Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 378 ggr
SKOGSGLIMTAN
0

Är hon inte fin min Savannah.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill bara visa vad underbar min Savannah är (som man alltid tycker), snart 1år gammal är hon, 75% skogkatt, men ack så fin. Hon har nyligen fått 2 syskon kompisar Tutankhamun & Sebek, som hon gillar jätte mkt, är som en mamma för dem, vaktar dem hela tiden och tvättar och busar. Savannah är kastrat.

Mvh/Eva-Helen

SKOGSGLIMTAN
0

Här kommer en till *ler*

Mvh/Eva-Helen

Knoxville_skogis
0

Hej! Vilken fin kisse du har /Eva

mariamagdalena
0

Hur vet man hur många % av en ras en katt har,, har alltid funderat över hur man gör detFundersam,, vad är i så fall det 25 5 som är kavr för något

SKOGSGLIMTAN
0

#3 ojj det har jag ingen aning om, det var uppfödaren som sa att hon var 75% skogkatt, men det kanske är "fel "att säga så. Savannah är inte renrasig, hon är en huskatt som har skogkatt i sig. Kanske ngn på forumet som kan förklara detta för oss båda!?

Mvh/Eva-Helen

Emely
0

Inte så lurigt, en första parning mellan en renrasig skogis och en huskatt, sedan har en av ungarna (som då är "50% skogis") parats med en renrasig skogis. Denna kull har då teoretiskt sett 75% anlag från skogkatten. (Varifrån kommer alla dessa renrasiga skogisar som paras med huskatter??)

…och visst är hon fin :)

mariamagdalena
0

Tack,, så om man para en 75% skogskatt med en 100% skogskatt då blir det alltså en riktig skogkatt eller hur gör man då kanman då få stambok

bibbi50
0

Hej!

Knepigt det där med %satsen.

Nu får ni ursäkta att jag gör jämförelsen på människor i stället för katterFlört

Min dotters svärfar är dansk o svärmor är norsk.Således är Mias man 50% norsk o 50% dansk fast han är född i sverige.

mitt barnbarn är alltså 50% svensk,25% dansk och 25% norsk om jag inte räknat helt galet.

Fast för mig o hennes föräldrar så är hon 100% göteborskaSkrattande

//Inger

Margona
0

Hon är jättefin och vilken vacker färg hon harGlad

Emely
0

#6, nu är det ju inte riktigt så enkelt att procentsatsen skogis ökas proportionellt vid varje parning där det paras med en renrasig. Om (låt oss säga) mamman är 50-50 (huskatt - skogkatt) betyder ju inte det att genuppsättningen i äggen delas 50-50. Genuppsättningen delas slumpvis till varje ägg och om det här var ett sätt man faktiskt räknade på så skulle en kattunge i den här kombinationen lika gärna kunna ha fått alla mammans huskattanlag och inga från skogkatthållet (och därmed också bli 50-50 om vi antar att pappan är renrasig). I det stora hela en ypperlig anledning till varför man avlar på katter med stamtavla och inte sådana utan! :)

Edit: …och förlåt för hi-jackingen Eva-Helen, jag ska försöka vara tyst nu :)

SKOGSGLIMTAN
0

#9 GladIngen fara, alla har rätt säga vad dom tycker. För min del är Savannah ( oavsett stamtavla el inte) världens finaste, lika som mina raskatter Tutankhamun & Sebek är världens finaste.

Mvh/Eva-Helen

Ninnis
0

Savanna är gätte fin tycker jag fast hon inte är renrasig!

Emely
0

#10 Det var verkligen inte någon form av pik mot Savannah :) Min första katt Mållan var en äkta bonnkatt (född i mormor och morfars lada) och levde med oss i 17 år; det går inte att jämföra temperamentet med våra skogisars, men vi älskade ju henne villkorslöst ändå! Att man inte tycker att det medvetet borde avlas fram huskatter betyder ju inte att man tycker att de som finns inte är något att ha :)

(Nu sitter jag här och funderar på om det är någon som kommer läsa det här inlägget och tro att jag är sur eller i defensiv position - det är ju så mycket som tolkats galet i skrift! För att förtydliga sitter jag alltså här med ett leende på läpparna och tittar längtande på bilden jag har klistrad på kanten av min skärm på min bortgångna huskatt. Skulle gärna ha henne hos mig igen!)

SKOGSGLIMTAN
0

#12 Glad nejdå, inte tog jag det som ngn pik mot Savannah, är inte sådan som människa som tar åt mig*ler*. Alla har rätt till sina egna åsikter. Och som du skrev man håller ju alltid sina egna katter kärast*ler* oavsett ras/stamtavla etc etc..

*Mvh Eva-Helen*

Hercules
0

Vilken fin tjej!

Edit: Försökte ta bort mitt inlägg eftersom det blev väldigt OT men misslyckades…

Mvh

Therese