Lite ledsen och besviken!
Man skall ALLTID ta en handpenning! (långt)
Jag hade SÅ svårt att välja vem av flickorna i Y-kullen som skulle stanna kvar hos mig. Valet har stått mellan Ya-Zoo och Yam-Yam.
Det var jätte många som var intresserade av flickorna och jag talade om att jag inte kunde välja och att det kunde dröja innan jag visste vem utav dom som skulle bli den som stannade. Helst av allt skulle jag ha velat behålla båda, men någonstans måste man ju låta gränsen gå, det är ju inte speciellt vettigt att behålla två flickor ur samma kull.
Det var en tjej ifrån Sverige som verkligen var jätteintresserad (sa hon i alla fall), och eftersom jag sålt de flesta av mina kattungar utomlands tyckte jag att det var SÅ roligt att den andra flickan (Ya-Zoo eller Yam-Yam) skulle stanna i Sverige. Jag sa under hela tiden till den aktuella köparen att om hon inte ville vänta så förstod jag det mer än väl och att det var helt ok (och det var det verkligen) om hon ville titta någon annan stans. Men hon var SÅ övertygad och hon sa att bara det var så att hon visste att hon fick köpa den som jag inte skulle behålla så väntade hon så gärna så.
Med detta nöjde jag mig och jag sa till de andra som väntade att jag nu bestämt att katten skulle stanna i Sverige.
När kattungarna var 4 månader så tyckte jag att jag var tvungen att ta ett beslut, och jag bestämde till sist att Yam-Yam var den som jag skulle behålla. Jag försökte då nå tjejen som skulle ha den andra katten, men det var segt…??….hon skulle ringa, men det blev för sent, hon hade jobbat och det blev inte av att ringa osv, osv.
Till slut pratade vi, och som ni kanske föstår så hade jag nu ingen "bra feeling", och tänk vad rätt man har ändå, hon ville ha ett tag att tänka över om hon ville ha katten???!!!
Ja, som ni redan anat så ringde hon redan nästa dag och hade "kommit fram till" att hon hoppade av??!!
Ja, vad skall man säga, jag tycker det är SVAGT, jag frågade åtskilliga gånger om hon inte ville titta på annat håll, eftersom jag hade svårt att bestämma mig, men som jag redan skrivit så var hon SÅ säker, hon skulle ha den katt som skulle bli till salu.
Så nu är lilla Ya-Zoo, världen vackraste och goaste kattunge till salu, för de som varit intresserade har ju givetvis tittat sig om på andra håll då jag sagt till dom att Ya-Zoo ju redan var såld.
Vart vill jag då kmma med detta tro? Jo, kanske i alla fall att jag skall börja ta en handpenning, jag har inte gjort det förut, men efter det här så får jag nog tänka om.
Nej, mig är det inte alls synd om, men jag tycker att det är jobbigt att lilla Ya-Zoo skall gå här hos mig då jag vet att hon skall flytta. Hon fäster sig ju så och jag vill inte ens tänka på den dagen hon faktiskt flyttar, för det är klart att hon kommer att göra.
Så, alla ni kattälskare som vet hur svårt det är att skiljas ifrån sina små kattungar, gå inte på samma mina, ta en handpenning, jag tror att man kan slippa den här typen av "trubbel" om man faktiskt gör det.
Jag håller er updaterade med hur det går för lilla Ya-Zoo.
//En besviken Annika

Annika!!
Det finns tyvärr rötägg i vår värld.
Det har vi kännt av förr(jag i helt andra sammanhang) och kommer nog tyvärr stöta på igen.
Skickar i vart fall massa kramar till dig o missarna från oss i köping.
kram Inger o Axel.

Tusen tack gulliga Inger…=), Ja, nog är det så alltid, men jag HAR så svårt för att ens behöva tänka tanken, att folk inte går att lite på, men kanske är det dax att lära sig nu, för så ÄR det tyvärr.
En stor kram till dig och VACKRE AXEL!
Gammelmatte Annika
Förstår din tanke #0: men blir det inte svårt att ta ut handpenning när man inte ens vet vilken katt det gäller?
bara en tanke som slog mig..
tråkigt dock att hon hoppade av sådär i sista stund!
men rätt som det är så kommer det Rätta hemmet och köper lilltjejen och då förstår du meningen med det hela..
den där tjejen var inte rätt hem för Ya-Zoo..
ödet har sina små snirkliga vägar ju :)))

Annika, hon är ju bedårande vacker, och kommer säkert hitta sin kanonmatte/husse snart
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

#3 Jo, det hade varit fel att ut handpenning om hon bara var intresserad av den ena flickan, men hon ville ha den som skulle bli till salu, alltså, det spelade henne ingen roll vilken utav dom det blev, hon var lika intresserad av båda, så det var jag som gjorde fel som inte tog ut en handpenning, tyvärr.
Ja, jag håller med, det var helt fel hem åt lilla fina Ya-Zoo, jag tror precis som du, hennes hem finns, men det tar bara lite längre tid.
//Annika

