Frågor - utställning
Jag är ny på det här med utställningar och har aldrig ställt ut men funderar på att göra det. Nu har jag läst på forumet att endel funderat på att sätta hänglås på burarna eftersom de råkat ut för tråkigheter. Vad kan det vara för tråkigheter undrar jag, det är väl inte folk som försöker ta katterna? Jag har också en fråga angående Two 1 day, 1 cert. Hur fungerar detta med två dagars utställningar, men bara ett cert? Är det olika kategorier då de olika dagarna?

Trågigheterna som kan ske är att någon klipper ens katt,, en tuss lite var stans,, ibland har det (kanske inte i sverige ännu men iaf ) har dom tom givit mat, med nåt skadligt i så att katten blivit sjuk och tom dött i vissa fall. Tror det var i London för bara ett tag sedan.
Om det är en utställning i 2 dagar men bara ett cert, ibland är det att det är olika kategorier (raser) dom olika dagarna och ibland är det så att nomeneringarna och så är på andra dagen.
2 certs utställningar är ju i 2 dagar och man kan få cert båda dagarna. :-)
hoppas jag förklarat rätt nu.. :-) och så att du förstår.
//Linda

Klipper katten lite varstans?! Stackars katter, då anser ju inte jag att man är djurvän om man ger sig på någon annans katt med sax, antagligen för att ha större chans att vinna antar jag! Är det tillåtet med hänglås om man vill ha det?

Jag vet inte om det är tillåtet med hänglås, men varför inte? Jaa jag vet att det var någonstans som när dom skulle ta ut katten så hade den som klippt "råkat" snitta lite i örat oxå…. hur hemskt som helst ju…
med klipper lite varstans menar jag,, klipper bort den snygga pälsen på svansen/ en stor tuss av pälsen från kragen etc.. USCH.. jag blir arg bara jag tänker på det…

Nej, det står i Sveraks regler för utställning att det inte är tillåtet att låsa burarna. Det innebär diskvalificering och är för katternas säkerhet. Om en katt skulle fastna t.ex. och inte ägaren är där måste man kunna komma åt att hjälpa katten.
Tyvärr är ju du i samma sits som jag med två olika kategorier. Britterna tävlar i kategori 3 och skogisarna i kategori 2. När det är endagars utställning är det ibland "kategoriutställning" d.v.s. lördag kategori två, söndag kategori 1,3 och 4. Det är dock oftast så att båda kategorierna tävlar båda dagarna och man kan själv bestämma om man vill anmäla till en eller två dagar.
Undantagsvis är det som "förr i världen" en utställning som går över två dagar. Då är grundbedömningarna på lördagen och finaluttagningar (nominering till panel) och final (panel) på söndagen.
Hoppas du blev lite klokare 

Signe Jonna, om du aldrig ställt din kisse förut, börja inte med en 2 dagars, ganska jobbigt för katterna som nybörjare, även för vissa med vana, min ex
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

jag har häller aldrig ställt ut katk men vill börja.. Måste man ha utställningsburen sj? Hur får man å tag i en sådan. Hur får man tag i skynket som hänger i burarna? finns det att köpa eller syr man sj? vill görna ha så mycke tips av er som möjligt med allt som har med utställningar att göra!

# 6 Här kommer en bra länk om hur det är att ställa ut första gången. http://hem.passagen.se/scrollan3/utstallning_for_dummisar.html Om du går in på www.sverak.se hittar du också mycket matnyttigt. Fråga gärna, vi har alla varit nybörjare men jag lovar att du snabbt kommer in i alla "konstigheter", det är inte så krångligt egentligen.

hej,,, buren finns på platsm,
burskynket måste du själv införskaffa.. sy själv eller köpa.. vilket som,, :-) 2 små skålar, (mat och vatten) finns superbra att köpa på utställningen som man kan hänga på buren. en liten kattlåda måste du oxå ha.
hoppas det var till någon hjälp.
//Linda

Burarna finns alltid på plats, ang skynke, känner du ingen du kan låna av första gången? kan du sy? allt står på sveraks sida. Första gången jag ställde, så lurade min vän dit mig med min huskatt, hon är född vildkatt, men jag chansade på att ställa henne vid 6 månaders ålder, och hon vann årets huskatt km 2004

Måste bara få visa bild på huskatten, hennes päls väger bly, får lyfta den med karda, för att pälsen underst ska bli blöt
På bilden mottager hon priset

Jag har tänkt förstås att bara börja med en dag för mina bebisar. Men vad jag undrade över var just benämningen Two 1 day, 1 cert. Då är det alltså olika ketegorier de två dagarna, eller har jag uppfattat det fel? Tack för all information och alla tips!

Om det är "Two one day" betyder det att det är en separat utställning på lördagen och en på söndagen. Då kan man välja lördag eller söndag (eller både och om man då vill) men det kan också vara så att din britt får ställas ena dagen och din skogis andra dagen. Läs inbjudan noga så ser du det. På Sveraks hemsida (länk i mitt tidigare inlägg) så kan du gå in och läsa inbjudningarna. Tänk bara på att vara ute i god tid, åtminstone vad gäller skogisen, för utställningarna blir fulla jättefort i kategori 2.

Jag såg att de hade burskynken på Tradera auktionen nu!

okej.. får kolla lite där annars känner jag en som är bra på att sy… jag hr sj inte rört en symaskin på flera år så vet inte om jag vågar.. hehehe

#12 Hon är jättefin!
#13 Tack för all info och alla tips!

Hej!
I Independent (IDP) är det nästan alltid 2 dagarsutställningar med möjlighet att ta certifikat bägge dagarna. Ibland (framför allt utomlands tror jag) så är det 2 certifikat på samma dag, så vet jag att kattklubben JESSY i Tallinn har det.
Har hört att det förkommer avundsjuka bland folk och sabbotage har förekommit, men jag har alltid upplevt alla utställlningar jag ställt ut på mycket trevliga.
//Tomas

hej tack för all hjälp.. har även pratat med min öuppfödare och hon ska va med och hjälpa mig vid min första utställning som troligen blir 25-26 augusti i Dal/Norge. ;)

Mimmie, då syns vi där, åker dit med S*Rockringen`s I Want a dog

#18 och #19 Lycka till i Norge! Jag tippar utgången för Dogge….
. får se om jag får rätt!
/Lena

# 21 Hon är verkligen jättefin! Kul att du kommer att ställa ut henne! Som sagt, du lär bli fast!

Ännu en dum fråga från en okunnig: Är det någon som kan förklara Ex1 - draget cert för mig. Har katten tagit ett cert då eller var den inte fin nog för cert?

#23 Ja precis som du skiver katten är inte tillräckligt bra för de poängen som certet kräver men ok för ett ex 1.
Tex ett CAC kräver 93 poäng, ett CACIB kräver 95 poäng medan ex 1 endast kräver 88 poäng.
/Marie

#24 Okej då förstår jag. Tack!