åksjuk katt
Jag har en katt som blir åksjuk nu för tiden, han är mycket lugn mm, men spyr, har ni några tips och råd? pratade med min veterinär, och hon sa att när man ger åksjuketablett, så blir dom trötta av den, det är en receptbelagd medicin
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Jag har hört samma sak man ger tydligen katten lugnande. Har du katten högt så den ser vägen, det har jag hört ska hjälpa. Vet dock inte om det stämmer.

Jag vill göra klart hans sista titel, sen ska han slippa åka runt, han trivs ju inte med det, vill ta hans sista titel på hemmaplan i Örebro i Januari

Hej!
Jag har en åksjuk hona som brukar klara sig hyfsat om man ställer undan maten ett par timmar innan avfärd. Hon har suttit lös i bilen med oss o tittat ut och ändå spytt, likaså blir hon "åksjuk" när hon sitter i transportburen och man bär den.. 
Åksjuketabletter har jag blivit varnad för, de är tydligen svåra att dosera för katt och jag har hört om katter som dött p g a att de fått för stor dos…
Så det har jag aldrig velat prova…
Vad beträffar lugnande så tror jag att det räknas som doping på utställning.. Så det har jag heller aldrig provat, men kolla utställningsreglerna innan du provar det.. 
mvh Malin

#3 tack för ditt svar, men jag skulle aldrig dopa min katt, för att jag vill ställa ut, och jag skulle aldrig ge honom nåt, som kan vara skadligt. Det är inte alltid han spyr, det konstiga är, att han går alltid självmant in i transportburen, och värkar trivas i bilen, men sen spyr, ibland.
Ska prova att ta bort maten, för ofta har han ätit innan
Hej!
Jag är Homeopat i grunden och det finns super bra homeopatiska mediciner UTAN biverkningar alls!
Marianne
Jag brukade ta bort maten helt och hållet och bara ge vatten natten innan och fram tills vi var framme på utställningen.
Då åt dom i regel rätt bra när vi kom fram sen låg dom ju mest och sov när dom inte var uppe på bedömning.
Vi kunde ha med upp till 3-5 katter ibland och ingen av dom spydde när vi gjorde så.

Jag vet inte hur det är med katter eftersom jag inte har någon åksjuk. Men när det gäller hundar så är det tvärtom mot vad som skrivs här. Om hunden är åksjuk så ska man inte låta den se vägen, eller ut genom något fönster. Bästa stället är vid fötterna på passagerarsidan. Fick det förklarat för mig att det är för att deras ögon inte kan fokusera så fort som man kör. Givetvis har inte alla ont av det, precis som med oss människor.
Men jag serverar aldrig mat dom sista timmarna innan vi åker någonstans. Vill inte att dom gör ner sig varken åt ena eller andra hållet. /Sylvia

Hej!
Vi har en katt som till å från blir riktigt åksjuk. Vi har provat allt, åksjuke piller, ta undan maten, räddningsdroppar mm.
Men nu efter att ha provat massor har vi äntligen kommit på hur vi ska göra, och nu går de kanon att åka bil, vi var till Trondheim för några månader sen, 65mil enkel resa, och de gick kanon!
Vi tar undan maten ca 3 timmar innan vi ska åka, sen när vi ska åka så får han ta på sej sele å koppel. Sen sitter han på en kudde så han kommer upp lite å sitter antingen i knä på den som sitter bak i mitten eller på passageraren fram. Han ser då vägen och är väldigt intresserad av vad som händer utanför första stunden, men sen lägger han sej lugnt till rätta å sover större delen av resan!
//Sanna