Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 996 ggr
mimmie.k
0

frågelek

detta är en lek jag sett att don har på bland annat katter forumet. tycker det är en rolig grej. det går ut på att jag ställer en fråga nästa svarar på frågan och ställer en ny och så håller det på.. så förska frågan för mig blir:

Hur många katter har du?

Mia418
0

Fyra

Vilka färger har din/dina katter?

Kenzo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svartvit- harlekin

Vilken  ålder är det på din katt/katterna?

skogsdimmans
0

Beauty är 2 år
Cybele är 8 månader

Vad heter din katt/ dina katter?

Juliette-
0

Pommac, Cornelia, Reggae, Bellis, Opal och Lea

Om skogis inte fanns vilken ras skulle du då ha?

SKOGSGLIMTAN
0

#4 Då skulle jag fortsätta söka efter skogisarCool

Vem är din favorit uppfödare och varför är hon/han det?

Mvh/Eva-Helen

Labolina_73
0

hahaha ojsan då.. jag vet inte, jag har 3 att välja mellan och alla 3 är lika seriösa anser jag.  Jag säger som så.
Britt, Theresia och Hanna.. ;-)

Vilken är din favorit färg?

//Kram Linda

mimmie.k
0

favo färg på katt antar jag du menar… det är för mig iallafall skölpaddfärgad, dom faller jag som en sten för.

hur stor är eran kattgård?

Vildfagre
0

Just nu är den ca 6m x 4m men en snäll vän ska just börja o bygga ut den.

Hur många kattungar har ni fött upp?

Juliette-
0

7st har jag födit upp än så länge Skrattande

Hur många katter har du totalt haft i ditt liv?

Labolina_73
0

Dewa, Trulsa, Zara, Zelma, Anton, Ronja, Augusta, Maja, Engla och snart lilla Bacardi..

DVS. 10 st

Hur många kullar /hona och hane tycker ni är rimligt?

kerstin2181
0

Oh, skiit, fick en fråga jag inte är kunnig på, men vill försöka ändå, 3-4 kullar på en hona, hm, hane svårt? då jag inte tror hanen lider, men man bör väl vara logisk, kankse 6-8st?

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

mimmie.k
0

kerstin2181 vi vill ha en ny fråga..

Labolina_73
0

verkar inte vara kvar här inne.. :-) jag skickar en ny fråga då.. :-)

positiva och negativa åsikter om att sälja utomlands? (inte erfarenheter) utan vad man tycker om det? varför/varför inte?

:-)

mimmie.k
0

svår fråga men ingen tar den så jag kör på. Helt ärligt kan inget om avel än men jag säger varför inte? är personen som ska köpa katten en bra person så är väll det huvudsaken!

Vad är normalvikt på en norsk skogskatt 5mån?

kerstin2181
0

Svarar då jag missade min frågaSkrikandes runt 3,5 kg tror jag, he he

Ställer då frågan, vilken domare tycker du är bäst?

[michaelalundgren]
0

Det beror helt på katten man ställer.. Vi har olika favoriter till olika katter. Men till min "lilltjej" har jag Marie Westerlund.

Vad är ditt bästa utställningsminne?

Labolina_73
0

När jag ställde ut Engla första gången och domaren (Hanna Jensen) då blev resultatet EX1, BIV, NOM. (Kval SW 2007) så himla roligt.. :-) Mycket lovande tjej på allmänt.

Hur många katter är lagom i en lgt / hus på 100 kvm?

Ditchhiker
0

hmm…
Svår fråga? Vet inte om det finns ngt riktigt bra svar från mig, beror helt på ägaren/ägarna av katterna om hur mycket man klarar av. Men jag säger 7-8 st.

Hur ofta har ni möjlighet att ställa ut?

MissMikkus
0

Då jag jobbar bekväm tid och alltid är ledig på helgerna, så väljer jag när jag ställer ut. Brukar bli en eller två gånger per månad.

Har ni ställt ut utomlands nån gång? Förutom Norge!

Fairyhearts
0

Jajemen, i Danmark, Finland, Polen och Holland (WW)

Vad gillar era katter att få som lite extra godis?

/Marie

Ditchhiker
0

Makrillfilé i tomatsås ÄLSKAR mina kissar!

Gör ni många tester på era katter? (HCM, FIV mm..)

mimmie.k
0

har inte gjort något test på min katt. Hon är ju bara 18v.

