Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 7721 ggr
missilina
0

Baksidan av uppfödning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Några av er kanske har varit inne och besökt min hemsida nydligen och sett att det väntas kattungar ! Hur som helst så hände det som inte skall hända , Rosmarin löpte runt början av dec 08 och man gör så gått man kan att hålla i sär i från hanen, Hur man än försöker lyckades Rosmarin och Jeff träffa varandra och efter ett par veckor såg jag tydligt att Rosmarin väntade smått. Nå väl detta är sånt man får ta när man har en egen hane hemma,

Jag hade räknat ut att kattungarna skulle komma i början av feb-09 och i dag enligt mina beräkningar är hon på dag 66 ! Hur som helt så har rosmarin mått bra hela tiden och i eftermidag så började hon krysta och efter en liten stund var kattunge nr 1 ute !

Jag blev chockad ( kattungen saknar Päls så kom nr 2 ser lika dan ut som nr 1 och sen kom nr 3 ja den såg lika dan ut som dom två första ! Men så kom nr 4 och den har lite päls fläck vis och nu för en timme sen kom nr 5 och den saknar päls ( Otroligt någ så lever alla fem och dom äter , mamma katt mår bra ! Vikterna är inte så dåliga  115,94,92, 107 och den minsta  80 gram

Nu undrar man ju hur detta ska sluta kommer dom att överleva den chansen är nog inte så stor alls. Vad jag vill med denna tråd jo dela med mig av baksidan av uppfödning att sånt här kan verkligen hända , jag har tagit två bilder på två av dom och visar gärna upp dom !

missilina
0

och den minsta

ariel
0

Grattis till kissungarna,även att det inte var planerat,men har du räknat helt fel eftersom dom saknar hår?Inget påhopp blir bara så fundersam.MVH/Marina

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

missilina
0

Hej Marina !

Att dom saknar päls , har ju inget med att jag kanske har räknat fel eftersom jag inte styr förlossningen. Utan det är nog så att dom är födda för tidigt , men ändå har så pass bra vikter och är livet , eller så har det hänt nåt annat som har gjort att dom inte har fått päls i mammas mage !

[michaelalundgren]
0

#3 Jag tror det var det hon menade med om du räknat fel. Att det kanske inte alls var dag 66 utan tidigare. Sånt händer ju även den bästa ;)

Men grattis till kattungarna, och hoppas att dom är helt friska och mår bra.

missilina
0

#4 Jo jag måste ha räknat helt galet fel , Alla fem mår bra och är starka , mamma katt tar hand om dom väl så jag hoppas att dom överlever !

ariel
0

#4 Ja det var så jag menade,men inget konstigt alls om dom saknar päls om dom är för tidigt födda.Som jag skrev innan inget påhopp.MVH/Marina

Marina/ S*Karmskogen's

SillyZones
0

Ja det ser tyvärr ut som om de är ofullgångna. Men som sagt vikterna är ju itne dåliga. Hoppas de klarar sig!

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Sissi
0

Hoppas de klarar sig!

Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Moveramis
0

Håller tummarna för kattungarna!! Skrattande

o, Grattis!! :)

missilina
0

# 7 Ne dom är inte färdig utvecklade , men 4 av dom är jätte starka och slåss om tuttarna , så jag håller stenhårt på att dom kan klara sig, där i mot den minsta är svagare , Men jag har ändå det i beräkning att dom inte klara sig !

Ibi-o-co
0

Håller självklart tummarna för att de ska klara sig.
Grattis förresten.

LaSadie
0

Först: Grattis. Jag hoppas dom klarar sig!

Men kan dom utveckla päls senare om dom klarar sig eller blir det nakna nfo's =)?

Margareta
0

När jag ser de små liven tänker jag på den tiden jag födde upp undulater - de såg ut ungefär så när de var nykläckta. De bilderna finns inte digitalt ännu - men kommer jag ihåg det skall jag scanna dem.

Lycka till med dem och viktigt är nog att hålla dem varma - hoppas mamma katt gör det och de kanske behöver en värmeflaska när hon pausar från dem?

Numer pensionär i Nynäshamn

missilina
0

#12 barn nr 4 har päls fläckvist och jag vet inte alls om dom får päls , Men jag hoppas ju veckligen att den kommer .. Just nu är dom rosa !

#13 Som det verkar nu så håller dom värmen själva tillsammans med mamma katt ! Men en värmeflaska är inte dumt alls att ha när hon går i från dom !!

EddaM
0

Päls är ju något av det sista kattungar utvecklar inne i magen. Tror att om de överlever så kommer de få sin päls innom de närmaste dagarna.

Hade en huskatts hona en gång som jag inte visste att hon var dräktig och hon fick p-piller. Sedan så märkte jag att det var något som var fel med henne och åkte till vetten. Vetten tog ut fyra kattungar ur henne, de hade ingen päls och var döda. Men det tror jag att p-pillren orsakade. Annars så var de fullt utvecklade. Vetten sade att pälsen kommer sist.

Lycka till o vi håller tummarna för de små.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

missilina
0

#15 Tack jag hoppas ju verkligen att dom klara sig och får sin päls, Man kan se på dom 4 andra att det finns lite hår men dok inte mycket alls !

MissMikkus
0

Grattis till kattungarna.

Visar här en bild på Sveas bebis Carpe Diem, som föddes 6 dagar för tidigt. Hon hade päls redan när hon föddes. Även de andra tre som var dödfödda hade päls.

Men visst kan det ha med åldern att göra om de har päls, men är de födda ännu tidigare än Carpe Diem så kan det nog vara i stort sett omöjligt att få dom att överleva. Jag tror inte dina kattungar är födda så tidigt, utan de har helt enkelt ingen päls av någon anledning. Men den kommer säkert inom några dagar.

Men gör allt du kan för att hålla värmen på småttigarna. Jag hade en värmedyna i bädden, som jag bäddade in i ett örngott samt en liten filt, så att kattungen inte skulle brännas, Sen hade hon en liten syntetpälsfilt, som hon kröp under när mamma inte var där. Värmedynan täckte inte hela bädden för mammans skull. men kattungen valde själv att krypa till den delen där värmedynan fanns.

