Blöjor på strilande hanar
Har hört att många uppfödare sätter blöjor på sina avelshanar när det inte funkar längre,är det verkligen seriöst? Känner inte hankatten sej förnedrad?
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

Har oxå hört att man kan göra så… men jag tror man märker på hanen hur han mår av det… så det är nog från individ till individ skulle jag tro…

Okey, men verkar knepigt när katten ska bajsa eller bajsar han i blöjan? Måste ju bli jobbigt för kissen o gå omkring med om inte någon är hemma o kan byta på honom
Marina/ S*Karmskogen's

Vad jag förstått det som har dom inte blöja dygnet runt och den är då öppen så dom kan bajsa ändå.

Men det måste ändå bli varmt med blöja för Kissen? Tycker bara att det verkar så onaturligt………….
Marina/ S*Karmskogen's

Håller faktiskt med dig, jag skulle kastrera min kille om det vart problem. Men jag tycker också att det är upp till var och en att bestämma vad som passar dem.

#4 Det behöver inte bli så varmt om man använder tikskydd.
Jag kan förstå om man har skaffat sig en riktigt snygg hane och vill hinna få en kull innan kastrering. Tänk er själv om ni t ex importerat en hane med ovanliga linjer för dyra pengar och så börjar han strila. ;)

Jo men då skulle han ändå få slippa blöjor o få en kull. Sen skulle det bli kastrering! Men jag menar inte att dömma dom som har det så…..
Marina/ S*Karmskogen's

Själv har jag aldrig provat blöjor på mina avelshanar men däremot har jag hört att det har fungerat bra på vissa indiviner i alla fall. /Monica

Som jag sa innan så dömmer jag inte nå'n. Det är ju bra om det funkar
Marina/ S*Karmskogen's
Hittade en annan tråd där detta ämne diskuterats.
http://www.norskskogkatt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=b86d8c40-527b-4e92-baec-b4769ad38129
Nepp…här går min gräns!
Skulle aldrig tvinga min katt att ha på sig något som inte vore nödvändigt.
Personligen skulle jag välja att kastrera hankatten om situationen blev ohållbar.

Det är förmodligen därför inte alla håller fertila hankatter heller, det är ju helt klart "lättare" att "låna" hane, än att stå ut med pinkandet, eller hur?
Det är nog i alla fall tur att en del har hanar att låna ut, blöjor eller inte?
Jag tror inte att NÅGON förnedrar sina katter, eller tvingar sina djur till någonting.
Ärligt talat, har vi inte allihop våra katter som först och främst sällskapsdjur? Själv har använt tikskydd med trosskydd inuti, den täckte inte rumpan och jag kan lova att min hane varken blev förnedrad eller mådde dåligt. Han var i stället glad över att få vara inne bland skinsoffor och sängar utan att "mamma" ständigt höll vakt om han skulle pinka någonstans.
Men som sagt, det är upp till var och en, men som någon fönedring kan jag inte se det. Skulle väl kunna tycka att det känns MINST lika "onaturligt" att släpa runt sina katter på utställningar, men det verkar vara ok med de flesta utav oss?
//Annika

#12 Kunde inte skrivit det bättre själv 

Kram Theresa

Önskar att jag hade hört talas om detta då min Dreng var som värst! Hade helt klart varit värt att pröva, precis som jag prövade p-piller och feromon i väggurtaget. Om det fungerar eller ej är säkert individuellt.

Jämföra utsällning o blöjor kan väl ändå inte vara samma sak!?
Marina/ S*Karmskogen's

#12 Bra skrivet.
Jag tror oxå på att det är värt att testa. Om hanen inte bryr sig ser jag inte det som något problem.
Man använder ju tikskydd på hundar - så vad är skillnaden om inte katten/hunden verkar ta illa vid sig!
/Marie

# 15, Nej, det är helt riktigt, blöjor och utställning är INTE samma sak, men ungefär lika "naturligt" för en katt antar jag………=)
#16, håller helt med dig, och som skrivits tidigare, vi månar om våra djur och skulle inte utstätta dom för varken det ena eller det andra om det visade sig att dom inte tyckte att det var ok.
//Annika
#12 Just eftersom mina kissar främst är mina sällskapsdjur skulle det aldrig falla mig in att sätta på blöja på dom om dom börjar strila. Då har jag två val; antingen kastrera eller leva i ett nerkissat hus och det valet är ju inte så svårt enligt mig… Jag har väl i ärlighetens namn torkat kiss en period innan jag kastrerade min hane men man kan nog stå ut en kortare tid om det är så "livsviktigt". Jag skulle heller ALDRIG stänga ute mina katter från att vara med familjen, med eller utan kiss.
Kan tillägga att jag aldrig heller använt tikskydd på vår hund 
/Ann.

#18, precis, det är de alternativ man har, och man väljer det som passar en själv och den katt (hund) man har.
//Annika

#18 Absolut valet fritt. Det finns en del som ger tex p-spruta istället, vilket jag ALDRIG skulle våga.
Sen är det så att hanarna också kan gå omkring och "droppa" hela tiden och då är det ju svårt att hålla efter. Om hanen kissar eller sprayar är det ju lättare att torka bort men inte om det droppar överallt.
Jag har aldrig behövt prova blöja på min hane, men skulle kunna tänka mig om det skulle kännas angeläget. Men fungerar det inte för katten skulle jag genast sluta…
Det är många som testat - med gott resultat utan lidande katt!
/Marie

Jag skulle inte kunna bo och leva i nerkissat hus därför är jag öppen att prova olika alternativ, men det måste fungera och både för katten och oss övriga i familjen. Blöja eller inte blöja… svårt att säga så länge jag inte har provat! Jag hittills kastrerat våra hankatter när dem börjat strila, jag står inte ut med lukten helt enklet
Framtiden får utvisa hur jag tacklar om och när mina hankatter blir fertila och börjar strila för det kommer dem att göra och det är lite synd.

Att få ela huset "nerpinkat" är inte ett alternativ för oss heller. Idag bor vi tack och lov på ett annat sätt än då jag använde tikskydd på hankatten, Vi behöver inte, och kommer inte att hålla vår fertila hane inne, som kastrat är ju problemet borta, så då blir det att sova i sängen för honom också.
//Annika

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att testa blöja till min kille. Än strilar han inte men om den dagen kommer så är jag öppen för alla förslag. Och givetvis under förutsättningen att han inte mår dåligt av att vara fertil. Mina katter bor tillsammans med familjen så man har inte något att välja på i det fallet. Strilande skulle min man ALDRIG acceptera, än om det är för en kortare period och man städar som en galning. /Sylvia

Visserligen har jag ingen fertil hane just nu, men det kommer kanske så småningom. Precis som Sylvia skriver skulle min man heller aldrig acceptera en strilande katt, så jag skulle helt klart vara öppen för att testa tikskydd för att kunna hålla honom fertil en längre tid (inte gubben alltså, även om det lät så, honom kastrerar jag inte…
)
/Lena

#24 Men Lena.. Gubbar är inte som katter. Dom glömmer inte hur man gör än om man kastrerar dom.
/Sylvia

#25 Aha, det låter som om du testat? Jag vet inte om jag vågar ta risken….

Du Theresia! Skulle ju inte kommentera inlägg för vi som inte tycker om blöjor på katter! Men här är du ändå!!!!!!!!!!!!!!!
Marina/ S*Karmskogen's

Förlåt,Theresa!
Marina/ S*Karmskogen's