Hur gammal är er äldsta katt?

Pulcherimas
0

Här bor Kajsa, huskatt och 13 årSkrattande

Gör ni hemsidan själva?

mimmie.k
0

japp jag har gjort mina hemsider sj.

vilken årstid tror ni er katt gillar bäst?

[michaelalundgren]
0

Sommaren när dörren nästan alltid är öppen..

Vad tycker era katter om vatten? (inte att dricka!)

Rhapsody
0

Vatten på kroppen är äckligt säger alla mina. Bad är en skräckupplevlese säger Kryzz.

Är era katter "enmanskatter" eller går hela familjen bra?

Emely
0

Tiggy är enmanskatt (det är jag som får äran) men Rennie går till vem det vara må, bara hon blir kliad :)

Hur många år har du levt med katt?

mimmie.k
0

Jag har haft katt i familjen så länge jag kan minnas det. ä även på bebis bilderna kan man se en katt i iblend så skulle tro hela livet dvs snart 20år.

Vad heter/hette din första norska skogskatt?

Labolina_73
0

Trulsa,  (många år sedan) en blåpadda var hon och supervacker,,

badar /duschar ni era katter inför varje utställning?

Nenya
0

nej.. de få gånger jag ställer med bara en eller två veckors mellanrum slipper de oftast badet till den andra utställningen, men annars är det badning inför varje…

- Vilken tycker du är den vackraste färg en katt kan ha?

Anneli_G
0

Light Amber sköldpadd är en stor favorit bland färger hos mig!!

Vilket är det vackraste namnet på en katt tycker du??

[michaelalundgren]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gudrun XD Näe jag vet inte.. Som våran Gudrun, hon skulle inte passa i något annat namn. Men jag gillar Cypern mkt..

[Bifogad bild, EP/IC S*Tullertussens Gudrun när hon blir Europa Premier på WW'06/Holland]

Vad har din nästa katt för kön?

Labolina_73
0

jag väntar just nu hem en faktiskt.. det är en hane.. :-)

S*Silent Hill's Bacardi,, underbart vacker e han.. :-)

Är du och din sambo /man/fru  (dom som har) alltid överäns om antalet katter i hemmet ? eller blir det en viss övertalning?

[michaelalundgren]
0

Nej det är vi inte.. Han tycker det räcker med 2. Katterna går ändå fritt ute varje dag. Men han vet inte att jag planerar att behålla en kattunge efter min unghona sen.

Delar (om ni är flera betalande i hushållet) ni på kostnaderna av katterna?

Labolina_73
0

Japp vi har gemensam ekonomi,, men hahaha just nu ligger jag i skuld på hobbyartiklar minsann,, han vill ha en MC… *flin*

vilken ras (förutom skogis) skulle du kunna tänka dej att ha i hemmet?

[michaelalundgren]
0

Oriental.. En svart!!! Eller bruntickad! Eller möjligtvis en ragdoll.

Vad är din "bättre hälfts" favoritras?

Vildfagre
0

Som säkert hos många av er så fick jag hålla på länge för att få min första katt. Nr 2, 3 o 4 gick bra nr 5 fick jag i julklapp av min man och nu är han lika tokig som jag. Nr 8 anländer i augusti och vi väntar båda två på vår lilla  "Tussilull".

Vilken årstid tycker ni det är lättast att sälja kattungar?

Labolina_73
0

våren,,

Tycker ni att man ska ge bort en katt i pressent (inte till man eller fru) utan till nån annan tex ett barn?

mariamagdalena
0

NEJ,, absolut inte, en katt ska köpas med HJÄRTAT, och man kan ju inte vet om den som får katten tycker om den , och INTE till barn, nej absolt inte,, låter ju bedrövligt,

kerstin2181
0

#38, jag tycker att man kan det till viss del, beror på hur du känner barnet? är föräldrarna med på det? finns det ekonomi för det? är barnet tillräckligt gammalt för att förstå hur många år det gäller? det är bara vad jag tyckerKyss

ställer ny fråga, när bör man börja klippa en kattunges klor, aj aj, vassa som s…..

Labolina_73
0

jag måste bara tillägga att jag inte har funderat på att ge bort en katt,, bara en allämn fråga som alla andra i tråden. Kyss

Men jag förstår vad du mnear oxå Kerstin. Glad

Jag har börjar väldigt försiktigt oxh lite redan vid 3-5 veckor. Men då bara den yttersta toppen.

