Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1557 ggr
Rhapsody
0

Mjölkstockning, tips tack!

Min stackars Rhapsody har varit hos veterinären i dag. I samband med att vi började avvänjningen hängde inte hennes mjölkproduktion med i svängarna. Hon började bli stinn i går kväll och jag kontaktade veterinären som tyckte vi kunde avvakta. I morse ville jag inte avvakta längre och åkte in med henne. Veterinären kunde pumpa ut en del mjölk men hon fick Gallastop för att stoppa mjölkproduktionen. Det tar ju ett antal dagar och hon vill inte att kattungarna rör henne. Jag har försökt att pumpa ur med ganska gott resultat i tre av spenarna. Den fjärde som används är det stopp i. Mycket riktigt, tempen i kväll visar 40,5 och nu är det antibiotikarecept att hämta på djursjukhuset. Har ni något mer tips än värmedyna och massage som jag försökt?

/Lena

Rhapsody
0

Nu har jag varit och hämtat receptet, 10 dagars kur samt smärtstillande. Hon har fräst åt mig för första gången i sitt liv, så ont har hon verkligen. Tänkte ge kattungarna RC Babycat med KMR, men de tyckte inte det var mat. Nu kokar torsken i grytan…

Kronängens
0

Oj, jag har inte några tips…men lycka till!

Vildvittra
0

Prova att blöta en handuk i vatten, krama ur den och sen kör den i micron några sekunder så den blir lagom varm. Massera magen med den i omgångar.

//Veronica

Florinellas
0

När min Flora fick mjölkstockning fick jag en nässpray (avsedd för människa egentligen) som istället gjorde så att de lättare släppte ner/ut mjölken. Funkade riktigt bra men var inte så populärt med en dusch på nosen. Jag masserade lätt efter att ha värmt med varma fuktiga handdukar.
Men Floras bebisar var ju små och behövde mat så vi ville inte stoppa produktionen.

Lycka till

Mylingens
0

Hur märker man att honan har mjölkstockning? //Kaisa

Fairyhearts
0

Usch vad trist Lena. Jag har tyvärr inga direkt nya bra tips. Men har hört att värmedyna, varma handdukar och massage är bra.

#5 Sist jag hade kull märkte jag en kväll att min honas tuttar var som cement, stenhårda. Kattungarna var ca 5 veckor så då åt nog för mycket vanlig mat.  Som tur var fick jag min halvvuxna hona att tutta på henne och så la jag till kattungarna och höll kvar henne med tvång. Sen släppte det så sakta. Tror det är så det kan börja. Att det blir för mycket mjölk som rinner till och då stockar det sig i tuttarna.
/Marie

Rhapsody
0

# 6 Precis så började det. I samband med att bebisarna började äta annat så producerade hon för mycket. Så är det ju för människor också och jag minns mina mjölkstockningar….. AJ! Hon har legat med vetevärmare nu en stund och det verkar hon gilla. Jag får fortfarande inte röra juvren så massera får nog vänta. Jag skall testa med blöt handduk.

Tack alla för tips och stöd! Bebisarna har gått upp ca 20 - 30 gram i dag så med dem är det ingen fara som tur är.

/Lena

Mylingens
0

# 6 Tack för svaret, jag har hittills aldrig råkat ut för det på mina honor, hoppas jag slipper. Men det kan vara bra att vara extra observant vid avvänjningtiden då.

Jag har själv haft det när jag fick min son och det var minsann inget roligt, där kan man prata om smärta! Så att du inte får röra hennes juver förstår jag Skrikandes

Lycka till, det släpper nog snart ska du se! //Kaisa

Rhapsody
0

#8 Tack Kaisa! Jo mjölkstockning glömmer man inte i första taget, fy farao vad ont det gör. Dessbättre verkar hon mycket bätttre i dag. Hon fick ju första antibiotikatabletten plus smärtstillande i går och det har tydligen gjort att hon kunnat slappna av så stoppet släppt en del. Hon var hos mig i sängen och spann i natt och kändes mindre het. I morse uppptäckte jag att kattbädden var blöt, och det var mjölk som läckt. Tempade henne till 39,4 så nu hoppas jag att det har vänt. Hon får Galastop nu i fem dagar till för att minska (stoppa) mjölkproduktionen

Zolas
0

Jag måste bara få fråga?  Avvänjningen!!  Jag fattar visst trögt, men jag har aldrig varit med om mjölkstockning såå sent, endast alldeles i början, när bebisarna är nyfödda!  Vänja av!  Det har jag aldrig gjort, det har de skött själva! I sin egen takt, då har problemet aldrig uppstått.  En del kisse-barn har varit tidiga, en del jätte-sena, men allt detta har de fått bestämma sjlv, har mamma mycket mjölk, då har barnen varit något senare med att vilja ha vanlig mat, men det kommer alltid. Jag har aldrig varit med om att inte kattmamman skulle få dia sina ungar så länge hon vill, får hon det och ungarna vill ha, det ser inte jag som något problem, och då uppstår ingen mjölkstockning heller. Fundersam

Rhapsody
0

#10 Problemet i det här fallet var ju också, vilket jag glömt att skriva, att tuttandet blivit så intensivt så att två spenar var såriga. Därav att hon inte ville låta ungarna dia med mjölkstockning som följd.

Självklart får hon och ungarna välja själva men hon hade så ont i två av spenarna så hon inte ville låta ungarna komma i närheten. Barnen var dessutom väldigt pigga på att äta annan mat…

Mylingens
0

#10 Jag vet inte hur de andra menar, men med ordet "avvänjning" menar jag tiden då kattungarna börjar bli intresserade av att äta riktigt mat. Sen när det blir är ju väldigt individuellt, vissa är tidiga medans vissa är väldigt sena. Jag tror inte att någon menade att man tvingar dom att äta riktig mat innan de är mogna för det. Jag tror att de menar här själva perioden i kattungarnas liv där de börjar smaka på annan mat än det som mamma har i tuttarna. //Kaisa

Rhapsody
0

#12 Det var precis det jag menade med avvänjning. Det blev ju lite olyckligt i det här fallet. Nu verkar "krisen" vara över, jag får hjälpa henne att mjölka ur lite så trycket släpper och febern går neråt. Skönt!