Tack Kerstin, visst är hon så gullig
//Annika
Förstår dig helt.Hur svårt är det att lyfta luren och slå en signal?
Du ska nog bara va glad att det inte blev hon iaf.Du ska se din lilla tjej får ett bra och bättre hem än hos en som är så ambivalent.
Jag tog inte handpenning på min första kull och jag kommer inte att göra det nu heller.Det kan ju bli så att man tvingar en att köpa katten p.g.a handpenningen och det vill man ju inte heller.
Lycka till nu/Susann

Hello Susie Q…=)
Visst blir man förundrad, jag håller med dig, om man nu ändrar sig så GÅR det att höra av sig. Men det märkliga här är att jag talade med henne under ett par månader, och hon var lika intresserad hela tiden, ända tills jag bestämde vilken som skulle stanna, jag fattar inte………det kanske inte var lika stort intresse för båda när allt kom omkring..=)
Skulle, precis som du, inte vilja tvinga någon att köpa katten för att man lagt handpenning, men jag tror helt enkelt att man "tänker efter före" om säljaren tar tex 1000:- i handpenning, för det är nog tungt att "förlora" sina pengar om man hoppar av.
//Annika
Hej Schlager-Annika
Japp sorglig person det där,tyvärr finns det många av den sorten.
Det är feghet,lathet,egoistiskt att göra så.Det är liksom ingen Gosenalle från Åhlens som är till salu.Blir så arg när jag hört sånt.Rena dagisfasoner.
Å ena sidan tänker man det är bäst att ta handpenning,å andra sidan inte.Svårt det där.Men man vill ju kunna lita på folk och det kan man säkert på många men långt ifrån alla.
Annika ibland vet vi inte meningen om varför vissa saker händer men längre fram få vi veta det och hon kommer att hamna i fina händer din lilla tjej.Hon är ju så fin:)
Susie Q

Hej Annika
Jag förstår din frustration helt och hållet. Jag har varit i exakt samma situation och det är både trist och irriterande. Jag var inne på dina tankar också, men jag har valt att skippa det ändå. Orsaken till att jag skippar handpenning är att jag är orolig att den köpare som vill hoppa av inte gör det pga att de lagt en handpenning!!!
Jag vill inte att mina kattungar ska hamna hos någon som egentligen ångrat sig, men köper katten ändå för att slippa mista sin handpenning. Jag har t.o.m hört om de som exporterat katt, katten har sen blivit såld direkt, pga att de inte var nöjda med den, men de ville inte hoppa av eftersom de lagt handpenning…
Hur man än vänder sig så finns det nackdelar och fördelar med allt. Jag är övertygad om att du kommer att hitta en bättre kattungeköpare till lilla Ya-Zoo som vill ha henne mer än allt annat i världen 

Hej Barbro!
Ja, visst är det en balansgång och väldigt svårt att veta vad som är "rätt". Jag fick rysningar när jag läste om katten som fick byta hem nästan omgående efter den exporterats. Jag håller med om att detta INTE är vad man vill skall hända.
Min förhoppning är att en eventuell kattungengeköpare tar sig en funderare innan man bestämmer sig för att "boka" kattungen.
Som tur är händer det inte ofta att det blir på det här viset, men det är så "uppslitande" när det händer, man blir så besviken.
//Annika
Jag förstår dig 0# inte enkelt med sånna. Du får nog såld den vackra flickan ;-)
Vi har alltid tagit handpenning ( kr 1000; ) men OM köpare skulle hoppa av så får dom inte tillbaka handpenningen före katten är såld till någon annan. OM man måste gå ner i priset så drar man av detta på handpenningen. till eks:
Katten kostar 5000; ( handpenning 1000 ) = 4000; återstår.
Köpare ångrar sig, du måste gå ner i pris med kr 500; Då får ångraren tillbaka kr 500; ifrån handpenningen 
Om du måste gå ner ännu mer, kanske 1000; så blir det ingen hanpenning tillbaka för ångraren.
Det här måste dom självklart veta om när dom betalar .

#12, Jag tror att Ya-Zoo hittar sitt nya hem och att det kommer att bli bra blir bra…..=)
Det är bara så synd att man skall behöva fundera över en sån här sak som handpenning eller inte.
Att situationer uppstår och att man inte alltid kan råda över vad som sker, det har jag full förståelse för, och detta kan ju medföra att man inte kan köpa sin kattunge, men att utan motivering bara "hoppa av", efter att ha varit HELT övertygad om att detta är kattungen man vill ha, det har jag svårare att förstå.
Som tur är så händer detta sällan, men likaväl är det SÅ tråkigt.
/Annika
Förstår att du blev besviken! Hoppas att det löser sej ändå! Hon ser så fin ut! Du hittar säkert ett bra hem åt henne!

Du får säkert ett jättebra hem till din vackra katt , men jag förstår verkligen frustrationen . Vet inte om det är rätt eller fel att ta ut handpenning men det är väldigt jobbigt när människor verkar vilja ha katten och de säger att de absolut vill boka och man säger nej till andra och sen helt plötsligt när det kommer till kritan så hör de inte ens av sig ???
Lycka till med dina snyggisar 
//Suzan