Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 337 ggr
ienan
0

Åksjuk

Min Kurre blir åksjuk när vi åker bil. Han är jättesnäll och duktig, gnäller inte eller jamar men han kräks varje gång vi ska åka någonstans och hyperventilerar med tungan utanför munnen. Tycker så synd om honom! Tyvärr kan vi inte undvika att åka bil då mina föräldrar bor 30 mil ifrån oss och det blir några besök dit varje år. Har inte heller någon kattvakt här hemma. Han trivs jättebra där när vi väl kommit fram.

Min andra katt har inga problem med bilåkningen. Har testat att ge en halv åksjuketablett till honom som veterinären rekommenderat, men det hjälper inte. Har testat att ha honom i knät med koppel, det funkar inte heller. Har någon ett annat bra tips??? Snälla, hjälp Kurre att må bättre i bilen…

manlyckans
0

Lägg en filt över buren så att han inte kan se ut. Man blir ofta mer illamående av att se allt som svischar förbi utanför fönstrena. Och  ingen mat några timmar innan ni ska åka utan bara vatten.

Mvh Ann.

Ramona
0

Jag har själv en katt som är mycket åksjuk. Veterinären rekommende oss att ge honom Nozinan 5 mg. Så vi ger 1/2-1 tablett, man får testa sig fram. Men tänk på att sitter i 8-10 timmar. Och ge dom mycket vatten.
Hälsningar Ramona