Försiktig som jag är
Detta ska inte tas som ett provocerande inlägg utan endast en undran.
Har tänkt många ggr.när jag ser att det ofta lånas ut hanar.
Är inte ni rädda att få in sjukdomar i ert katteri?
Som sagt inget provocerande utan bara en stilla undran om hur ni tänker ni som varit med länge.
Själv har jag en hane jag använder och som inte lånas ut samt har jag min Mentor som alltid är så snäll och lånar ut.
Ingen som vill dela med sig av sina åsikter

Som jag ser det så behövs det personer som lånar ut hanar. Alla har inte möjlighet att hålla egen hane. Dessutom om man t ex bara har en egen hona har man en parning sen behöver man en ny hane, blir väldigt besvärligt om ingen lånar ut.
Vet inte vad du tänkte på för sjukdomar som man kan få in?

Hej!
Jag har en hane som kommer att lånas ut en gång i höst eftersom jag själv bara har en hona han kan para i mitt katteri. Självklart var det idiotiskt att ö h t behålla honom, men men..
Han stal våra hjärtan, och fick stanna.. Vi såg dessutom så pass bra egenskaper hos honom att vi ansåg att han förhoppningsvis skulle kunna ge något bra vidare, osv… Är han fortsatt fertil kan jag tänka mig att låna ut honom till någon mer hona framöver.
De krav jag ställer på honorna som jag lånar ut honom till är dels att det är en seriös uppfödare (dvs definitivt inte till "svängdörrskatterier" där katter byts ut lika ofta som jag tonar håret och som i mina ögon är de som oftast drabbas av smittor och problem p g a att katterna byts ut ofta och därmed har en ökad risk att få in smittor via de nya katterna o stress mm) som har långsiktiga planer och mål för sitt katteri samt vettig katthållning och dels att honan är intressant ur avelssynpunkt. Behöver definitivt inte vara en BIS-hona, men definivt någon som kan komplettera honom utseendemässigt och stamtavlemässigt och som förhoppningsvis kan ge något som jag tror på. Smittor mm är jag självklart oroad över, precis som allt annat som kan drabba katterna men inte i ngn större utsträckning.. Jag kommer säkert att få "smittor" i mitt katteri av ett eller annat slag förr eller senare eftersom vi åker på utställningar, släpper iväg våra honor på parning osv, och de riskerna får man väl helt enkelt leva med och försöka minimera så gott man kan.. Fiv/Felv test på honan samt HCM är dock obligatoriskt för oss..
Mvh Malin
Tänkte på Clamydia bl.a.
Vet en uppåt landet som lånade hane och förlorade både mamman och ungarna.Inte skogisar utan en annan ras men iaf.
trevligt att få höra hur ni resonerar.
Förstår hur du menar.
Än så länge kan jag ha min fertil men kommer kanske en dag då jag får kastrera honom.Hoppas det dröjer iaf:)

# 4 Dog de av Clamydia??
mvh Malin
Menar du mina 2 första röda katter.
#3 Jag gillade verkligen ditt svar på frågan jag hade

Jag är en av dom nojjiga
men jag tror inte det går att driva ett katterie, om man inget vågar. Mycket handlar dom om att vara försiktig, se upp vem man lånar av mm, men skydda sig till 100% går inte. Man kan ju inte köpa in hane, varje gång man behöver en parning, och andvända samma hane, i varje parning, är ju inte heller lämpligt. När jag gjorde min parning, tog jag hem hanen, isolerade hanen och honan, sen sanerade jag lådor, golv mm. Jag har även hela katteriet, vaccinerade mot klamydia. Jag hade en vän för några år sen, som hjälpte till med hemlösa, hon fick klamydia på alla hittekatterna, och det var en vidrig syn, men alla medicinerades med Ronaxan, och vart symtomfria.
Ska även testa mot FIV/FELV innan Dogge flyttar hit
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

#6 Nej, jag menar det du skrev om ngn som hade lånat en hane uppåt landet där både mamman och kattbarna dog…
#7 Tack.
Jag tror att alla kattuppfödare förr eller senare kan drabbas av diverse åkommor och smittor, men jag tror också att så länge man gör sitt bästa för att hålla katteriet i harmoni så kan man klara sig från en del.
mvh Malin
Själv har jag som krav att honan ska vara frisk om den ska komma på parning, detsamma gäller även egna honor om jag skulle låna hane så klart.
Men visst, hundra procent säker kan man ju aldrig vara, det kan ju finnas sjukdomar man inte märker av och som inte ens en veterinär kan se direkt.
Men och andra sidan så om man inte lånar hanar av varandra hur skulle det bli då ??
Har man katteri så är nog sjukdomar sånt man får räkna med att råka ut för någon gång, det kan ingen skydda sig mot tyvärr.
Vissa risker får man vara beredd att ta tor jag om man ska få in nytt blod, detsamma gäller ju även när man köper in en ny katt , man kan aldrig vara hundra procent säker.
// Tita
#9 hahaha ok.Nej jag vet faktiskt inte varför men både mamman och ungarna dog och det är ju så tragiskt.
tack ni andre också för ni delar med av era tankar/Susann

Ber om ursäkt för frågan men jag är lite nyfiken på hur du resonerar när du lånar hane men inte vågar låna ut. Är det inte lika stor risk att få in smitta av att låna som att låna ut?
#12 Jag lånar endast av Annkatrin som jag litar på till 100% och hon på mig.
jag skrev också att det inte var för att provocera endast för att höra era tankar kring det.

#13 Jag var bara nyfiken vilket jag också skrev. ;) Tack för svaret!
#14 Det är lugnt. Lika väl som jag kan fråga ska ju du också kunna fråga mig Jag menade inget illa och vill inte heller att nån ska ta illa upp för jag undrar.
Jag har sett några som lånar ut hejvilt och till folk dem inte känner.Själv skulle jag inte våga men det kan också bero på allt jag fick gå igenom innan jag kunde starta upp uppföderiet.För att inte tala om hur mycket det kostade och allt annat lidande.
jaja som sagt ville bara höra lite hur ni funderade.
hade önskat fler svar förstås..hehe
Godnatt nu ska jag hoppa i bingen och kela med mina katter iaf./Susann

Jag skulle inte låna ut till vem som helst men jag lånar inte heller ut bara till kompisar utan väljer att låna ut till dom som känns bra. :)
Viss risk att jag kommer att vara utan hane när min kastreras och då vill jag ha möjlighet att låna en någonstans ifrån.