En allmän undran
Jag har en fråga som jag vill ställa till ALLA uppfödare.
Har nämligen hört både det ena och det andra i denna fråga därför är det en intressant fråga att ställa här på forumet anser jag =)
Angående ekonomi och uppfödning ….
Vissa har sambo och båda har jobb, andra är ensamstående med jobb, en del är ensamstående och arbetslösa, sedan finns dom som är ensamstående och har socialbidrag.
Men det finns uppfödare i alla kategorier.
Finns det någon skillnad på någon av dom ?? och i så fall vad och varför ??
Detta är en vanlig fråga, inte menat som någon provokation åt varken det ena eller andra hållet, jag vill bara veta vad ni här på forumet anser och sedan gämföra med den attityden jag mött på tidigare .
Oki eftersom ingen har någon åsikt så kan jag ju skriva varför jag undrade ….
Det är nämligen så att min erfarenhet av det jag har hört så är det dom som har sämst ställt som är säljer sina katter billigast, skickar med divs leksaker, årsförbrukningar i kattklubb, och ett års försäkring mm.
Medans dom som har "bättre" ställt endast skickar med det som är obligatoriskt.
Vad tycker ni stämmer det ???
Vill fortfarande påminna om att detta INTE är min personliga åsikt utan vad jag hört av egna och andras kattköpare.

Vet inte riktigt vad du menar?? Att det är en fråga om prioritering är helt klart! Men att det skulle vara någon skillnad i djurhållning och om hur man månar om djuren, tror jag inte. Naturligtvis kan någon med mindre gott om pengar förmodligen delta på färre utställningar, om nu lusten att ställa finns där, och visst kanske man tänker sig för ännu mer innan det införskaffas ytterligare en katt. Å andra sidan kan det ju faktiskt vara en fördel att behöva tänka lite extra vad gäller det sista.
Kan ju bara prata (skriva) för egen del, men har svårt att tro att själva skötseln och omvårdnaden skulle skilja?! 

Det är inget jag hört något om faktiskt.
Som jag ser det ligger skillnaden inte i hur mycket pengar man har utan o hur mycket pengar man är beredd att lägga på sina katter. Även om man inte tjänar så mycket kan man ju prioritera katterna och kanske hoppa över nåt man vill göra eller en resa man vill fara på. En person kan vara rik utan att vara beredd att lägga ner pengar på katterna.
(Och så klart tvärtom)

Jaha….där han du förtydliga dig innan mitt svar han fram!!
Vet faktiskt inte vad jag ska tro om det. De flesta jag har kontakt med säljer nog kattungar för det pris som rekomenderas (just nu mellan 4500-5500), och går ner i pris om ungarna blir kvar en längre tid. Oavsett hur ekonomin ser ut förövrigt. När det gäller t.ex kattungekitt är det nog en fråga om tyck och smak….och att beställa i tid (syftar där på mig själv
)

Kanske är det så att varje uppfödare gör kattungepaket efter vad dom själva skulle vilja få och en del tänker bara inte på det?

Kan väl inte säga att vi är direkt rika utan en normal familj… Dessutom är min uppfattning att den som trar att det går att tjäna pengar och bli rik på kattuppfödning är ganska blåögd, vi har inte lyckats i alla fall…
Förutom det vanliga som doldafel försäkring, dubbla vaccinationer, avmaskning och veterinär besiktning så skickar vi med medlemskap i rasring och lite leksaker.
Mvh /Johan S*Offsides
Johan sajtvärd på Européringen i Fokus
Intressant att se vad ni tycker och har för erfarenheter, personligen kan jag bara gå på egna erfarenheter och då har det faktiskt stämt det jag skrev ovan, sen om det är en tillfällighet kan jag bara undra över …….. men lite intressant är det endå =) dom som har haft minst har skickat med mest och tvärtom. =)
Som köpare är jag inte särskilt intresserad av att få med ditten och datten, leksaker och annat. Det rör sig inte om stora summor och det kan jag själv köpa. Vad jag är intresserad av när jag köper en katt är att den är uppfödd på ett seriöst sätt, att föräldrarna är friska och testade för HCM, att föräldrarna är bra temperamentsmässigt, typmässigt och att uppfödaren är seriös och kunnig. Och då menar jag inte att det måste vara en "gammal" uppfödare utan en uppfödare som vill föra rasen framåt och inte avlar på allt som råkar ha stamtavla.
Jag hoppas och tror att den inställningen även ska finnas hos sällskapsköpare, inte hur mycket/litet man får med i kattungepaketet.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Hej!
Jag brukar skicka med förrutom det vanliga, lite mat(torrfoder)ett häfte med information + bilder, och ibland leksak.
Jag är arbetslös.
//Maja
Förstår inte riktigt vad du menar Tita.
Menar du om den som är något fattigare lämnar med mer saker el?
Inget illa menat,fattar bara inte.
Har semester nu så hjärnan är bortkopplad…hahahaha

Håller helt med #8
Förutom testade föräldrar, vaccinationer, avmasking och id-märkning skickar jag alltid med Sveraks häfte "Att ha katt" + det kattungepaket man som uppfödare beställer från sin fordertillverkare. RC:s brukar innehålla en liten bok om kattungen tex. Jag sätter dessutom ihop ett liten mapp med annan info, tex bilder på föräldrar och släkt och nyttiga länkar osv. För mig är det betydligt viktigare att köparen får korrekt och generöst med information än diverse leksaker. Har inte köparen själv råd att köpa foder och leksaker kanske man ska fundera på om man ska köpa kattunge…

Instämmer med #8. Jag är inte heller intresserad av att få med en massa prylar. Däremot så vill jag kunna lita på uppfödaren att katten är frisk och allt är i sin ordning när jag får hem kattungen. Sen är det alltid en fördel om personkemin också stämmer mellan köparen och säljaren.

#8 Håller med dig fullständigt det viktigaste är precis som du skriver hälsa och temperament. Precis som du skriver så är en kunnig och hjälpsam uppfödare också värd mycket. Vi är alltid noga med att tala om för kattungeköparna får ringa och fråga om vad de vill när som det finns inga dumma frågor. Vi försöker också hålla kontakt med alla kattungeköpare trots att katterna är vuxna sedan länge.
Sedan är det väl upp till var uppfödare om man vill skicka med lite små gåvor och kanske medlemskap någonstans men som du skriver så är det kattungen som är i fokus:-)
/Johan S*Offsides
Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

Instämmer med #8. Jag brukar skicka med foderprover på det foder vi använder oss av (som jag oftast får i kattungepaket från fodertillverkaren, men ibland har jag glömt och då köper jag små förpackningar. Jag gör också som #11, dvs skriver ihop lite om kattungens uppväxt hos oss, hur man ska ta hand om den blir lös i magen, vad den är van vid att äta o s v. Ofta brukar jag bjuda mina kattungeköpare på medlemsskap i rasring och ibland så bjuder jag dem på en utställning där jag anmäler o betalar för katten eftersom jag tycker det är roligt och det kan vara en kul upplevelse för de nya ägarna. När de köper fler än en katt från oss så brukar jag ge ett medlemsskap i vår kattklubb också..
Jag har gått och kommer att fortsätta gå back ekonomiskt på katterna, men det är mina intressen.. Jag väljer hellre en kattutställning än ett par nya jeans osv, men några pengar lär jag aldrig tjäna på katterna.. Och det är heller inte mitt syfte..
mvh Malin
Visst tycker jag att det är roligt och blir glad om jag får med litet roligt till kissen jag köper. Men jag vill fötydliga att det absolut inte är något jag räknar med eller funderar över. Jag tänker inte "Vilken snål och dålig uppfödare som inte skickade med leksaker i kattungepaketet" Som sagt så är det andra saker som är viktiga för mig. Själv skickar jag med foton över uppväxten, en pärm för alla papper och skötselråd till kattungen och mat som kattungen är van vid, det ser jag som det viktigaste som kattungen får med sig. Sen kan det ju bli någon leksak med
. Ofta säljer jag till köpare ganska långt från mig, så då kan det ju vara roligt för dem att själv välja kattklubb i närheten.
herregud då!!
Vem säger att man inte kan lämna med en massa saker till katten och ändå ha avlat seriöst?
Bla bla bla
#16 Inget utesluter väl det andra hoppas jag. 

jaha så de är nara för jag är fattig som jag lämnar med lite leksaker mat vippa och filt inte för jag vill.. tror jag skulle göra de som rik med.. jag köper inte heller katten för massa saker de vet man ju heller inte innan att jag väljer att göra de är för jag vill.. tycker varken jag verkar mer eller mindre seriös för de.. tror dock de är uppskattat men de är en annan sak.. hmm så när jag blir rik ska jag alltså sluta med detta haha