Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 1405 ggr
LillyB
0

Aptit och sondmatning

Hejsan! Min norska skogkatt Teddy har under en tid varit sjuk. Han var kraftigt överviktig och vägde 6,7 kg (en ganska liten kille), men väger nu 4,3 kg. Han har blåsljud på hjärtat så han ska HCM-testas den 20:e maj, men blåsljudet kan bero på viktnedgången. Han har också dåliga levervärden, vilket också kan bero på viktnedgången/svält. Jag misstänker att han började otrivas med ett eller två av mina andra djur (som nu är hos djurvakter) och att han då började äta sämre och tillslut svälta sig själv. Jag har haft mat framme helatiden och då han var så överviktig så tog det ett tag innan jag märkte att något var fel. Det opererades iaf in en sond via halsen på honom i onsdags efter en tid med misslyckad tvångsmatning, och sondmatningen har gått väldigt bra. Han äter också lite själv, men inte tillräckligt. Så nu undrar jag om det finns något man kan ge till katter som ökar deras aptit? Det är det allt hänger på just nu, att få i honom mat och näring. För sonden kommer inte kunna sitta kvar hur länge som helst. Är otroligt tacksam för tips!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Torplyktans
0

Det finns någon aptit stimulerande medicin / tablett som man kan få från vet som man ge en kortare period. Vet tyvärr ej hur det heter.

Sen kanske du skulle kunna kunna prova med t.ex malt pasta det är bra för magen och dem flesta katter älskar det.

www.torplyktan.se

LaSadie
0

Har inget tips… Men hoppas det vänder. Förlorade min älskade katt för ett tag sedan i fettlever. Våra katter blir tokiga i tonfisk, kanske funkar