Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1386 ggr
Labolina_73
3

Är det bara jag???

Som faktiskt seriöst börjar fundera på att kastrera kattungarna som säljs till sällskap?

Det är så jäkla många blandraser men sk skogskatter i sej och jag är så jäkla less,,, Finns flera av oss kattuppfödare som sålt en katt som säkert sedan fått paras med en huskatt,, medvetet eller omedvetet,, smitit eller ej,,,,

Vill man hålla på med avel men inte är registrerad uppfödare kan man börja som fodervärd och om man inte vill det så får man väl registrera ett stamnamn, eller helt enkelt då köpa en kastrerad sällskapskatt,,

dom absolut flesta som köper en katt är ju sällskapsköpare och ja,, absolut,, dom kan ångra sej, men hallå……

Så kan det ju vara med allt och det är ju faktiskt ingenting som  vi uppfödare kan hela tiden gå och ta hänsyn till,, tänk om dom ångrar sej..

Man bör ju ha en bra magkänsla förhoppningsvis iaf och då får man ju en känsla av vad köparen vill… i dom flesta fall iaf,…

sedan blir det ju såklart inte alltid som man tänkt sej men men även där som så mycket annat-.----

Men frågan är då? Är jag ensam??

//Linda

LaSadie
0

Jag funderar på att få de kattungar som är sålda till sällskap kasterade innan leverans. Men då kommer man till problemet att alla veterinärer vill inte/kan inte genomföra tidig kastrering. Men en del gör det och jag skulle nog tillämpa det, främst som en tjänst för kattungeköparna samt att slippa oron

Kronängens
1

Samtidigt är det så att om vi kastrerar alla kattungar som säljs till sällskap så minskar vi avelsbasen drastiskt. Jag har t.ex. lånat (eller ska låna) fyra stycken sällskapshanar innan de kastrerades. Det är jag mycket tacksam för då de bara fått den parningen eller möjligtvis något till. Hade de kastrerats innan leverans hade jag inte haft den möjligheten.

Sedan är det ju tråkigt med blandrasavel, man får vara tydlig mot köparna att man inte vill vara del i det och hoppas de respekterar detta.

LaSadie
0

#2 Dock är många inte intresserade av avel eller så finns det kattungar i en kombination som går till avel så behöver inte alla få en kull. Sen är inte NFO en ras som det finns brist på avelsmaterial precis

Katzuki
2

Det är en svår fråga tycker jag. Det är ju så tråkigt att se all blandrasavel men å andra sidan som #2 säger så vill vi inte plötsligt ha en för liten avelsbas.

Även om skogisfolk ska vara stolta över vår breda bas så finns det vissa katter och "linjer" som används väldigt mycket. Ifall vi börjar kastrera många avkommor kommer vi få en mindre bas ganska snabbt och om något händer med den honan eller hanen som är kvar från någon kull eller vissa föräldrar så försvinner hela den kombinationen från basen. 

Det finns som sagt risker med båda men jag vet inte vad som är den bästa lösningen. Det vore ju skönt om man kunde lita på sina köpare till 100%.

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

AlexH
0

Inom Cornish Rex blir det mer och mer vanligt att man kastrerar sällskapskatter innan leverans.. utomlands är den nästa en regel..

finns för och nackdelar med det..

fördelen är att man informerar kattköparen att man levererar katt kastrerad.. så de köpare som säger sig "bara" vilja ha en sällskaps katt men som faktuskt tänker avla.. drar sig ur köpet.. om de inte varit ärliga mot en.

Nackdelen som jag kan se (i allafall för mig) är att om ex. jag sparar själv till avel i en kombination och säljer resten kastrerade som sällskap.. och sedan vid könsmogen ålder framkommer det att honan i nte blir dräktig, eller inte passar till avel. alt om jag spart hane som kanske är infertil eller nått annat som gör att han inte lämpas till avel.. då har man ingen back up.

Naturligtvis kan man inte kräva ave en köpare att man ska få använda deras hane/hona ifall den man spar inte kan gå vidare.. men Chansen att kunna få en "andra" chans ifall den katt man spart inte går vidare är ju större, med okastrerade än kastrerade sålda avkommor :)

Dock förstår jag och kan mycket väl tänka mig att kastrera innan leverans.. känner flera som blivit lurade och sålt katter till sällskap som sedan parats endå..

Speciellt inom Cornish (kan inte prata för annan ras) så är det jättemycket restriktioner.. så ofta kommer krav om kastrering av sålda kattungar från hanen man lånat eller från den man köpt honan. att man själv bara får behålla till avel.. allt annat i första generation skall säljas kastrerat…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Silvestris
0

Jag har kastrerat tidigt sedan jag fick min andra kull för 6-7 år sedan. Jag (och köparna) är väldigt nöjd med det. Kattungarna återhämtar sig snabbt och för mig och köpare blir det ju väldigt tydligt redan från början vad för syfte köparen har med katten. Jag rekommenderar alltid att sällskapskatter kastreras och en katt som kastreras av sin nya ägare vid 6 månaders ålder är ju lika oanvändbar i avel som en kattunge som kastrerades vid 14 veckors ålder.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att ni skulle få problem med avelsbasen hos norsk skogkatt om ni börjar att kastrera tidigt. Ni har antagligen en oehört mycket bredare och större avelsbas än vi har inom min ras, devon rex, och jag får säga att vi klarar oss bra även fast fler och fler börjar kastrera tidigt. Men det krävs ju eftertanke och planerande från uppfödarnas sida, absolut. Att kastrera bort allt är ju inte bra utan man måste tänka efter före.

Labolina_73
0

#6,,, Glad

och andra som svarat i tråden,, känns bra att jag iaf inte är helt ensam om att tänka tanken….

//L

LaSadie
0

#6 "Jag rekommenderar alltid att sällskapskatter kastreras och en katt som kastreras av sin nya ägare vid 6 månaders ålder är ju lika oanvändbar i avel som en kattunge som kastrerades vid 14 veckors ålder."

Ja precis, de flesta sällskapsköparna kastrerar sin katt innan den har ens möjligheten att användas så vad gör det för skillnad då mellan att kastrera den tidigt eller inte. Alla vill inte ha en fertil (han)katt öht utan kastrerar innan hormoner börjar spira i kroppen och möjligheten att använda är borta ändå.

Labolina_73
0

#8 precis…

AgnetaB
0

håller också med o skogisarna finns ju i överflöd.