Tycker ni att den nya bedömningen på färg verkar bra?

Fairyhearts
0

Ja - om dom bara kan komma fram med mer tydligenhet vad som ska gälla för färgerna poängmässigt!

Vad är den roligaste/bästa kattsak ni köpt (inte klösträd)?
/MArie

Juliette-
0

Små möss med fjädrar i baken de bästa dom vet

Varför började/vill du börja föda upp?

mimmie.k
0

Jag vill börja föda upp skogskatter för att det är så härliga vänner. Jag älskar katten som är den ärligaste vän man kan få och vill gärna sprida rasen vidare. Men min uppfödning får vänta ett tag men en dag så.. ;)

Vad är nästa sak du ska köpa till din katt?

Labolina_73
0

Trist nog så det som i nuläget står övert på listan är hahahaahaa bara kattsand. :-) Men det är ju oxå viktigt.. :-)

vilken kattfontän tycker du/tror du är bäst av alla på marnaden?

Fairyhearts
0

Jag tycker Drinkwell är bäst, så mysigt med strålen som rinner som ur en kran. Kattern gillar den oxå.

Vad gör eran katt när de gör något riktigt busigt?
/Marie

Labolina_73
0

Hm,,, hittar vippan och drar runt med (springer) runt i hela lgh, över sängar och runt om som en galninng,, på NATTEN!!!,,

Min Engla tänker jag näsmast på.. Sååå änglalik så.. *fniss*

Gillar era katter att gå ut i sele?

SKOGSGLIMTAN
0

#47 Japp, alla tre ( Savannah, Tutankhamun, Sebek) alla går i sele nu en stund om dagen.Skrattande

Vilken kattsand som Ni har köpt, anser ni har varit Ert bästa köp?

eccentrics
0

Jaha då ger jag mig in i leken. ever clean low track utan konkurans :P

Hur många katter får plats att bo hos dig?

Rhapsody
0

Ha ha , det har vi olika åsikter om min man och jag kan jag säga! Just nu bor det 5 vuxna och 4 bebisar hos oss. Jag tror att mitt svar får bli 9 st (eller 10).

Vilket är ditt roligaste utställningsminne?

Silverfarans
0

Mitt bästa utställningsminne är när min första skogis S*Forest Love´s Sheyba Ruff tog allt i Norge för en massa år sedan o jag fick en kasse med kokarder med mig hem!! 4 månader o BIS ungdjur.

På den tiden fick ju uppfödare mm lämna in kokarder till olika kategorier som de vill skänka pris till o det var en massa i detta fall!!!

Skulle NI placera om katter som NI INTE har användning för??? Risk av att det även kan bli för många hemma?? Typ för liten knick på svansen mm mm?!Fundersam

Labolina_73
0

Nej det skulle jag inte göra om flocken går bra tillsammans,, det är ju mina bebisar. men om jag skulle märka att någon av mina skulle börja må dåligt av att det kommer och går små kattungar skulle jag nog göra det,, för kattens skull.. För att den ska slippa den stressen..

Så mitt svar på frågan blir alltså nej. :-)

hur mycket fotar ni era små kattungar under uppväxten fram till 12 veckor?

Juliette-
0

Jag fotar dom varje vecka ja visst de kan väl köra sig någongång kanske men jag försöker sen blir de några extra ggr där imellan man kan ju inte låta bli

Varför har ni just de stamnamn ni har?

Labolina_73
0

jag valde mitt stamnamn iom att jag förlorade mina små tvillingtjejer, mina små Englaflickor.

därav mitt stamnamn Englaflickornas.

Hur kommer det sej att ni började med uppfödning?

Silverpumans
0

har alltid haft katt och tycker mycket om dem. Jag blev väl införd på linjen av min mor som också föder upp och jag bestämde mig sedan för att starta en egen uppfödning. Jag avlar främst för att jag vill få fram friska katter med bra temerament då jag vet hur aveln är på många andra håll i världen.

Hur många flickor respektive pojkar var det i er första kull?

Ditchhiker
0

3 flickor & 2 pojkar

Hur många kattugar har det blivit totalt sedan ni började?

kerstin2181
0

11st, 5st i första kullen i okt 2006, sen 6st i den kullen jag har nu.

Hur ofta köper du nya toalåder åt dina katter?