färg?? fife?
Jag var in på fifes hemsida idag och såg detta…. vad är det för färg? det fetmarkerade… hur ser det ut? var finns det och eeemn är det nytt eller? Jag har aldrig sett den koden ens.
nt
amber (applicable only to NFO)
at
light amber (applicable only to NFO)
dt
red based on amber (applicable only to NFO)
et
cream based on amber (applicable only to NFO)
ft
amber tortie (applicable only to NFO)
gt
light amber tortie (applicable only to NFO)
//Linda
Oh vill gärna se bilder på detta! Lämnar en liten tass här! :D

*Tass*
Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook!
spännande vet inte heller, läser just Pawpeds G3 kurs och har idag läst om amber, men tyvärr inget om det i detta kapitel…
har ställt frågan även i mit kursforum…
www.torplyktan.se
Om jag läst på rätt (amber är ju ett litet specialintresse för mej) så är det helt enkelt en röd- eller creme-färgad katt efter en amber/lightamber-hane och en amber/lightambersköldpadds-hona, som då reggas med både genotyp och fenotyp, NFO dt (d) resp NFO et (e) för att påvisa att det är en amberkatt.
Tjänstehjon åt Bröderna Bus
#3, gud vad spännande, jag vill också! Men lär få vänta bra länge, har ju just avslutat G1:an, och det är kö till G2, så……….
#4 det borde ju räker med en amber förälder, då amber och amber inte kan få creme / röda ungar.
Amber är en variant av svart eller bättre sagt syns det bara på svart och blå (eller kanske inte om det finns et och dt ?)
Amber ärvs vidare som dilution (recesivt) så dem bli ju bärer av en gömd ambergen om dem har en amber förälder t.ex. S*Spin Engine's Morphix Milou men är inte han reggad med bara e?
Men en creme eller röd kan ju ha dubbeluppsätning av ambergenen även efter två bärare eller en bärare och en amber katt. Fast det syns ju inte på creme eller röd trodde jag. Fast kan det vara det som det gör ev endå att dem bli et eller dt då?
När mina creme kattungar var i Forshaga så var det flera domare som titade på dem för att dem har en särskild mörk lite "skum" cremefärg. Dem frågade mig om det fanns silver bakom men det det finns det inte fast enstaka amber är bakom. Så dem kom överens om att det kanske är ambergenen som spöker där. Sen hörde jag även från en amber uppfödare att dem kankse kan se lite "sotiga" ut i sin creme färg pga ambergenen. Men dem är båda reggade som e. Finns ingen amber bakom pappan alls så dem borde inte kunna ha fått dubbel ambergen…
Spännde är det, fast fägen inte spelar så stor roll på skogisarna är det roligt med genetiken…
www.torplyktan.se
#5 det är jätte roligt med G3 kursen, är så glad att jag kom med nu på vintern. Det är bara vecka 4 nu så flera spännade veckor kvar. Har vant mig nu att läsa Pawpeds kurs varje vinter det bli nästan trokig att inte kunna fortsätter ;-)
www.torplyktan.se
#6, precis, en amber och en amber kan aldrig få annat än en amber (eller lightamber, om det finns dilution bakom), men kastar man in en ambersköldpadda i leken kan det bli rött och creme också, och då har de - om jag förstått det hela rätt - fått ambergenen från båda sina föräldrar och är då genetiskt "fullvärdiga" amberkatter och inte bara amberbärare, därav reggningen som dt (d) eller et (e).
Så det är väl helt enkelt så att om man då parar en dt eller et med en nt/at/gt/ft så kan det bara bli amber där också, och då kan det ju vara bra att veta att den katten som ser ut som en röd eller creme faktiskt är en amber egentligen så man vet vad som kan förväntas i kulörer… (jag undrar vad det blir för utfall om man skulle para en dt med en ft?)
Morphix Milou, ja, han är ju reggad som e, då han enbart är en amberbärare; mamma är inte amber utan blåsköldpadda (men bärare, så kullen blev ju en härlig färgpalett där tjejerna är amber- och lightamber-paddor och killarna blå, creme och röda), medans pappa är amber. Milou har ju en "sotig", annorlunda cremefärg, så ja, ambergenen kan nog "spöka lite" även i singeluppsättning. Min Pejst (med ambersköldpaddsmamma och amberbärande pappa) hemma har ju en i mitt tycke lite annorlunda och även den lite "sotigare" rödfärg mot vanliga rödtottar.
Ja just det hur kunde jag glömma paddorna som är så fina! 
egentligen skulle väll kattungar som Morphix Milou kunna ha dubbeluppsättning fast man kan ju inte veta det förens han har fått kattungar själv.
Spännade är Morphix "sotig" han också? Han såg så mycket ljusare ut än min Freja när jag såg honum på Skogkattmästerskap.
www.torplyktan.se

tack iaf en förklaring som jag tycker verkar ganska vettig..
jag har ju funderat förut på vad det blir om man parar en amberpadda med en amberhane,,, men inte fått några vettiga svar.. :-)
så tack…'
//Linda