extrema tovor
Hej! Visste inte riktigt i vilken grupp jag skulle placera denna fråga men..
Hur som helst så ska jag bli fodervärd åt en hund och har börjat umgås rätt mycket med den. I samma familj har de 4 st norska skogskatter. Nu är det så att särskilt 1 av dom har enorma tover, och då menar jag enorma. Hela sidorna av katten består av tovor.Skulle gärna vilja till en veterinär och fixa tovorna men ägaren säger att det har något med kattens underull att göra och att det är bara att vänta ut tovorna. Jag har aldrig hört något liknande…
Därför måste jag fråga er som nog vet mer, är detta sant eller försöker hon hitta ursäkter?
Stackars katt.
Jag tror inte att det på något vis löser sig av sig själv utan tovorna borde rakas bort och sedan får man lov att kamma pälsen flera gånger i veckan så man håller efter tovorna.
Skogisar har en underull som gärna tovar sig .
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det blir sår under tovorna och det kan bli hemska infektioner, det är vanvård att inte ta hand om dem. Man måste raka katten för dens bästa. Stackars liten =(
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Blir inte bättre av sig själv utan måste rakas av o sedan sköta om pälsen ordentligt så det ej händer igen.
Varför skaffa en långhårskatt om man ej sköter pälsen.
Jag tänkte detsamma, har två huskatter själv varav en är långhårig så jag vet att det är mycket jobb med pälsen. Men jag kände mig lite osäker när det gällde norska skogskatter så jag ville höra mig för först.
Tycker riktigt synd om katten men vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det eftersom hon inte vill bemöta mig? Vill inte ställa till relationen med tanke på hunden heller :/
Jag vill så gärna bara ta katten till veterinären..ännu hemskare att hon säger sig vara uppfödare, då borde hon verkligen veta bättre.
Erbjud henne hjälp;)
Har själv katt på 9 kilo som slåss för sitt liv när vi kammar honom och han får jätte mycket tovor när han fäller så vi rakar honom men man måste vara två och det är hans vilkor.
angelike

Stackars katt. vi kammar våran skogis en gång i veckan och det är mest för att få bort löst hår, han har aldrig tovor.
Undrar hur länge han gått med dem tovorna
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus