Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 10469 ggr
Loas
0

frågor om vattenfontän

hejsan!

har precis köpt en Cat-it fontän som uppskattas väldigt av katterna här hemma Skrattande 

men jag har några frågor till er som har fontän,

hur ofta behöver jag byta ut vattnet i fontänen?? 

och hur ofta gör ni rent era fontäner??

kolfiltret skulle man tydligen byta var tredje mån, gör ni oxå det?

tack på förhand!

hälsningar/ida

anakin
0

Hej! Fontänen hemma hos oss är verkligen katternas favorit,det dricks och leks så det står härliga till!!

Vi byter vatten 1 gång i veckan. Gör då även rent den.

Filter byter vi var 3e månad.

Hälsningar,

///Anki  S*Järvaskogen's

MusiCats
0

Jag har två fontäner hemma. Byter vatten var 3-4:de dag ungefär. Vattnet tar slut och dunstar. Sedan gör jag ren de ungefär var 10-14 dag. Filter byter jag ca var 3 mån. Toppen katterna älskar den. Skrattande
I början var de tveksamma, då fick de mat i koppen vid fontänen endast. dvs jag tog bort övrig mat. Då blev de "tvungna"att prova. Idag får det mat på annat ställe. Annars hamnar maten i fontänen och sväller..ja ni förstår.

Froydis
1

Ja mine liker den også, og fyller på og vasker ca en gang i uken.. MEN jeg synes den er litt vanskelig å få ren.. er så mange kroker man ikke kommer til.. bruker en gammel tannbørste jeg da, da går det. Min bråker litt den til tider det irriterer meg… Men kattene liker den ja :) Hadde to men en ble ødelagt (noe hart falt på kuppelen og lagde hull i den) og å få tak i reservedeler viste seg å være umulig…

Labolina_73
0

Vi har en Cati it fontän vi med, Vi är inte speciellt nöjda med den, Dels, den låter mycket mer än dom andra,(har jag hört) den låter iaf massor, man (iaf vi) måste byta filtret oftare än var 3-e månad,, det kanske har att göra med antalet katter men.

Vi byter inte ut vattnet,, det hinner vi inte med,, vi fyller på den minst en gång / dag och gör rent den helt och hållet 4 ggr i veckan som snitt.

Vi är på gång och ska köpa en ny fontän, antagligen blir det en Drinkwell.

Kram.

LittleL
0

Jag fyller på vatten i fontänen minst en gång varje dag, har 9 katter och en hund. Gör rent den med en vecka-14 dagars mellanrum. Filtret byter jag när jag märker att det behövs, ingen aning hur ofta det blir. Är lite klurig att rengöra innan man kommit på knepet. Är ändå mycket nöjd med min Cat-It. kommer dock att köpa en Drinkwell också men det är mest för att den låter lite mer än den jag har nu. Gillar nämligen när det porlar och rinner. /Sylvia

eccentrics
0

Hej tänkte bara passa på att säga att drinkwellen är väldigt ljudlig av sig jagh ar en drinkwell och en fresch flow och den senare låter inget alls, nu tänker jag på motorn vattnet porlar ju från båda men mindre från fresch flowen. annars är dom lika poppis båda två.

Labolina_73
0

#6 så du menar att fresh flow låter mindre? hehe är det rätt uppfattat? :-)

vilken av dom är lättast att göra rent då? om man ser till cat-it som är ganska meckig att göra ren. onödigt saker som kan tyckas egentligen inte behövas osv.. men men,, det är ju en smaksak.

/Kram Linda

Anneli_G
0

Jag tycker oxå att catit fontänen låter onödigt mycket… men den är ju snygg =)…hehe… fast troligen blir den utbytt mot något tystare framöver…. väldigt irriterande när det låter massor på natten om vattnet blivit för lågt… man får ju fylla på hela tiden. Själva vatten reservoaren verkar ju inte fylla sitt syfte riktigt… *suck*

eccentrics
0

ja precis fresch flowen låter mindre och är lättare att göra rent tycker jag. supersmidig. mkt lättare än drinkwellen.

