Löpning?
Om ens honkatt löper får man gå på utställning då om inte får man tillbaka avgiften man betalt in?/Marina

Enligt reglerna för utställning finns inget hinder att ta med en löpande honkatt på utställning.
Vissa honor kan vara mer stressade under sina löp och därför vara lite svårare att ställa ut under den perioden, andra är precis tvärt emot och är aldrig så enkla att hantera på en utställning som just när de löper.
Så det är fritt fram att välja själv om man vill ta med sin löpande hona eller inte, men klubben har ingen skyldighet att betala tillbaka pengarna för att honkatten löper.
Sveraks utställningsregler finns som .pdf på adressen:
http://www.sverak.se/SVERAK/Regler/Utställningsregler%202007v2.pdf
=)
Men… det kan väl inte vara snällt mot hankatterna att ta med sin löpande hona? Eller får de stå ut med sådant?
Jag valde att avstå från en utställning för att min hona började löpa två nätter innan utställningen. Jag tänkte mest på de andra katterna och att det skulle vara pinsamt för mig om hon skulle skrika i buren.
Fast jag är rätt ny på det här, så jag vet inte hur man brukar göra.
Susanna

#2, tycker att du gjorde helt rätt, med tanke på din katt, och hänsynen du tog till de andra katterna på utställningen.
//Annika

Jag skrev inget om det var rätt eller fel gentemot hankatterna, frågan gällde ju om man fick ta med honan eller om man fick pengarna tillbaka…
& Man får ju ta med dem.. sen om det är rätt eller fel av hänsyn till den egna eller övriga katter på utställningen är ju upp till var och en att avgöra =)
Men vad säger domarna då, om man har med en honkatt som tydligt löper? Får man kommentarer eller är det helt ok? Någon som vet?
Susanna
Ja det bör vara veldigt frustrerande för alla hankatter att känna den lukt det är väl inte konstigt att en del hankatter blir sura på utställningar

Jag vet en utställning jag gick assistent på så var det en Siames hona som löpte o honan skrek hela tiden det låt inget trevligt precis MEN min domare skrattade o sa "det är inte lätt o vara löpsk"