Jag hoppas dina kattungar inte är alltför tidigt födda, för det var en så kämpig tid att hålla denna lilla tjej vid liv, så i efterhand förstår jag inte att jag klarade det.

missilina
0

#17 Tack så jätte mycket för din erfranhet ! Jag har bäddat med varma filtar ! När den första kom ut som jag tror är en hane saknade päls så blev jag paff och chockad och tänkte den kan ju inte va i livet , men sen så tvättade hon den och den rörde på sig  och  sen kom nästa och den såg då lika dan ut , hmm musko tänkte jag högt ! Så jag tog och vägde den första för att kolla och fick då att den vägde 115 gram, Konstigt så bra vikt och sen inte ha päls på kroppen. För övrigt ser dom fina ut inga konstig heter alls förutom pälsen saknas ! Jag kan inte göra annat än att hålla det varmt omkring dom och hålla tummarna att dom överlever

Så söt din lille var !

LittleL
0

Med tanke på att det är helt normalt att kattungarna föds redan dygn 61 så borde pälsen utvecklas tidigare, än om det är det sista som kommer på ungen. Ungarna har även helt normala vikter som för en fullt gången hona. Tror snarare att honan haft någon brist under dräktigheten eller liknande. Hoppas att dom klarar sig, och pälsen kommer säkert så småningom.

/Sylvia

Margareta
0

Vi är nog många som kommer att följa din tråd - hoppas du fortsätter att hålla oss informerade.

missilina
0

#19 Ja nåt är det som vart mysko i alla fall , och jag vet inte vad alls , förmodligen kommer jag nog inte få reda på det heller

#20  Jag skrev tråden för jag vill verkligen dela med mig av händelsen så jag kommer att fortsätta uppdatera här ,  och dom som vill kan följa kattungarna på hemsidan !

missilina
0

Här kommer dom andra småttingarna

nr 1 ( troligt vist en hane )

missilina
0

nr 2

här kan man se lite mörka makeringar på kroppen

missilina
0

nr 3 här ser man mer tydligt dom mörka makeringarna

inte mycket till att visa upp men det känns bra att göra det !

kerstin2181
0

Detta vart något helt nytt för mig, säkert för många andra med, ser ut som spynxen när dom föds. Håller verkligen tummarna för de små, och nu vet jag inte om du kanske redan har en sådan, men vore jag du, skulle jag redan imorgon åka och köpa en värmedyna till de små, eller en speciell filt, som ger de små värme, hos någon som har kattsaker mm. Jag trodde jag höll värme till mina små, med filtar, lakan mm, till underbara Barbro var här, och talade om att det inte räckte, för även om det är varmt i rummet, så kan det dra väldigt kallt på golvet, och kan ju säga med, att kattungarnas vikter ökar ganska bra, om man har ett varmt bo. Önskar dig verkligen lycka till med de små, och det ska bli roligt att följa upp dettaFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

missilina
0

#25 Detta är även nytt för mig och jag kan bara hålla med dig om att det ser ut som spynex kattungar, Om allt är okey i morn så jag kan åka i väg eller om min kära granne kan åka i väg att köpa värmedyna för jag har ingen sådan Skäms jag var nyss inne hos min rosa familj och alla är livliga och tycks må bra än så länge !! Jag vet ärligt talat inte om jag vågar att gå o lägga mig , jag kanske bäddar ner mig in till dom för att hålla ett öga på dom.

kerstin2181
0

#26 förstår att det är svårt att lägga sig, men tänk på, att du inte kan styra vad som kommer ske, du kan inte hjälpa dom mer än vad du gjort. Försök att få lite vila, och håll tummarna för dom, Rosmarin tar säkert väl hand om de småFlört

missilina
0

#27 Rosmarin hon bry sig verkligen om sina småttingar, Tvättar o myser så det tvilar jag inte på ! Det är oxå sant att man inte kan styra över vad som händer dom små , så jag ska försöka att sova i alla fall !

Labolina_73
0

Ja att dom skulle vara för tidiga så mycket har jag svårt att tro. se på vikterna.. Det kan inte vara så.. Men det ä'r onekerligen lite skumt.. hehe sorry att jag skrattar men kanske en Sphynxskogkatt? ;-)

Har du sett en nyfödd nakenfis? Dom ser ju lite konstiga ut iom att dom saknar päls.

Förhoppningsvis kommer pälsen snart.

kram Linda

missilina
0

#29 Vist ser dom konstiga  ut när dom saknar sin päls, Men man kan se lite tydligare i dag att päls var på gång i mammas mage enligt dom uppgifter jag har fått fram så har kattungarna sin päls dag 56 i mammas mage . Hur som helst så är alla i livet och 4 av dom har ökat i vikt den som vägde mest har gått ner lite ,

Margareta
0

Om man inte har en värmedyna kan man värma vatten i en petflaska och lägga i bolådan - enda nackdelen är att man måste byta ofta.

Jag la ett lammull som tak väggar när vi hade kattungar på vintern för att skydda mot drag från fönster och i botten på lådan hade jag klippt en bit ur ett liggunderlag för isoleringens skull.

Jag har varit väldigt kinkig med värmen till mina egna barn som bebisar och gjorde lika (på instinkt) till mina kattungar.

När jag var barn satte min mamma värmeugnen på lägsta värme och ställde bolådan på ugnsluckan i början när kattungarna var nyfödda. (Värmeugn var den som fanns längst ner på äldre spisar)

LittleL
0

Visst är värme viktigt för dom små, men jag tror att det är viktigt att vi förtydligar att det också kan bli FÖR varmt för kattungarna. Kanske sitter det någon hemma och läser detta och tänker att dom måste värma upp sin bolåda. Och då värmer upp den för mycket. Kattungar kan inte hantera kyla/värme utan deras kroppstemperatur regleras genom att mamman ligger hos dom. Så använd sunt förnuft när ni har kattungar.

Isolera botten med en tidning eller liknande om ni har kalla golv. Använd en dyna som tar upp kattungens egen värme och på så vis ger den tillbaka till kattungen. Då kan det inte bli FÖR varmt. Häng en filt eller något över lådan och lämna bara en liten öppning som mamman kan gå in och ut genom. En ensam kattunge kan behöva något varmt att krypa intill när mamman går ifrån den. Använd sunt förnuft och tänk på hur det funkar i naturen. Blir det för varmt i bolådan så vill inte mamman vara där och då har man förlorat ändå.

Lycka till med dina små!

