Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 2159 ggr
Kattfarmen
2008-11-08 17:59
0

Amputation

En av grannarna tog för fem år sedan hand om en utekattshane som hade funnits på gården i ungefär fem år, så han är nu ungefär 10 år. Katten blev kastrerad och vaccinerad, och fick ett gott hem där han trivs. Han går fortfarande ute på dagarna, och för två veckor sedan försvann han.

Nu har han kommit hem igen, med brutet bakben. Veterinären säger att skadan skedde när katten försvann för två veckor sedan, och att det nu är för sent att reparera skadan. Enda alternativet är amputation av benet.

Har någon erfarenhet av amputerade katter? Vi tror att även om amputationen läker bra kommer katten inte att kunna gå ut som vanligt, här finns mycket trafik och hundar som springer omkring i grannskapet. Vi tror att katten kan komma att bli deprimerad om den hålls inlåst efter att ha varit van att gå ute hela livet.

Ägaren har till och med måndag på sig att bestämma sig.

/Kattfarmarna

MissMikkus
2008-11-08 18:51
0

Å stackars kisse som gått i 2 veckor med brutet ben.

Dom har ju visat en hel del, ffa hundar på Animal Planets vetrinärprogram och de har klarat sig alldeles utmärkt med 3 ben. Har även för mej att de visat en katt också som amputerades som också klarade sig hur bra som helst. Lite inskränkt i sina funktioner lär den väl förstås bli. Som att klättra tex. Men vetrinären då, vad tror han om framtiden för katten.

kerstin2181
2008-11-08 18:52
0

Med handen på hjärtat, och det är min mening, andra får ha sina. För mig ska katten ha 4 ben att springa omkring på, allrahelst om det är en van utekatt. Tyvärr säger mitt hjärta, att jag inte skulle låta mina katter genomgå något sådant, för det är ju inte bara att amputera, mycket sveda och värk där emellan, jag älskar mina katter mycket högt, och tänker på dom i första hand, vad dom måste gå igenomSkäms

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Kronängens
2008-11-08 18:57
0

Jag hade nog inte amputert, i det läget. Tyvärr. Håller med #2.

iotdis
2008-11-08 19:02
0

Håller med # 2 skulle aldrig utsätta mina katter för det.Stackars kissen vad ont den måste ha haft.

TamlinsMatte
2008-11-08 19:51
0

Men hur har benet läkt under de här två veckorna? Katter läker fortare än vi så visst har benet blivit alltför sent att rädda, men hur har det satt sig?

Anledningen att jag frågar är att jag har en hittekatt härhemma som har två omlottläkta benbrott, ett som ligger stort omlott i bäckenet och ett som ligger delvis förskjutet i låret. Resultatet är att han är skev och en aning kortare i ena bakbenet. Men han går fortfarande på alla fyra och efter att ha haft ont första vintern efter att han kom till mig (eller ja, 11 månader senare - första vintern hade han defintivt ont eftersom han var under läkning) på grund av inflammation i höften (kortisonbehandlat, jag förberedde avlivning) har han nu levt sammanlagt 8 år i mitt hushåll. Utan smärta (försåvitt jag vet förstås, han talar ju inte - men röntgen senast förra året visar inga förslitningsskador vilket är vad som misstänks kunna uppstå av felställning) men en aning skev att titta på bakifrån. Så, i vilken ställning har benet satt sig?

Annars hade jag definitivt övervägt avlivning för en katt som vistas ute. För en inne också faktiskt, men där hade det kanske lutat mer åt att försöka och hoppas på anpassning. Men ute… nja… utelivet är grymmare. Kanske om det gällt en latiskatt som den grannen hade i torpet, som bara gick mellan ladugården och huset och aldrig aldrig aldrig vandrade iväg. Men tveksamt…

Tigerkakans
2008-11-08 22:03
0

Här finns en länk till en katt som fick amputera tassen p g a skador som han fått ute.

Love Tasslös

Katten mår idag bra (vad jag vet) och fick ett hem hos Vanessas mamma.

/Linnea

Silvestris
2008-11-08 23:54
0

Har ingen personlig erfarenhet av amputerade katter, men jag har haft en katt som bröt ena bakbenet och enligt den veterinären klarar sig katter väldigt bra med bara tre ben, även utekatter. Min katt fick sitt ben lagat och gick omkring på 3 ben i 6 veckor och det klarade han galant.

Jag skulle utan tvivel amputera en i övrigt frisk katt.

Juliette-
2008-11-10 12:28
0

Så vitt jag vet är det lättare och bättre att amputera ett framben än ett bakben.. svårt om katten är van att gå ute med.. förstår det är ett svårt val och hårt att avliva katten för en sådan sak men det är nog bara matte och husse som kan bestämma.. stackars kisse att gå så länge men sån smärta i benet