Burken
0

Min Drinkwell (för hund iofs) rymmer 8.3 liter och mina katter 13 st. klarar sig ca: 1½ dygn på det. Tycker inte det är något jätteproblem med rengöringen, har köpt till satsen om tre borstar för just detta ändamål och det går som en dans. Filterbyte var 3: e månad ungefär….JAG är helnöjd med min Drinkwell…tycker bara det är småmysigt då det porlar Flört !/Häxan

Fairyhearts
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har den "lilla" Drinkwellen och jag och katterna är mycket nöjda. Får fylla på vatten varje dag och nu när det är så varmt i luften byter jag allt vatten varann dag ungefär.
Sen tar jag isär och gör rent ordemtligt 1 gång i veckan.
Det är lite pillrigt vid själva motorn den kan ibland hamna några millimeter fel och då låter den mer.
Men annars porlar det så mysigt och jag tycker den är rätt tyst i själva motorn.
Valde drinkwell för jag tycker det ska vara en stråle med vatten, katterna dricker mycket mer vatten sen jag skaffade den.

Kattungarna gillade den också på sitt sätt..Flört
/Marie

SpinE
0

Jag har bara ett märke på fontän och det är Drinkwell. Vi har 3 stycken, en på varje våning. Den senaste jag köpte var en större variant (bra även till hundar pgs rymmer mer) men även den behöver fyllas på en gång om dagen.

perioden före dessa fontäner lät vi det rinna vatten kontimuerlig i gästtoalettens handfatskran så vatten räkningen har blivit mindre kostsam nu ;)

Jag tycker inte alls att det finns något besvärande ljud med dessa fontäner. de är däremot mycket känsliga för oplan yta och brummar då på ett ganska förargelseväckande sätt :) men det går som sagt att ordna.

Känns skönt att kolfiltret både renar och kyler vattnet trots att jag rengör fontänerna ca 1 ggr vecka.

skogsdimmans
0

Vi har vår 2a cat-it nu… Men jag tycker inte att den låter så mycket. Ända gången den låter är när där börjar bli lite vatten i den, eller när motorn behöver göras rent!
Är super nöjd med den, katterna både dricker och tvättar tassarna i den =)

bustrollet
0

Jag funderar på att köpa en fontän till kissarna. Nån som har lite koll på priser??

mina
0

Vilken fontän rekomenderar ni om jag ska köpa en? Var får jag tag på dessa?/Marina

mina
0

putt

lynxeyes
0

Jag har cat it och är nöjd med den…. men den brummar mkt när vattnet börjar ta slut, och den är knepig att rengöra, men katterna gillar den… ang rengöringen så kör jag den faktiskt i diskmaskinen, plockar i sär den som man ska och kör alltihopa utom pumpen såklart i diskmaskinen dock UTAN diskmedel!!(kanske inte helt ekonomiskt Flört men jag lastar in allt inklusive underlägget o kör bara det i en maskin, utan diskmedel…)

Men det heta vattnet som spolar runt därinne gör att den blir riktigt ren till skillnad från om jag diskar den för hand då man inte kommer åt ordentligt i alla vinklar o vrår…. det är ju möjligt att plasten inte är ämnad för detta, och den kanske får kortare livslängd, men här har det funkat kanon hittills!!

Men skulle jag köpa en fontän idag, skulle jag nog köpa någon av de stora modellerna av drink well eller fresch flow…. tycker de verkar bättre och ffa lättare att rengöra…

Humletassens
0

#15 Har du många katter så är väl DrinkWell det bästa alternativet, eftersom du kan koppla på extra tank eller köpa BigDog som Häxan gjort, vilket blir billigare än att köpa den lilla DrinkWellen och köpa den stora extra tanken till.

mina
0

Tack för svaren men var får jag tag på Drink Well? /Marina

Humletassens
0

Du hittar DrinkWell hos http://www.huverods.com/

mina
0

Nu har jag köpt en Drinkwell men katterna verkar inte intresserade av den dom går hellre till sin vanliga vattenskål så nu har jag tagit bort den så få se hur et går. Någon som vet hur mycket ström en Drinkwell drar?/Marina