/Sylvia

missilina
0

#32  Jag har laggt tidningar under bolådan även lakan för att bolådan inte ska vara nära golvet. och hängt över så det finns ett litet krypin till bolådan ! Om kattungarna blir för varma finns det inte då en risk att dom torkar ut ??

Sissi
0

Jag tycker att det är jätte bra att du delar med dig av dina erfarenheter och det ska bli väldigt intressant att följa dina små kattungar.

Sissi

MissMikkus
0

#33 Jag hade även en termometer inne i bolådan så jag hade koll på temperaturen där. 

Sen la jag böcker under boådan för att få upp den från golvet. Sen stod bolådan ca 10 cm ifrån ett element så värme strålade in genom bakväggen till bolådan. På golvet i lådan hade jag ett tjockt syntetskinn (tvättbart) De är gummerade på undersidan för att ligga still. Superbra. Dessa finns på Djurmagasinet at köpa, eller på Swecat (internetbutik) Över syntetpläden hade min kattunge sen den inbäddade värmedynan. Men när du använder värmedyna så kolla noggrannt att det inte känns för varmt. Lägg din arm på dynan och känn efter. Värmen kommer igenom, även om dynan inte känns mer än ljummen.

Jag tror risken att förlora värme när kattungrna är små, (och dessutom pälslösa), är större, än risken att de förlorar vätska så de blir intorkade.

Ullfiltar är också bra. Bomull är inte lämpligt då detta matreial är kallt.

Har du Royal Canins uppfödarbok? Där står en hel del om tempraturer osv.

missilina
0

#34 Jag är själv väldigt intresserad av hur detta kommer att sluta, Jag hoppas ju att det slutar lyckligt. Det är inte var dag det föds nakna skogisar så jag valde att dela med mig

#33 Tack så jätte mycket för tipsen det är välkommet // Eva

Mizzi
0

Oj Eva !! detta har jag helt missat, har heller aldrig varit med om att kattungar fötts utan päls förutom när det handlat om missfall för kattmamman.

Detta var något helt nytt och att dom dessutom är så pass stora och livliga och äter som dom ska.

Hoppas allt går vägen med dom små i alla fall.

//Marita

TamlinsMatte
0

Iom att vikterna är helt ok för kattungarna, och de olika mutationerna för nakenraserna faktiskt tillkommit spontant - känns det som att det senare är mer troligt än  att de är för tidigt födda. Även bland dessa finns olika grader av nakenhet. Men det återstår ju att se när de växer på sig om det kommer päls eller förblir nakna NFO's. Isf känns inte den kombintionen 100 att göra om… Men å andra sidan liiite lockande… Skulle gilla en naken NFO (blivit dammallergisk och fått problem med pälstussar som drar kvalster)

SirMaxwells
0

Hej!

Jag hoppas det kommer gå bra för kullen.

Jag kom bara att tänka på diskutionerna som var här i höstas när du förlorade ett par katter, fick du reda på om det hade något med förgiftning att göra? kan mammakatt blivet utsatt för något?

Bra att du delar med dej, Lycka till.

/Lisbet

sandras-tiger
0

Hej!

Jag hoppas också att allt kommer att gå bra! Håller tummarna för dig! Skickar en bild på en färgglad blomma åt dig, fin att titta på när allt känns mörkt.

Lycka till

/Sandra

missilina
0

Hej #39

Det stämmer att jag förlorade katter , men ingen av dom dog på grund av smitta här hemma , sen har det gått en tid efter som honan blev parad 4 månader , den sista katten som dog för mig blev påkörd under tiden hon var i omplaceringshemmet

#38 Det jag kan se på dessa 5 kattungar så har det påbörjat utväxt av päls , den ena har små vita strån i pannan och nr 4 i högen har mer stubb ( svart ser det ut att vara ) dom andra har små vita strån på benen men man får titta nog för att se dom det syns inte på bilderna ( Det åter står att se om pälsen kommer att växa fram ) jag tror i dag att det är 3 hanar och 2 honor men väldigt svårt att se

#37 Hej vist det stämmer att när mamma katt får missfall så är kattungarna nakna och döfödda . Jag trodde inte att dessa var i livet när dom kom ut eftersom dom är nakna , Men när den första kom ut och jag sen såg att den var i livet bestämde jag för att ta en närmare titt och sen vägde jag den ( i dag på eftermidagen ligger han på 118 gram ) jag har även vägt dom andra i dag så alla fem har ökat i vikt och dom betersig som vanliga kattungar tar sig fram och äter , sover lungt ingen är pipig av sig och mamma katt bry sig om dom som dom var normala tvättar rent dom , till o med så har jag sett att dom har bajast ! För mig kommer detta bli historisk om dom klara sig och utvecklas normalt  // Eva

missilina
0

#40 Tack snälla för den fina bilden och omtanken

Kattilaforsens
0

Jag tycker också att det är bra att du delar med dig av dina erfarenheter. Lycka till med kattungarna! Det ska bli intressant att följa dem.

blondifire
0

har du pratat med nån vetrinär om detta? hade varit intressant och höra vad dom säger/tycker..

S*Winsnes Wilda

ingela-anthon
0

Har också läst tråden och följt vad som hänt.

Tack för att du delar med dig. Det är så intressant att följa detta.

Lycka till med de små!

mvh, Ingela

missilina
0

#43 Tack ! Jag var osäker på om jag ville dela med mig , men så tänkte jag om att detta är nog inte så vanligt att det föds naken kattungar i en Nfo kull , det är blandade känslor jag vet ju inte ens om dom klara sig så det är bara att ta timme efter timme och dag efter dag , det är bara hoppas på att Millboy, Founders och Imma vakar över dom små liven

missilina
0

#44 Jag har inte prata med vet , tanken finns men jag av vaktar , än så länge mår mamma katt och ungarna bra och jag tror dok inte att dom har någon förklaring till varför mina kattungar är nakna / jag har tittat på kattungarna noga och kan inte se någon form av missbildning alla orkan verkar ju vara utvecklade och hjärtat slår så fint . Dom ser helt enkelt ut som vanliga kattungar fast utan päls  . Skulle det vara så att det händer nåt akut har jag en vet som kan komma hem till mig och hjälpa till

missilina
0

# 45 Tack så jätte mycket !

Mulan
0

Hej!

