Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 446 ggr
Seerath
0

Varför NFC?

Det är en sak jag har funderat på ett tag och det är varför det är så många skriver NFC istället för NFO på sina engelska sidor? NFO är väl skapat från skogisens engelska namn Norwegian Forest Cat.

Är det nånting jag har missat?

Restless
0

NFC är en naturlig förkortning av Norwegian Forest Cat.
NFO är väl FIFés EMS-förkortning? Används den över hela världen?

Seerath
0

Men när det är en svensk sverakregistrerad uppfödare med en hemsida både på svenska och engelska och på sin engelska version av sidan byter ut alla sina NFO mot NFC istället. Även om det finns andra ems i andra förbund borde man väl använda sitt eget?

Restless
0

Det är väl inte hela världen? Det är ju ändå vedertagna förkortningar båda två. Bättre förkortning än felstavning ;p
(Dina två felstavningar i #0 är inte ovanliga)

Fast jag håller med. I EMS-koden tycker jag personligen
att man använder NFO, men i löptext hade jag nog lika gärna kunnat skriva NFC.

Seerath
0

Jag visste att jag borde ha gått och ändrat när jag läste genom efter att ha skickat men jag var lat så här på morgonen, kan ändra om du blir gladare då. ;)

Sen så var jag mest nyfiken på varför, du får det att låta som jag driver korståg mot alla som gör det. ;>

Restless
0

Näää. Känner mig lite retsam idag - inget illa ment så klart!

Seerath
0

Det är lugnt. ^^

Sitter på skolan trött som bara den och behövde nåt att väcka upp mig med och det här funkar utmärkt. ^^

Men det jag funderar mest över (men inte lyckades få fram i första inlägget) är att jag ibland får känslan att en del verkar tror att man ska använda nfc i emskoden när man skriver på engelska och nfo när man skriver på svenska. Sen tänkte jag att det kanske nånting som jag har missat och att jag alltid kan ta upp det här. :)

klosax
0

# 3 Vad är de för felstavning i #0 du menar?

Seerath
0

#7 Jag har ändrat mina felstavningar ;)

Malin1
0

Nej men är det inte så att många utländska .. skriver och säger NFC???
Och därav har vissa svenska valt att skriva NFC på deras engelska versioner av hemsidorna??
För att de utländska ska förstå bättre vilken ras det handlar om?

/M

Seerath
0

#9 Vad jag har sett av utländska är att dom antingen endast skriver färgkoden eller så skriver dom NFO så för mig är det bara här i Sverige som jag hittar NFC

Nenya
0

I CFA används förkortningen NFC för Norsk Skogkatt & även en del amerikanska TICA-medlemmar (som väl iofs ofta är med i CFA också, tror jag) använder NFC, så det är inte helt taget ur luften av de svenska uppfödare som använder sig av den förkortningen..

Seerath
0

#11 Ah, då har jag bara inte sett det ännu. Men borde man inte använda sitt eget förbunds emskoder ändå?

Hercules
0

Har också funderat på det där med NFO och NFC, bra att ni tog upp så man slipper grubbla vidare!