Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 07-beteendefrågor
Läst 593 ggr
Bodenfia
0

varför bajsar honan i badkaret

Varför bajsar min hona i badkaret? hur får jag bort detta beteende?

Sandra76
0

Har hon gjort så länge?

Hur gammal är hon?

Min ena katt som jag köpte från Danmark bajsade ett par gånger i badkaret.

Den mat hon hade fått med sig var slut och vi hade gradvis gått över till "svensk" burkmat.

Det visade sig att hon inte tålde den.

Hon var väldigt lös i magen och troligtvis "visade" det för oss på nåt vis då hon bajsade i badkaret så allt låg öppet.

Den sanden vi då hade klumpade sig så bra så man hade inte märkt att hon var så pass lös.

Jag behövde inte tillrättavisa henne att hon skulle göra på annat sätt. Bort med burkmat-problemet löst!

Men kanske du ska låta lite vatten vara kvar i badkaret?

Försök ha lite koll när hon ska gå på toa, och när du ser att hon är på väg till badkaret så lyft i henne i lådan.

Jag har inga bra tips direkt, kanske någon med bättre:)

tuppen
0

allafall bettre en på golvet ellerhur,

Mylingens
0

Vi har en hona som vägrar att bajsa i lådorna. Hon kan kissa där men absolut inte bajsa där. Hon gör det alltid sidan om lådan, på golvet. Jag har inte en aning om hur jag ska komma tillrätta med problemet, tycker att jag har provat det mesta. Nu har jag accepterat att det är så och får ta upp det så fort jag märker att hon har gjort så det inte ligger och luktar. Så länge hon inte springer och gör lite överallt på golven eller gör det i möbler och sängar är jag nöjd.

Som "tuppen" skriver så är det trots allt bättre att hon gör det i badkaret där det är lätt att städa upp efter henne. //Kaisa

SillyZones
0

Jag levde i många år med en katt som inte bajsade i kattlådan. Han bajsade alltid på golvet i badrummet eler strax utanför, på hallgolvet. Jag provade det mesta plus att jag flyttade (ny miljö) osv, men fick helt enkelt acceptera problemet. Hur det än är, så är det ju ett ganska litet problem jämfört med kissande i möbler och dylikt.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

LittleL
0

Finns det fler katter i hushållet? Hon kanske är så dominant så hon vill lägga sin bajs så att ALLA kan känna den?

Kanske är hon så osäker så hon vill märka ut sitt revir starkare?

Hur är lådorna placerade? Känner hon sig trygg på lådan så som dom står? kanske vill hon ha uppsikt över dörren när hon bajsar?

Svårt att ge råd utan mer information om hur honan lever. /Sylvia

Zios
0

Det finns alltid en anledning till att katter bajsar utanför lådan och för att komma tillrätta med problemet måste man hitta orsaken till problemet.
Berätta gärna lite mer så kanske fler här på Forumet kan ge dig råd och tips!

Silverfarans
0

Jag tror ju att det är något av en protest!!!

Gör som jag ha någon låda i badkaret!!! Så kanske hon går i den o bajsar.Fundersam

UncutDiamond
0

Min vackra Hildur bajsade i min skinnsoffa 2 gr faktiskt, jag la över ett lakan och satte upp matskålar sen har hon inte gjort om det. Det är förfärligt när det händer man blir så ledsen. Men jag  föredrar nog badkaret framför skinnsoffan. som dom skrev tidigare, häll lite vatten i badkaret så går hon nog inte dit mer.

/ Theresa

Bodenfia
0

Jag har förutom denna hona som bajsar i badkaret, 2 st skogishonor till.Har lådorna på toaletten, o är noga med att rengöra dom.

Bodenfia
0

Katthonorna är ett år gammla

Silverfarans
0

Men ha lite vatten i badkaret då kanske hon slutar. Jag har problem just nu att min nya hona kissar i sängen o det är inte kul!!! Jag tror att de är en PROTEST av våra katter o hålla på så alltså något de tycker är fel! Men vad ;-((