Oj så intressant, tack för att du delar med dig!! Jag skulle tippa på att nakenheten beror på en mutation som gör kattungarna nakna, precis som rasen sphynx en gång blev till. Genen som i s f gör kattungarna nakna heter hypotrichosis congenita och är recessiv. Om kattungarna kvarstår som nakna är alltså bägge föräldrarna "bärare" av anlaget.

Tips o råd om kattungarna kan säkert ges via sphynxuppfödare, så jag skulle ta kontakt med någon sådan eller ett sphynxforum för att få råd o tips o hjälp, samt ta del av deras kunskaper.

Lycka till med bebisarna!

mvh Malin

Vargtass
0

Verkligen tack för att du delar med dig av erfarenheten!!!

Riktigt intressant att följa och jag håller tummarna stenhårt för att allt går bra nu!

missilina
0

#49 Jag fick i kväll ett samtal i från en vän, som läste lite för mig i telefon ang gen ! Eftersom mina barn hade datorn kunde jag själv inte läsa. Men jag har samma tanke som du i detta läget och kommer att ta kontakt med uppfödare som rasen . jag kan ju inte säga att det är så heller men dok inte omöjligt alls , Om man nu ska föra en dialog om detta så går jag bakåt i lijerna och tyvärr måste jag ju säga det att det jag vet i dag om lijeavel är nåt man inte ska hålla på med om man inte vet vad man ger sig in på . Mina första skogisar är släckt med sig själva. ( Förstå mig rätt här ni som läser ) Allså mamma till Rosmarin hennes stamtavla ligger på 12, 5 % inavel Ralf är pappan till Rosmarin och den stamtavlan är okey för kattis på drakborgen  hjälpt mig när jag köpte honom. Så jag ser liksom bara i från rosmarins mamma stamtavla. Och eftersom jag vet att den personen helldre tjuvparade än att låna hane till sina honor. Så kan jag tyvärr inte säga varken bu eller bä utan bara spekulera om o så vidare mina kattungar är nakna… ( Jag vill säga att Rosmarin och Jeff inte är släckt med varandra på nära håll. Deras lijeavel ligger på 2,70 % ( När jag köpte mina 2 första katter hade jag ingen kunskap alls utan trodde helt enkelt på min mentor att så jick det till när man avlade på raskatter o så vidare. ( Jag har lite mer kött på benen i dag än när jag började , är dok nybörjar än i dag !! //Eva

Shaline
0

Hej Eva! Jag tror att dina kattungar kommer att få päls. Vill visa ett av fosterbarnen som min skogkatthona tog hand om eftersom mamman dog vid förlossningen. Kattungen fick någon sorts infektion och tappade precis all päls utom en liten tofs mitt på huvudet. Hon blev mera kal än som syns på den här bilden när det var som värst. Hon höll då också på att dö och låg alldeles stilla och ingen trodde hon skulle överleva även om veterinär kontaktades. Men efter 4 timmar när hon fått homepatmedicin började hon att dia för fullt. Det var helt otroligt. //Siv

Shaline
0

Här håller pälsen på att komma.

missilina
0

#52 Tusen tack för att du delar med dig av dina erfranheter. Jag hoppas ju verkligen att deras päls kommer, Just tänker man ju både på det ena och andra. Hur o så vidare detta kommer sig , så länge jag inte har all fakta på hand så kan ju inte säga varken bu eller bä utan bara hoppas att dom klara sig. Jag var inne hos dom för en stund sen och alla låg och åt :) och det är jag så tacksam över att dom är så starka och fylda med liv !

missilina
0

#53 vilken sötnos :)

Shaline
0

Här är hon tillsammans med sin syster och dom är båda 4 veckor. Glömt att nämna att det är Perser och den lilla vägde bara 58 gram när hon kom till oss.

// Siv

missilina
0

#56 oj vilka skilnad , tur att det jick så bra för den lilla att hon klara sig :)

Shaline
0

Så den sista bilden här har hon blivit 10 veckor och fått riktig päls.

Jag har fått förklarat för mig att när kattungar blir sjuka och mister pälsen så går all energi åt till att istället uppehålla de livsviktiga inre organen och då får det yttre stå tillbaka som päls. Mvh Siv

missilina
0

#58 oj så fin hon blev,

Jag ska forska vidare i varför det blev så här om jag kan ! Jag klia mig ganska mycket i huvudet när dom föddes måste jag erkänna men blev mest chockad och ännu mer förvånad när nästan alla fem föddes nakan , det är bara en som har mer hår på kroppen och tar man på han/hon så käns det som stubb ( Har du klappt på en gris någon gång så förstår du hur det känns ) lite elak att säga men dok sant ! /Eva

Shaline
0

# 58 Jo, jag vet hur det känns att klappa en liten gris. Har haft en söt och tam kulting en gång i tidenGladSiv

Margareta
0

Jag vet också hur det känns Flört Min son är ladugårdsinstruktör - men vi smiter in till grisarna ibland.

Shaline
0

# 61 Oj, va kul att se dig och en liten söt nöffegrisFlört/Siv

missilina
0

#60 Ja då vet du hur den ena känns att ta på !

#61 vilken söt gris :)

Sagolika
0

#52 Vilken homeopatimedicin fick hon?

Härligt att hon klarade sig :)

Margareta
0

Den grisen var inte många timmar gammal! Hur söt som helst - jag ville inte släppa ner den till mamma!

missilina
0

Hej !

Jag har sen i går kväll funderat lite på varför mina kattungar föddes utan päls. Och har beslutat mig för att göra Dna test man bör kunna få fram någon förklaring till detta. Jag tänker då lite på mulans inlägg här i tråden ! Jag har oxå vänt mig till Spynx uppfödare för att höra hur dom ser på det hela. Efter att ha läst om bakgrunden hur o så vidare man avlade fram naken katter och det står oxå att detta kan hända ovs ras men mest inom huskatter vad jag kan förstå ! Nu sitter inte jag och tror att mina förblir nakna utan hoppas att pälsen kommer . Alla kattungar mår än så länge bra även mamma katt ! //Eva

Mulan
0

#66 Jag är rätt korkad ibland.. Med lite eftertanke o sunt förnuft så känns det ju helt märkligt om ALLA i en kull drabbas av en mutation.. Rimligtvis borde någon eller några drabbas. Jag tror du ska avvakta o kolla utvecklingen, förmodligen är det något hos mamman som orsakat nakenheten, kanske ett virus eller liknande. Om pälsen inte kommer ö h t så tycker jag att du kan fundera vidare.

mvh Malin

missilina
0

#66 Korkade kan vi alla vara i bland. Detta med dna var bara en sak jag kom o tänka på . Man kan ju även ta prover på mamma katt för möjligen få fram om det är nåt virus eller vad det än må vara så att det blev som det blev. Som läget är nu ska jag inte hålla på med dom för mycket utan avvakta och se hur dom utvecklas !

