Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett07-beteendefrågor
Läst 1028 ggr
UncutDiamond
0

PeeWee, hur?

Är det någon som har testat dessa vita/gråa lådor PeeWee som säljs på utställningar? en låda med pellets ist för sand, hur fick ni katterna att gå på lådan isåfall?

Har satt ut två sånna lådor i huset och ingen går på dem, har gjort så som denna "pratgubben" (eller hur vi ska kalla honom) sa åt mig och lagt en strumpa med avföring underst så att de ska lukta toalett. Har en vanlig låda och den är den enda de går på.

En väldigt bra låda skulle de va, men hur får man dem att gå på den..? Skulle vara bra att få dem att gå på dessa lådor.

Mvh Theresa

Emely
0

Här gick det av sig självt iom att kristallsanden vi använde i vår vanliga låda liksom pelletsen faller sönder när den blir blöt, varför vi (efter att ha haft mer och mer pellets i nämnda kristallsand över några dagar) bara hällde över all sand från den gamla lådan till PeeWeen. Nu behöll ju inte vi den gamla lådan framme, vilket förstås gjorde stor skillnad; PeeWeen tycker katterna är lite liten nämligen! När vi tog hem katterna från vänner som passat dem över helgen där de fått ha den gamla lådan och temporärt ställde den bredvid PeeWeen (innan vi fick tid att rengöra och ställa undan) så gick de enbart på den gamla lådan. Vågar du ställa undan den vanliga lådan så de bara har PeeWee att gå på? Släng över lite av den gamla sanden på pelletsen så borde det inte vara något problem! (Sen är väl risken att de bara går på den gamla igen sen när du åter ställer fram den…)

MissMikkus
0

Köpte en PeeWee för nåt år sen. Jag tyckte den var besvärlig att göra ren. Otymplig att ta isär. Svårt att få tag i den övre delen och lyfta. Dessutom tyckte jag att det luktade mycket om man inte skurade lådan dagligen. Och inte föll pellets sönder helt heller så det låg kvar blöt pellets i lådan. Nej jag ställde undan den efter ett par veckors försök. Katterna hade dock inga problem att besöka lådan.

UncutDiamond
0

Den sanden jag använder är mycket klumpande så om jag häller över den sanden så kommer det bli klumpar av den, och den kommer inte att rinna under till nerdesta delen om man säger så . Sedan försökte jag med att plocka bort dom andra lådorna med , dom gjorde inget då heller utan gick bara och jamade. Ska prova att hälla pellerts i en vanlig låda..

bibbi50
0

jag köpte nämda låda och det funkade så tillvida att katterna kisade på pelletsen men när min kastrerade hane skulle bajsa så satte han sig bredvid.Försökte med alla trix men hela tiden bredvid,så jag lämnade tillbaka eländet o fick pengarna tillbaka.
Sen vet jag inte om jag föredrar sågspån i stället för kattsand i sängen heller för den delenFlört

men som sagt,allt går att sälja med mördande reklam.

har i alla fall en säck pellets står i förrådet.100 spänn,dyrt javisst men jag får spara det till nåt festligt tillfälle då man ska elda ha,ha

offsides
0

Vi har också provat PeeWee men var inte speciellt nöjda med den, dessutom var inte katterna speciellt förtjusta i den eller att gå på lådor med pellets så de valde de andra lådorna med sand istället. Jag tycker också att pellets är dåliga på att ta hankattslukt om man har fertil hane.

Mvh /Johan S*Offsides

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

marinis
0

Jag har peewee, och jag är super nöjd!
Luktar knappt, och smidig att göra rent.
Ja ghade nog lite tus när jag vände över katterna till lådan, har jag förståt. De använde den direkt.

UncutDiamond
0

hur blir det när dom bajsar? ligger det öppet eller ska dom krafsa undan efter sig? Blir inte det lukt? Mina katter vill inte ens vara i lådan än mindre krafsaLedsenFundersam

Vildvittra
0

Har provat och mina katter kissade endast i lådan. Det var inte alla som gillade att gå på pellets men efter en tid funkade det med. Tips är att inte köpa deras egna pellets,svindyra jämfört med att åka till kommunens försäljning av bränslepellets. Det finns i Kalmar och en stor säck kostade 125kr, bättre uppsugningsförmåga & dessutom kan man lägga det  på komposten.

ingor55
0

När jag gick över till pellets o PeeWee så använde jag den vanliga lådan först och strödde pellets överst så dom fick vänja sig. Efter ca 2 veckor hade jag ökat pelletsen i lådorna så mycket så jag tog fram PeeWee lådorna och det var inga problem för katterna, dom var ju redan vana vid att kliva i något annat. Även bajsa är ok, men man får vara mer observant på att ta bort o spola ner för det blir tyvärr lite lukt från bajset. Men att gå i lådan om någon har bajsat är inga problem. Dom har ALDRIG kissat eller bajsat utanför lådan.

Lådorna är superlätta att få isär det finns en liten öppning som man sätter händerna i och lyfter.

Jag använder bränslepellets som jag köper från mina föräldrar och en säck på 16 kg kostar mig 50kronor . Billigt ;-)

Det luktar precis som den dyra specialpelletsen, men är kanske lite mörkare och har samma uppsugningsförmåga och samma förmåga att falla isär. Jag gjorde en test innan jag gick över till bränslepelletsen.

UncutDiamond
0

Tack för att ni delar med er av eran erfarenhet och knep, ska genast testa att strö över i den vanliga sandenFlört

Snusan
0

Hej !

Jag gjorde som #9 och det har funkat kanonbra , slipper denna zonterapi av sand under mina fötter . Men jag använder Pee-Wee pellets eftersom jag fick rådet att det inte är så bra att spola ner brännpellets i toan. Och det var inte av han som säljer på utställningar Cool  Lycka till och hoppas det går bra för det är verkligen bra.

MVH/Suzan