ackne?
När jag va i kalmar sa den domaren jag hade att min katt lider av ackne! jag har aldrig hört talas om detta innan.
e det någon av era katter som har det?
för när jag kom hem så såg jag att alla mina andra hade det också. andra mer eller mindre.. jag får panik vet inte vad jag ska göra
domaren rekommenderade diskmedel men det e ju otäckt för dom att få det i munnen. det kan väl inte vara bra?
någon som ha haft detta problem? hur har ni löst det?
//Sanna
du menar svarthaka?
det kan bero på två orsaker: undernärd eller hormoner.
pilla inte på dem - det kan göra saken värre..
låt dem vara - om det inte är fruktansvärt mycket så hela hakan är helt svart…. ?
då kan du få en salva utskriven av veterinär- den hjälper direkt.
/Malin

Hej,,
Det kallas även svarthaka, och man kan ta en liten mjuk tandborste ocg "gnugga" lite försiktigt på det om det är lite. Är det mycket och sårigt kan man behöva få antibiotika från vet.
//Linda

Man bör även tvätta med alsolsprit, kommer precis från veterinären, och diskuterade detta ämne. Min hane hade det som fertil, men försvann vid kastreringen
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

har også hørt at det smitter gjennom plastskåler. Kast alle skåler og bruk kun stål som du koker iblandt.

hm ja det kan ju inte vara undernärd iaf för mina katter är nästan feta haha
anne köhn som jag hade sa jag skulle ta diskmedel och gnugga hårt.. det Är ite att rekommendera då?
så det bästa är att uppsöka veterinär eller?

det är svarta små prickar på hakan och vid mun gipan.
alla mina katter har det så det måste ju vara smittsamt!!
jag vet ju inte vad jag ska göra kan ju inte ställa ut igenting.
det är värst på arwen hon är helt svart om hakan.
ska ringa veterinären imorgon. men jag e ju rädd jag gjort det värre nu när jag gnuggat med diskmedel som domaren sa.
hm.. #5&6: andas ut o ta det lugnt. :)
ställa ut kan du ju visst, inte alla domare som tittar på det.. :)
nee då är de nog inte undernärda nee :)))
men testa o hör med din vet.
jag har en salva hemma - som jag inte minns namnet på! såklart.. - sitter på jobbet nu…
men kan kika imorrn när jag kommer hem :)

Hej Jag har fött upp katter sen -94 och aldrig haft det, förrän två månader sen… Jag har fått ett medel utskrivet som heter Dalacin, jag fick det rekommenderat av en uppfödare som haft det några gånger.
Jag tror att det är en reaktion som kan uppkomma av flera orsaker precis som hos oss människor. Fel kost, hormoner, värme, stress m.m. Dalacinet fungerade på min honkatt, så det kan vara värt att testa.
Jag har svårt att tro att katterna får det pga plastskålarna, men om det gått så långt så att det blivit infekterat sår som varar, så kanske det enkelt kan fastna i en plastskål som katten lägger hakan mot och på så sätt spridas vidare till fler katter…

så nu har jag ringt till veterinären =)
dom visste inte va det va för nått hade aldrig hört talas om det så jag fick förklara.. rätt komiskt att uppfödare vet mera än veterinärer. hon sa att jag skulle ta med mig alla för hon ville se men jag fick ju säga till henne att de kan blir rätt svårt för jag har 7 katter då skrattade hon gott HAHA
ta med dig så många du får plats med sa hon. 
men jag tipsade om det du sa barbro och det va ett bra läkemedel sa hon så hoppas det ska funka. men de va ju tvungna att titta på katterna då det är antibiotika i det läkemedlet och sen ville de utesluta andra saker.
jag kikade på arwen nu i morse och det såg värre ut..
varifrån får de detta måste ju varit från en annan uppfödare när jag köpt katt?
för mina katter har inte varit stressade, de är som filbunkar allihopa.. så det ska bli sppännande vad veterinären säger. hon skulle läsa på tills jag kom sa hon hehe.
ja nu har de fått en utmaning! haha
#7 jo kanske man kan ställa ut men anne köhn tittade på henne precis som hon va äcklig :(
men hon fick ju en superfin bedömning det e inte det men det gjorde kanske lite det här ackne grejset.
ska bli skönt när det försvunnit!
Tack alla för era råd och tips! Det är guld värt!
//Sanna

#9 Svarthaka är inte smittsamt. Jag har haft en hona som hade extremt mycket acne som fertil men när hon blev kastrat så försvann det direkt och hon lyckades inte "smitta ner" någon annan av våra katter… Det är precis som människor som har finnar/acne, det beror på individen och ofta då hormoner som svallar i kroppen. Har hört att ppiller kan ge acne hos honor också. Om det däremot blir infekterat och innehåller bakterier kan ju bakterierna sprida sig, så självklart ska man sköta det noga. Jag behandlade inte min hona med något annat än att jag tvättade rent det med tvållösning dagligen just för att undvika infektioner, men hennes haka blev aldrig infekterad, dock full med små svarta prickar…
Lycka till och hoppas det försvinner..
mvh Malin

Finns det någon bild på hur det ser ut?

Det där ser ut som svarthaka… det hade min lilltjej ett tag. Jag tvättade med alsolsprit och smörjde med en salva jag fick från veterinären. Jag bytte även hennes foder och efter ett tag gick det bort. Jag har förstått att det är som tonårsakne ungefär och att man inte ska greja med det för mycket utan bara underhålla det lite så att det inte blir stora sår… annars går det bort av sig självt efter ett tag. Jag skulle inte tvätta och gnugga en massa… utan ta en tuss med alsolsprit lite nu och då och tvätta av, inte gnugga, och smörj med lite kortisonsalva från veterinären.
Lycka till!!
//Anneli