Mitt marsvin är dräktig
Köpte 2 marsvin och de sa att de båda är bröder, men för ca 2 v sen tyckte vi att ena började bli lite rund runt magen var då tvungen att googla på marsvinskön..och de4 visades sig att ena är en kille o den andra är en tjej . Så vi bokade en läkartid då jag ville få bekräftat att den är en tjej, de gjorde ultraljud och det visades sig att hon väntar 2 bebisar och ska ha om ca 1 månad. Men frågade om hon kommer att klara de4 då jag googlade om dräktighet. De ska helst vara minst 5 månader o hon är 4 månader och han är 8 månader. Kom som en chock men ändå glad. O läkare sa att hon kommer att fixa det. Så ny blir det att köpe en stor bur till o hus vattenflaska. Min fråga nu kan bebisarna dricka direkt från flaskan med vatten eller måste jag köpa en skål. O kommer honan att sköta sina bebisar då jag jobbar o dp blir själva ibland 8 timmar vet med hö och sånt men ny led bebisarna efter födseln.
Marsvinsungar börjar vanligtvis dia från sin mamma direkt efter födseln och kan börja äta fast föda inom några dagar. Det är viktigt att se till att mamman har tillgång till tillräckligt med mat och vatten, eftersom hon kommer att behöva extra näring under denna tid.
När det gäller vatten, kan marsvinsungar börja dricka från vattenflaskan när de är tillräckligt gamla för att nå den och förstå hur den fungerar. Det är dock bra att ha en skål med vatten tillgänglig också, särskilt under de första veckorna, för att säkerställa att de har tillgång till vatten.
Det är också viktigt att hålla ett öga på marsvinsungarna och se till att de får tillräckligt med näring och att mamman tar hand om dem. Marsvin är generellt bra på att ta hand om sina ungar, men det är alltid bra att vara uppmärksam på deras behov.
Källor:
Nu har du skrivit på fel sajt. Skriv på marsvin.ifokus.se istället.
Sajtvärd Katter iFokus