Jag vart lite mer fundersam när du skrev att föräldrarna kunnde vara bärare ! // Eva

missilina
0

God kväll !

Jag har under dagen varit i kontakt med två st uppfödare , den ena är uppfödare av Spynx , hon nämer då att det är mutation som redan har kommit på tal här i trådarna , hon säger oxå att dom kan förbli nakna och om man då ska testa om det är riktig naken katt kan man test para med en Spynx blir det då naken kattungar i den kullen så är dom naken kattungar , men kommer det en eller fler  ur den kullen som har päls har inte mina och Spynx samma mutation som nu förstår det hela rätt !

Samma sak sa en ur min kattklubb att dom förblir naken katter , men vill då att jag fotar dom lite då och då och skickar över till henne hon gav mig tips om att vända mig till någon som kan detta om genotik för att möljligt vist få en förklaring  // Eva

missilina
0

Jag har kopierat hennes mail till mig !

Hej Eva!   Sphynxen är ju en spontan mutation från vanlig huskatt och det händer ibland att det föds nakna kattungar i huskattskullar. Jag vet ju inte bakgrunden till Norks Skogskatt men de kanske också från början kommer från huskattor? Det enda sättet att testa om en nakenkatt ur en annan kull än sphynxkull är av samma genetiska mutation som sphynxen är att testpara kattungen med en sphynx. Om det då skulle födas en pälsad katt ur den testparningen är det inte samma mutation som sphynxen har. Även de nakna kattungar som inte varit sphynx har behållt sin nakenhet hela livet precis som sphynxen.    Dina kattungar är jättegulliga  :-)   mvh Susie

TamlinsMatte
0

Ehm… fast det vore kanske inte önskvärt att även blanda in NFO i sphynx eller ngn av de andra nakenraserna genom en provparning?? Vad skulle man göra med ungarna liksom? Bebiskastrering? Känner mest oro för att man skulle lyckas föra ihop olika HCM-mutationer och vad-det-nu-var (jag tänker GSM - men det är väl mobilnät?) som inte finns hos sphynx (ännu inte upptäckt i alla fall). Men du har rätt i att det vore konstigt att alla ungar fick samma mutation… Statistiskt avvikande minst sagt.

rockringen
0

Oj, det var lite intressant, man undrar ju ofta hur allting egentligen kan gå så smort när de små utvecklas och här ser man ju klart att saker kan gå snett. En lärorik tråd med många intressanta inlägg. Om kattungar kan födas utan färg i pälsen, så varför skulle inte detta kunna hända… Likaså så har ju en del fötts med päls, för att sen tappa nästan all och få tillbaka den några veckor senare… Personligen tror jag nog att dina kattungar får päls framöver, men det ska bli väldigt intressant att följa de små och se. Suveränt att du delade med dig av erfarenheten.

Barbro

missilina
0

#71 Givetvist menar jag inte att jag skulle test para för att veta om det är naken katter eller inte !

Där i mot har jag fått hjälp med att forska vidare ang stamtavla bakom mamma katt och pappa katt , sen om det är så att dom förblir pälslösa får man helt enkelt ta reda på hur man skall gå vidare till nästa steg ! Tex ang reggistering om det nu är möjligt att kunna genomföra det ! /Eva

missilina
0

#72  Min klubb har gett mig en hemläxa och det är att fota lite oftare än 1 gång veckan och skriva ner hur dom utvecklas för varje dag som man gör när man har kattungar , även hon i klubben som har hållt på mer 15 år med avel hade aldrig varit med om detta inom norsk skogkatt även hon kommer att följa deras utveckling och det ska bli intressant vem eller vilka som får rätt om det kommer päls eller om dom blir pälslösa ! Jag valde att dela med mig av händelsen på grund av att detta händer dok inte så ofta och sen är det så att man kan råka ut för sånt här , jag blev ju väldigt chockad och förvånad över att se att dom var nakna när dom föddes . Eftersom dom är just nu nakenkattungar har jag fått lite tips o råd hur jag ska vårda dom . Så detta är nytt för mig dessutom känns det lite konstig att ta i dom när man är van vid att ta i kattungar som har päls ! Jag kommer att försöka dela med mig så mycket jag kan se kan man ju om man vill följa dom på hemsidan ! / Eva

TamlinsMatte
0

Ja, det är helt klart en aning annorlunda att ta i. Jag gick från en semilånghårig huskatt (inte en av dem jag har nu) till en annan "budgetvariant" av nakenkatt - min c.rex är helt enkelt galet underpälsad och är bara luddig på ryggen. Som att klappa en fleece-filt och sova med ett barn (han sover under täcket). Ett tag sov jag i en smal säng och det tog ett tag innan jag begrep varför jag hela tiden drömde mardrömmar om en efterhängsen dejt som inte gick hem utan knödde på mig (det VAR verkligen otäckt, jag har bott ensam i 8 år och tyckte det var jättehemskt att försöka förklara att han inte fick bo där). Håriga katter ger inte riktigt de associationerna när man sover.

missilina
0

#75 Jag tror att jag har varit i närheten av en naken katt en gång på utställning men minns dok inte om jag kände på den . Där i mot minns jag att den var väldigt aktiv i buren och söt var den oxå ! Nu när jag fick dessa kattungar blev ju lite rädd om jag ska vara ärlig att ta i dom , dom såg liksom inte stabila ut alls , dessutom ser dom ut som russin och den som har lite mer hår på kroppen så käns det som stubb , Men det är lika bra att försöka vänja sig om ut i fall att dom nu förblir hårlösa .

missilina
0

Hej ! I dag är kattungarna 3 dagar gammla och jag har tagit nya kort och delar med mig här !

