Vilken föredrar ni? nyfiken
Vi vill inte vara med på bild!
Det är minsann inga linslusar jag har direkt! Dessa två är experter på att titta bort, platta till öronen eller ha lustiga miner för sig då matte vill ta kort.
Fast här ser man i alla fall vilken skillnad det kan vara på två bruntabby
och apropå det, så är jag lite nyfiken på om ni föredrar Tiffys varma rödbruna ton eller Diegos klassiska mörkare & mkt. svartare ton?

Det första kortet tycker jag verkligen var lyckat…man ser ju tabby-teckningen jättebra!
Svårt att välj, men jag tror att jag dras åt Diegos håll. Tror dock att tjejen skulle få bättre färgpoäng när det "nya" börjar gälla. Är det inte en varm brun ton som ska premieras??
/Monica

Jag tycker att båda varianterna är snygga, men föredrar Tiffys. Kattungeköparna till kull 1 gjorde också det. Tiffany & Tindra var de två i den kullen som fick den nyansen och köparna var helt tokiga i den!
Jag har också läst att bruntabbys ska vara så varma i tonen som möjligt, så på det viset är kanske Tiffys nyans/färgton att föredra. Hon är ju dock så pass ljust rödaktig och varm i tonen att många menar att hon ligger på gränsen till amber eller golden. Syns kanske inte så bra på just den bilden, men på vissa andra jag har på henne. Det har varit många olika bud om hennes färg, så att man till sist inte vetat vad man ska tro. Så länge jag inte överbevisats om motsatsen håller jag dock själv på att hon helt enkelt är en bruntabby med mycket rufism.

Även jag föredrar Tiffys varma färg=) Jätte fina är de båda två=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag föredrar helt klart Diegos 

Intressant! Står 50-50 just nu, om man räknar bort vad jag tycker 
Kul att du tyckte de var fina Edda!
Jag bara älskar den varma tonen Tiffy har:-)

Gillar också den varma tonen bäst…
Jag röstar på Diego. Tabbyteckningen syns tydligare i hans päls med den mörkare tonen.
Jag föredrar Diegos färg, trodde inte rufism var att föredra men de kanske inte gäller bruntabby? Mvh Silvia

Visst har Tiffy en läcker färg men jag föredrar ändå Diegos klassiska rena tabby. Mums… /Sylvia
Röstar helt klart på Diego, jättefin och vacker synbar teckning!

Jag föredrar Diegos färg och mönster 
Jag föredrar också Diegos färg. Hans kontraster i färgerna är väldigt vackra.
Susanna

Jag har än så länge bara sett ett par katter med samma eller liknande nyans som Tiffy, men de var reggade som antingen amber eller golden. Sen kan ju även vissa paddor vara väldigt varma o rödbruna, men är det någon av er som vet någon bruntabby (n 22) som ser ut som Tiffy, dvs. lika varm o rödbrun? I så fall kan ni väl visa en bild på den. Vore kul att se om det finns fler som hon och inte bara sådana mörka klassiska som Diego, för det måste det ju finnas 

Gillar också Diegos bäst.

Ingen som sett fler som Tiffy?
#3 Hej! Måste få fråga då jag inte vet så mycket om amber och en hel massa frågor kom upp i mitt huvud.
Du skriver att din katt enligt många gränsar till amber eller golden.
En katt som är brun kan alltså ligga på gränsen till amber eller golden? Så då är alltså brun, amber och golden i grunden samma färg fast i olika rödtoner?
Är de bara de bruna katterna de gäller eller kan alla färger ligga på gränsen och hur fastställer man vilken färg katten verkligen har?
Gäller de förresten även att alla andra färger kan gränsa till varandra som ex. en cremefärgad katt kan ligga på gränsen till röd eller en blå katt vara gränsfall till svart?

Jag tycker Diego.

Jag föredrar Diegos./Marina

#20 Jag vet inte heller mycket om detta & kan bara säga vad andra sagt om henne, men som jag förstått det så KAN en brun katt (om den har en nyans liknande Tiffys) ligga på gränsen till amber och JA, amber kan vara så mörka som hon är, vilket jag inte trodde först. Spin Engine's-Gunilla har bl.a. fotografi på sin hane Bozz (som är amber) där hans & Tiffys färg är väldigt lika varandra, men sen för att katten ska VARA amber är det ju såklart ett måste att den har amberkatter i släkten, om jag förstått det hela rätt. Dagny Dickens, som jag tidigare frågat angående Tiffy skrev då hon sett Tiffys stamtavla och sett bilder på henne att hon KAN vara amber-att möjligheten finns rent genetiskt, men hon har inte sett Tiffy irl så hon kunde inte vara säker.
Det ligger även så pass långt bak i Tiffys släkt att det förefaller lite osannolikt (enl. vissa) att hon är amber.
Om brun, amber och golden i grunden är samma färg, fast i olika rödtoner överlåter jag åt någon som kan mkt. om detta att svara på och förklara mer ingående.
Sen HUR man ser och fastställer skillnaden på amber och bruntabby. På de amberkattungar jag sett på bild, så ser de redan som små ljusare ut än de bruna, såväl i huvudet som på kroppen och så går man väl efter stamtavlan med, att det är möjligt så att säga. Kanske kan ni som fött upp amberkatter el. ev. domare som fastställt att en katt faktiskt är amber, förklara detta lite mer ingående? Likaså om de andra färgerna kan ligga så på gränsen till andra färger.

#8 Jag med!
Ja, du har ju sett henne irl med.
Jag älskar ju riktigt skarpa och tydliga tabbymönster så jag säger också Diego =)