Vildkatt? Inte tovig.
Mötte en norsk skogskatt hösten 2022/2023 samt vid flera andra tillfällen. Den hade inga tovor i pälsen så jag antar att de inte kan vara en vildkatt då de blir toviga? Den verkade inte vara undernärd. Den har varit och ätit i köket sedan Juni.
Enda vildkatten i Sverige är lodjuret.
hur vet du att det var en norsk skogkatt?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Menade att den kanske var utan hem.
#2 Lär nog inte vara renrasig katt som går som hemlös, det är ovanligt.
Och är man osäker kollar man chip osv. och inte matar.
Hur kollar man chip? Förmodar att de flesta katter blir toviga om de är utan bostad?
Det spelar ingen roll om det är en raskatt eller inte.
Det är tillåtet att ha frigående katter och det troliga är att den tillhör någon granne.
Det är inte bra att du tar in och matar den - hör med dina grannar om de känner till vem som äger katten.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Jag kallar själv ofta katter som stryker runt i Sverige som bevisligen är hemlösa för just VILDkatter. Fast jag vet att vildkatten (Felis silvestris) dog ut i Sverige runt Bronsåldern. Det riktiga namnet på dessa är naturligtvis "förvildade katter" eller "förvildade tamkatter". Men de allra flesta vet vanligtvis vad man syftar på när man snackar om vildkatter.
Utseendemässigt är det väldigt lite som skiljer en vanlig "huskatt" från en "vildkatt". Skånes djurpark har i vart fall tidigare haft en flock "äkta" vildkatter. Hur det ligger till idag vet jag inte.
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
#6 Alla katter utan stamtavla = huskatter. Så nej det skiljer på inte utseendet mot dina sk "vildkatter".
#4 Man kollar hos veterinär eller polisen
#7: Bara en liten rättelse de vildkatter som Kalle pratar om och som finns på t ex Skånes djurpark är inte en huskatt.
De har tydliga kännetecken för sin ras och art.
Däremot kan vildkatten para sig med våra tamkatter.
Vildkatter (silvestris) lever vilda i bla Skottland och Tyskland men inte Sverige.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2025-11-06 08:02 av Pyttelite
#9 det har jag inte sagt att dem är heller, eller hur?
Enda vildkatten vi har i Sverige är lokatt. Och de kan ju inte para sig med tamkatterna/förvildade katter.