Detta är min knubbis på 140 gram :)

missilina
0

Här kommer knubbis en igen fast hans rygg !

missilina
0

Kort på dom andra finns på hemsidan. Tyvärr har jag lite svårt att hålla reda på vem som är vem förutom den först födde som är störst och den som har lite päls ! jag får hitta på nåt så jag kan skilja på dom .

TamlinsMatte
0

Titta på teckningarna, de har ju inte samma hudfärg överallt och likadant ;-) Verkar lätt att säga för den som är mer nakenorienterad. Knubbisen är verkligen jättesöt

missilina
0

#80 Jo ifos sig inte så svårt igentligen att se skillnad på dom. Det tar nog ett tag innan jag lär mig att se skillnad på dom 3 mindre ! Jag tror att knubbisen är en kille och kan hålla med dig om att han är rätt söt :)

Silvestris
0

Man behöver ju inte avla vidare på avkomman om man testparar. Det borde, med förbundets tillåtelse, gå att göra en testparning och belägga avkomman med avelsförbud.

Tesparning är som sagt enda sättet att få veta om det handlar om sphynx-genen, om man nu är nyfiken på det. Det är ju mha. testparningar man upptäckt att de olika rex-mutationerna faktiskt är olika och inte samma (i vissa fall handlar det om samma).Flört

Segersjos
0

Jag har läst om din kull kattungar som föddes utan päls. Jag tycker det är jättebra att du skriver om detta, för allas vår skull, rasens, uppfödarnas och dina små katters skull så klart.
Jag förstår att du letar med ljus och lykta efter ett svar därför vill jag dela med mig av vad jag har läst om.
Jag har läst i Anne-Marie Nilssons bok "Kattens sjukdomar" om en genetisk defekt som förekommit hos birmor. Det är "Hypotrikos med tymusaplasi", symtomen är att kattungarna föds nakna utan tymys (bräss) och de små dör vid 13 veckors ålder.

Tymys (bräss) är ett organ om sitter i bröstkorgen Det är en körtel med viktiga funktioner under utvecklingen av immunförsvaret tidigt i liv. Tymys är en viktig del av immunförsvaret. I tymys mognar lymfocyter till T-celler - T:et i T-cell står för tymus. En av tymys viktigaste funktioner är selektionen av T-celler; dessa tillverkas av många olika sorter, men bara en del får finnas kvar. Selektionen innebär både att de som är funktionella får vara kvar och icke fungerade celler väljs bort (negativ selektion), men också att T-celler som reagerar på något som är kroppseget väljs bort. Detta är viktigt, eftersom autoreaktiva T-celler annars skulle angripa själva kroppen. De celler som klarar båda typerna av selektion släpps ut i blodbanan för att utgöra en väsentlig del av det normala immunförsvaret. Den negativa funktionen fungerar inte till 100 %, och en del T-celler slipper igenom brässens kontroll och kommer ut i blodet trots att de är autoreaktiva.

Jag hoppas att det inte är detta dina kattungar har men vill dela med mig av det jag läst.
Lycka till!
Mvh Cina

Sagolika
0

#83 Vad hemskt! Hoppas det inte är det de lider av.

Går det att undersöka hos veterinär om det är det de lider av och hur i så fall? Ultraljud/blodprov? Det vore ju inte så roligt om de dör vid 13 veckors ålder om man tror att de är ok ända fram tills dess. Rynkar på näsan Om det är obotligt så vill man väl veta det nu så fort som möjligt och inte efter 13 veckor. Då hade man kanske hellre avlivat dem humant nu hos veterinär än att vänta på att de ska dö en ev. hemsk död efter så många veckor.

Jag håller tummarna för att det inte är det de har. Men kanske bäst att få dem kollade hos en riktigt skicklig veterinär, för att få veta vad felet är.

Lycka till med dem & jag skickar en styrkekram med till dig missilina.

missilina
0

#83 Jag hoppas att jag ska kunna med hjälp av prover kunna få fram om dom har någon sjukdom när dom är lite äldre . Än så länge är dessa kattungar dom starkaste jag sätt under tiden jag har fött upp kattungar . Dom har en stark vilja att överleva och ökar i vikt . Jag har varit med om att kattungar har dött efter ett dyng och var helt inne på att dessa inte skulle överleva dom första dagarna !! I dag är dom 5 dagar och lika vilje starka som första dynget. Men än är inte jag inte 100% säker på om alla klara sig eller om dom får sin päls vilket har börjat att synas alls. Dom har små fjun på huvudet och på benen en del har inget ting alls.

Jag kommer även testa föräldrarna om det finns någon genetisk sjukdom ! Dom som jag har varit kontakt med säger att detta är mutation och kommer spontant . Jag vill varken säga bu eller bää utan försöka ta reda på så mycket jag kan. Jag har försökt att tala om för mina barn att inte fästa sig för mycket vid dom. Men vi har fattat ett beslut att göra som vi alltid gör när vi får kattungar , kolla kön och ge dom namn ovs hur det än går så är dessa lite mer speciella än våra före gångde kattungar ( dom för en speciell plats i våra hjärtan för alltid Dagens vikter 153, 104,112,163 och 124 vi har tittat lite extra och ser att det är 4 hanar och en hona

#84 Tusen tack för dina lycko önskningar

kram Eva

Segersjos
0

Jag försöker hitta mer om hypotrikos med tymusaplasi men det enda mer jag läst är att det sannolikt ärvs autosomalt recessivt dvs samma nedärvning som hypotrikos (=hårlöshet, som hos sphinx).

missilina
0

#86 Min katt klubb kommer att hjälpa mig ang forska i stamtavlan , Vi börjar där sen om dom nu förblir nakna kommer vi ta hjälp av en genetiker , sen får vi se hur vi ska gå vidare , men detta är ju i alla fall en början att kolla bakåt i stamtavlan. Jag har liksom bara fått svar att det kommer spontant , men oftas inom huskatter och eftersom jag nu redan vet att det finns inavel bakåt ( Rosmarins mamma ) så börjar vi där att forska !! Jag kommer att försöka dela med mig av detta så mycket jag kan , Jag har även vänt mig till Sphynx uppfödare för att höra vad dom tror ! har då fått samma svar att det uppstår spontant inom en del raser dok inte Norsk skogkatt vad jag vet sen innan mina föddes . Jag är jätte tacksam för all hjälp och råd och tips och eftersom jag inte sitter här iFokus hela tiden så är ni välkomna  att maila mig knoxville_katter@hotmail.com 

Eva

Mizzi
0

Tänkte på en sak , om dom nu klarar sig och blir vuxna och pälsen inte kommer utan dom förblir nakna.

