Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 832 ggr
Malin1
0

hjälp!!!! (foderfråga)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hoho!

behöver er som är foderkunniga!

vi har ju som bekant fyra katter av 3 olika raser.

2 av dessa 4 behöver gå upp i vikt.
En är ju kastrat o så är det Mezzo som har väldigt dåligt med hull..
Muskler har han gott om men han känns ju enormt mager och mycket hull har han aldrig direkt haft precis.
Han är pigg,frisk o kry i övrigt, hans mage tål inte riktigt blötfoder - blir dålig i magen av det.
Men kokt kyckling,fisk osv det älskar han..

Men det känns som han ju inte får i sig alla viktiga vitaminer&mineraler osv av enbart sån kost.

Visst äter han torrfoder, men inte i stora mängder.

Just nu har vi cenaturio hemma, men måste nog byta.. Igen. :S

Någon som har något bra tips på foder som kan få en unghane (fertil) att lägga på sig lite bättre????

/Malin&Mezzo

Kattfarmen
0

Det jag har provat när jag hade avelshane var kattemalt och b-vitaminspruta. Sprutan vet jag inte om den hjälpte mycket men kattemalt ökar iaf aptiten en del.

Annars får man nästan handmata de stackars pojkarna :-(

Silverfarans
0

Jag har ju Royal Canin Haire and skin på min kille Gustav o han har både bra hull o en massa päls han är ju nu snart 1år. Ja jag har ju samma foder till de alla o jag änner att det är RÄTT för dem!Glad

Måste tillägga att blötmat går inte alls här de VÄGRAR eller blir dåliga i magen.

Margona
0

Jag hade lite problem med min kastratkille förut, han ville inte äta torrfoder och var lite mager. Men när jag började med RC Maine Coon så äter han mer torrfoder och har fått ett bättre hull efter det.

Malin1
0

tackar för snabba svar!:)

har typ nån kattmaltpasta men han totalvägrar den..

han är som en uteliggare.. älskar att rota i våra sopor och i kvarnen (vi har en kvarn i vasken istället för en kompost…- o sätter man inte för locket så är han där o fiskar….) ;)

han älskar blötmat o sånt dylikt men torrfoder verkar inte vara nån jättehit.. så jag känner att man skulle försöka hitta något torrfoder som han faller pladask för.. vad det nu skulle vara..

päls har ju mezzo, (även om jag skulle önska ännu mer hihi.. men det e ju mitt i sommaren så… :D)..

men HULL vill jag ju ha på honom! *fniss* :)

Silverfarans
0

Men Hills då de har ju burkmat hos veterinärerna o den är ju suuuuperbra!! Annars får du prova dig fram med provpåsar. Jag fick en provpåse i Forshaga när jag ställde där den lilafärgade RC o minna älskade den!!!

manlyckans
0

Har du provat James Wellbeloved eller ANF? Det äter min fertila hane med god aptit =)

Margona
0

Jag provade också med en massa provoåsar och till slut hittade jag en som passade. Men det tog tid innan jag hittade något torrfoder som han gillar. Ger jag annat torrfoder äter han fortfarande inte mycket av det.

Sandra76
0

Just nu kör vi 1st choice då vi har digivande +kattungar (kittens)

Och så har vi haft en adult men bara en liten påse på 2kg så det är svårt att säga nått om den.

Innan körde vi på RC outdoor den har lite mer fett. Det finns några RC som har lite mer fett och denna var en av dem. Har själv en hona som är aktiv och äter dåligt tidvis, men nu har det blivit bättre.

Malin1
0

#6: jes det fodret har vi provat - men hm… det var nog Innan Mezzo flyttade till oss.

RC MCO tror jag att jag ska köpa o testa, han gillar ju även Hills tandfoder och hairball control foder..
Foder med större bitar - kanske är mer hans grej då?

tack snälla alla för snabba svar!:)

Margona
0

Min Smeagol kan även äta RC oral  den har också större bitar. Han gillar helt enkelt foder som har lite tuggmotstånd.

#9 Är Hills tandfoder och hairball i större bitar? Ska prova det till min kille om det är det för att ha som alternativ.

Malin1
0

#10: kanske är samma här då hihi:)))

Hella
0

Jag använder RC Queen på min hane och han ökat ca 2kg i vikt på 1½ månad.