Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett13-fodervärdar-finnes-sökes
Läst 1754 ggr
helena7
0

Fodervärd??

Ge mig en bra förklaring på hur det går till när man sätter en katt på foder hos en annan person.

Vem betalar vad?

Maten? Kattsand, försäkring? Om det skulle hända katten något??

Brukar man ta något belopp för katten vid foder? Hur mycket isf?

Kan jag ta kull på katten när jag vill? Kan jag låna katten på utställning? eller bestämmer fodervärden något?

GladMycket frågor från mig, men så är det när man är ny ….hihi

Jätte tacksam för svar! Kyss

MVH Helena

Kronängens
0

Villkoren beror på vad man skriver i avtalet. Det är uppfödarens katt som han/hon vanligtvis tar en eller två kullar på, ofta finns en tidsgräns på två till fem år. Sedan övergår katten till fodervärden gratis eller för en mindre summa. Kullen/kullarna kan antingen födas upp hos uppfödaren eller fodervärden. Fodervärden brukar stå för foder och kattsand, försäkring varierar tror jag. Jag tror att fodervärden och ägaren brukar turas om att ställa ut men det är nog olika. Det är ett stort ansvar att ta hand om någon annans katt och folk brukar säga att katten absolut inte blir gratis utan till och med dyrare än att betala för en katt direkt, men det är ju en chans att få en katt om man inte ha råd och framförallt får man chans att lära sig en massa saker av uppfödaren.

Mulan
0

Hej!

Jag har en honkatt på foder, och jag betalar försäkring, veterinärkostnader, vaccinationer o allt runt kattungarna utom foder o sand. Utställningarna brukar vi "turas om" med, dvs jag betalar några och fodervärden några. Jag kommer också att ge ett "startpaket" med kattmamman när hon är dräktig, bestående av foder o modersmjölksersättning (den är ju som bekant svindyr och kostade mig många slantar när jag hade foderkull…). Min åsikt är att man som ägare med katt på foder får en enorm förmån, man kan ju hoppa en generation framåt utan att behöva samla på sig massor av katter, MEN det är också viktigt att man tar ansvar för både kattmamma och kattungar, och det kan kännas lite konstigt ibland med rollerna fodervärd kontra ägare osv.. Min fodervärd betalade ingenting för katten, kan tilläggas.

Foder o sand till kattmamma o kattbarn blir kostsamt, likaså är det viktigt att man skriver ett noggrant avtal för alla olika eventualiteter som kan hända. Katten kanske är steril, eller så kan något hända. Jag har varit fodervärd åt en katt en gång där kattungarna blev sjuka och det tog evigheter innan jag fick tag i ägaren.. Inte skoj! Likaså fick jag ta hand om dem när de fick ögonproblem, och att medicinera kattungarna tre gånger om dagen tog en massa tid och jag hamnade på rejält minus på timmar på jobbet.. Dessutom så fick tre av dem stanna kvar mycket längre pga sina ögonproblem, och det kostar både tid o pengar… Så för vår del innebar foderkullen en massa jobb, ansvar och vi betalade nog trippelt pris för honan i slutändan med alla kostnader.. Fördelen med kullen var att alla kattungarna var underbara att följa och att jag fick jättegoda vänner för livet i några av de nya ägarna! Jag fick också en bra inblick i hur det var att vara fodervärd, vilket gör att jag förhoppningsvis beter mig korrekt mot mina katters foderfamiljer..

Samarbete är nyckelordet i fodervärdssammanhang, liksom respekt och liknande värderingar vad gäller katthållning. Alla mina beslut rörande min katt på foder fattas i samråd med fodervärden.

mvh Malin

BlueBlond
0

Hejsan!

Jag har en hona ute på foder. Jag står för följande kostnader: Försäkring,vaccinationer och vet.avgifter. När denna honan får sina kattungar(förhoppningsvis) kommer jag att stå för allt inklusive mat och kattsand. Det är trots allt mina kattungar och fodervärden får det mesta av jobbet även om det mest är glädje med de små. När de har flyttat övergår honan i deras ägo utan att det betalar något för henne. De ville själv stå för hennes utställningsavgifter.

MVH

Anneli

Sandra76
0

Jag har haft  en hona på foder hos mig.

Jag betalade ingenting för katten, men stod för försäkring, mat, sand, utställning ..allt som berör en katt precis som du själv äger den.

Men"betalningen" var att uppfödaren skulle ta 2 kullar inom 3 år. I avtalet stod även att jag fick ta kull före henne om inga planer fanns.

Viktigt att alla parter är överens och att det finns skriftligt på vad man har kommit fram till. Tyvärr så gäller väl inte avtalen om det skulle bli tvist emellan, men då har man undvikit det så gott det går iallafall.

Zygots
0

#4, det du beskriver liknar det "avtal" jag haft och har med de som har foderkatt för mig.

Skulle det under vägen dyka upp någonting så att honkatten/hankatten inte kan gå i avel tillfaller ägandet fodervärden omgående utan betalning.

//Annika

Poimandres
0

Hur gör man om man inte får sålt alla kattungarna, stannar de kvar hos fodervärden tills de hittar nya hem eller tar uppfödaren hem kattungen till sig? Idag händer det ju att en kattunge kan vara 4-5 mån innan den blir såld.

Mulan
0

#6 I vårt avtal står det att kattungarna får stanna kvar tills de är 14 veckor, är de inte sålda då så får ägaren ta hem kattungarna eller komma överens med fodervärden hur man ska göra.

Jag vet en fodervärd som hade kvar en osåld kattunge tills den var över året…

mvh Malin

Sandra76
0

#5 precis, jag hade även valet att om något "hände" fick jag även valet om jag ville ha kvar katten eller inte. Jag var själv intresserad av avel.

helena7
0

Tusen Tack för alla svar!!, nu vet jag mycket bättre hur det funkar…Glad