Hur blir det då med registrering och sånt ??

Man kan ju inte regga dom som Skogkatter i alla fall eller ? räknas dom som nakna huskatter då ??

Förutsatt att dom nu är/förblir helt friska men bara saknar päls hur gör man då när man ska sälja dom ? måste man kastrera dom först då för att inte riskera att köparen avlar vidare på dom eller räcker det med att man lägger ett avelsförbud ??

Nu är dom ju visserligen så små än och man vet ju inte än, men om allt nu går bra och dom är friska fast dom inte har päls menar jag.

Hur gör man då som uppfödare när det är dags att regga  och sälja dom Obestämd ??

missilina
0

Hej Marita !

Eftersom jag och min katt klubb kom övrens om att dom ska följa dessa och om det nu är så att dom förblir nakna och friska ska dom ta upp detta med sverak ! Det är ju inte så troligt att jag kan reggistera dom som Norsk skogkatt utan dom får förmodligen ingen stamtavla fast båda föräldrarna har stamtavla. Jag får helt enkelt vänta och se vad som händer , Det är många saker att ta sig igenom för min del och katterna innan vi kommer dit hur o så vidare det blir med reggisteringen !! /Eva

Mizzi
0

Eva jo det förstår jag, men jag tänkte mest av nyfikenhet hur det går till om det var någon som visste det.

Keso
0

Grattis till bebisarna!

Hoppas de överlever och får må bra.

Silvestris
0

Varför skulle de inte registreras som norska skogkatter? Det är ju det de är. Ponera att du inte skulle gått ut med informationen att de är nakna, ja då skulle ju ingen veta något och ingen skulle misstänka något konstigt när du skickar in registreringspapperen.

Även om dina kattungar avviker i fenotyp så är de ju genotypiskt norska skogkatter. Som jag ser det finns det inga skäl till varför de inte skulle registreras som norska skogkatter, om än med avelsförbud.

missilina
0

#92 Jag förstår din tankeverkasamhet, jag får helt enkelt vänta och se hur det blir

Mizzi
0

Förstår inte riktigt vad du menar här:

" Ponera att du inte gått ut med information med att de är nakna, ja då skulle ju ingen veta något och ingen skulle misstänka något konstigt när du skickar in registreringspapperet"

Vad skriver man på färg eller mönster då när dom inte har någon päls?? man kan ju inte skriva in något som inte finns Obestämd

Sen förstår jag inte hur du menar att man skulle kunna låta bli att gå ut med en sån här sak.

Om dom överlever och är friska för övrigt så är det väl meningen att dom ska säljas någon gång och då kommer det ju endå ut att dom är nakna ??

Sedan beror det ju på vem som köper, är det någon som inte är medlem i Sverak så bryr dom sig väl knappast om ett avelsförbud om dom tycker detta är en häftig grej och kanske avlar vidare med en huskatt eller vad som helst för att få fram mer.

Det var det jag tänkte på i fall det räcker med avelsförbud eller om man bör kastrera katterna innan man säljer.

Det kanske händer mig en dag också då kan det vara bra att veta hur man går till väga i en sådan situation.

missilina
0

Hej Marita !

Jag förstår hur du menar och det var ju därför jag vände mig till min katt klubb för att höra hur dom ställer sig till detta och hur vi ska gå vidare om det nu så då att dom förblir nakna. Det enda jag kan se om dessa kattungar är dom har olika pigment i huden som skulle ha varit päls. Tex på honan kan man nästa se att hon är en sköldpadda men har inget hår . Dom fyra andra är hanar och den som har mest hår är antigen svart eller blå men vad den har för mönster går inte att se i dag ! tre av hanarna är mer hudfärgade , Det dom kan få är endas fjun men förblir hårlösa på resten av kroppen så det är bra att vänta och se om deras päls kommer och hur lång tid det tar det vet inte jag.

Jag kommer fråga sverak hur jag ska gå till väga ang registering så får vi se vad dom säger !

Mizzi
0

Ja du Eva spännande är det i alla fall, om huruvida det blir päls eller inte Glad

Personligen så tror jag nog dom kommer få sin päls så småningomFlört , men helt hundra kan man ju inte vara så klart.

Detta lär inte vara sista gången det händer något ovanligt inom kattavel det kommer säkert hända fler konstigheter.

Hoppas bara andra vågar dela med sig ocksådå för det är ju så vi får lära oss genom varandras erfarenheter Glad

Jättebra att du delar med dig av erfarenheten så vi andra vet hur vi ska gå till väga när/om det händer oss då vet vi vem vi kan ringa för att få råd .

Lycka till med dom små nakenfisarna Glad

Marita

finamini
0

Mycket intressant läsning om denna kull.

Kanske kan svaret finnas om man kontrolleras deras stamtavla. Kattungarnas mormor har ju en exeptionellt hög inavelsgrad på över 14%.

Och varför man ska vara ytterst försiktig med just inavel är att det ploppar upp överraskningar i form av sjukodar och defekter längre fram i kommande generationer.

Detta gäller alla raser ,även människan.

Nu är jag ju varken kattuppfödare eller någon expert men jag tycker avel och genetik är intressant och lärorikt.

Lycka till med de små.

hälsningar Anna

missilina
0

#96  För oss skogis uppfödare är detta jätte konstigt, Men det är inte så konstigt eftersom dyka upp helt ovänat , För dom som föder upp nakenkatter är detta jätte spännande och dom är intresserad av att följa upp mina små kattungar.

# 97 jag har nämt tidigare i tråden att Rosmarins mamma har hög inavelsgrad och jag har bett om hjälp med att forska bakåt i stamtavlan.

Silvestris
0

Visst ser man färg och mönster på nakna kattungar också. Uppfödare till nakenkatter färgbestämmer ju sina kattungar.Flört Givetvis går det inte att hålla inne sådan här information när man säljer kattungarna (och jag menar inte att man ska det heller). Det jag ville poängtera är att om du hade hållt tyst och skickat in registreringspapperen hade du ju fått kattungarna registrerade utan knussel, eller hur? Så varför skulle du inte få registrera dem som norska skogkatter nu? Jag kan på min höjd se att SVERAK vill få föräldraskapet fastställt med DNA-test, men jag förstår inte hur de skulle kunna neka registrering bara för att kattungarna har en avvikande fenotyp.

Sphynxuppfödare får ju regga pälsad avkomma (det föds fullpälsade ibland). Det enda som sker är att kattungen/kattungarna med avvikande fenotyp är att de får avelsförbud i stamtavlan.

finamini
0

Det är ju ingen specifik katt i stamtavlan du behöver söka efter,utan det är inavelsgraden i sig som kan vara nyckeln. Om du förstår hur jag menar.

Ett exempel: 2 helsyskon paras och får avkomma.En defekt visar sig flera generationer efteråt.
Det här med stamtavlor och inavelsgrad samt även polarisgrad är jäkla intressant.

Lurigt med inavel annars oxå .Om man tar en avkomma efter exempelvis en syskonparning och parar den med en helt ickebesläktad katt så vips så får du ner eller bort inavelsgraden. Lurigt och spännande på samma gång.

missilina
0

#100 Jag förstår vad du menar !

missilina
0

Jasmine inavelsgrad ligger på 14,6 % som du skrev och polaris 10,5 %

Ralf 2,65 % och polaris 9.18 % ( Testparning inavelsgrad 2,20 % och polaris 9,84 %

jeff 3,29 % och polaris 12,0 %

Rosmarin 2,20 % och polaris 9.84 % ( testparning 2.70% och polaris 10.9 %

Ja då ser ni lite hur det ser ut ang inavelsgraden bakom dessa katter ! //Eva

Mizzi
0

# 99 Ok ja tror jag förstår hur du menar Flört hehe tror !

Har varit på pubben med några vänninor och tagit några glas öl så ni får ursäkta om jag stavar fel eller något …hick!!!! =)

Kram till alla Skogisägare vi är bäst Flört eller hur hehehehe Flört

Nä alla kissar är lika fina nu skoja jag …..SkrattandeSkrattandeSkrattande

Och lite lurvig i huvudet är jag också hihihih Tungan ute

Kram //Mizzi

ingann
0

Oj, små nakenfisar Flört De är riktigt söta även om det inte var vad du väntat dig, Eva:)

Hoppas ni kommer på vad orsaken är.

Kram/Ingalill

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

missilina
0

hej Ingalill !

Nej det var inte vad jag väntade mig denna måndag eftermiddag att få nakna kattungar en av dom har ju lite hår !

Självklart Marita så är alla katter och kattungar fina , jag tycker mina nakna skogisar är söta och speciellt nu när dom börjar öppna sina ögon ! // Eva

ingann
0

Hoppas de får päls så småning om men även utan så får de ju sin egen personlighet iaf:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

missilina
0

God morgon !

I dag fyller mina kattungar 1 vecka. För mina barn skulle bestämde vi oss för att ge dom namn som vi brukar göra när vi har kattungar och inte är det så lätt för barnen att förstå allt inte mer än dom här kattungarna föddes utan päls. Den värsta chocken har släppt och jag blir mer van vid att dom inte har päls. Men för en vecka sen trodde jag inte att dom skulle klara sig men dom har en stark vilja att kämpa på. Nästan alla har börjat att öppna sina ögon och nu återstår det att se om dom får nåt kladd i ögonen eller inte för när sånt här händer får man nog räkna med allt även om man inte vill. Lille Jack som bara vägde 80 gram när han föddes väger i dag 134 gram sen har vi två matglad killar på 187 gram och 169 gram och sen kommer lilla Joan på 124 gram , lille Josh är som en berg och dala bana går upp och ner i dag ligger han på 101 gram. Ja då återstår det bara att vänta och se om det kommer päls !

Ha en bra dag // Eva

kerstin2181
0

Håller tummarna fortfarandeFlört

Sissi
0

Jag följer denna tråd med största intresse och hoppas varje dag att du ska skriva att de börjat få lite päls.

EddaM
0

Bra att de äter o växer. =) Hoppas att de inte har den där hemska sjukdommen som nån skrev om *brr*

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Margareta
0

Det är spännande att följa tråden!

missilina
0

Hej!

Jag hoppas om några veckor att kunna ta dom till vetrinärn  för ta prover och skicka till labb och kunna få fram om dom är friska eller om det är någon sjukdom som döljer sig . // Eva

TamlinsMatte
0

Såklart de ska ha namn ;-) Och skulle det värsta hända är det faktiskt ingen fara på taket - förmodligen bara gott för barnen att kunna minnas dem med sina namn.

Om de helt enkelt bara är nakna så är det ju en rolig kull som säkert inte blir svårsåld (om det funnes en lugn och stabil knatte hade jag inte varit alltför oäven själv då jag söker kamrat till min hjärsjuke c.rex)

grillkotte
0

Det kanske är någon bakomliggande sjukdom som gått i arv. Då vill man ju inte föra det vidare i sådana fall. Så spännande vad veterinären säger. Hoppas det är för det bästa!

missilina
0

#113 Vi är glad över att dom har fått namn ovs vad som än händer så kommer vi alltid minns denna kull. För en vecka sen vill knappt mina barn ta i dom men i veckan har dom fått vara med och se hur dom utvecklas och nu känns det inte så konstigt längre.

Och en bild säger mer än ord !

Min dotter Alexandra tillsammans med sin favorit Jack Sparrow !

#114 Vi får se vad proverna visar framöver om vi kan hitta en orsak till detta !

ariel
0

Ååååå vilken gullig bild,kissungen ser hur gosig ut som helst.Lycka till med de små

//Marina

Marina/ S*Karmskogen's

SillyZones
0

Verkligen spännande att läsa om detta, jag hoppas att de små kommer att klarasig, men det verkar ju positivt i nuläget. Så spännande att se om det kommer päls eller ej.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Kattilaforsens
0

Som alla andra följer jag denna tråd och håller tummarna för de små. Är de fortfarande lika nakna som när de föddes eller har de börjat få någon antydan till päls?

Vargtass
0

Jag följer också tråden med spänning. Något nytt?

missilina
0

Hej ! Jag hänvisar till baksidan av uppfödning del 2 , eftersom det blev ganska mycket att skrolla ner för att kunna läsa // Eva

[michaelalundgren]
0

Jag låser nu denna tråd, med hänvisning till del 2.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer