Systemkamera
någon som är duktig på sytemkameror.
Fundera på att skaffa mig en, men har tyvärr igen kunskap.
Berätta gärna vad du har för kamera och vad du tycker om dem.
/marina

Vi köpte en system kamera i form av en Nikon D50 för ca ett år sen..det var det bästa köp vi gjort på länge..Suverän kamera..enkel att använda osv..kör man med autofocus dvs. att man ställer in kameran så den ställer skräpan själv så är det bara att trycka o knäppa…när vi köpte vår så var det ett paket med själva kamera huset o 2 objektiv..kostade runt 8000:- har jag för mig..tror att D50´n har blivit ersatt med en modell som heter D40 numera o en sån inkl. ett objektiv får man får runt 5000:- har jag sett..du kan kolla på http://www.scandinavianphoto.se så ser du vad som finns..lycka till med nya kameraköpet!
//Stefan

Jag har precis köpt den kameran som Stefan pratar om
Nikon D40. Har knäppt ca 250 bilder på två veckor och bara älskar den. Än har jag bara använt automatiken, sikta och tryck, och har massor kvar att utforska. Köpte den på OnOff 6.060:- inkl zoom 18-55, minneskort på 1GB som sväljer ett par hundra bilder och väska därtill. Jag är jättenöjd! Snabbt att komma igång, lätt att ta bilder även om man inte är van och sen en massa finesser att utforska!/Lena

PS Om du kikar på bilderna på tråden "Måste bara visa snuttisarna" kan du se tre bilder tagna utan blixt med mulet väder utanför./Lena
Hejsan!
Jag köpte min systemkamera, en Canon EOS 350D i slutet av Augusti förra året. En enkel och bekväm kamera.
Det är det absolut bästa inköp jag någonsin gjort. Går inte många meter utan den.
Det bästa du kan göra är att INTE lyssna på vad andra tycker, utan gå till en riktig fotoaffär och be om att få känna och klämma på olika modeller. Det finns ju faktiskt fler än Nikon och Canon. Samt att även den affären kan ha något bra erbjudande med olika objektiv och tillbehör!
Men tänk på att du kommer nog behöva ett minneskort på minst 1 GB för att få plats med en del bilder.
/Michaela Lundgren
Jag har en Nikon D50 som jag är kanonnöjd med,men som Michaela säger så får du nog bra bilder med alla systemkameror som finns på marknaden. Jag hade länge sikte inställt på en Pentax K-100D, men sen blev det Nikon, mest av en slump.
Bifogar en bild på Roddan som är plåtad med Nikon D50.
Mvh Bengan
Hej,
Om man ska vara realistisk så finns det bara två märken…Canon o Nikon, visst kan dom andra vara minst lika bra..MEN ska du hitta begagnade objektiv så är det Nikon och Canon som gäller.
Ta tex Nikon, där passar alla Autofokus Objektiv som har gjorts(minst 20 år) till din nya DSLR-kamera. OCh det kan inte Minolta/Sony/Pentax skryta med. Då är du tvungen att köpa nya objektiv.
Det var det här som fick mig att välja Nikon istället för nån av dom andra, kunde blivit Canon också men jag tyckte bättre om Nikon, det är en smaksak.
Så gå inte på säljarns argument om fler pixlar, funktioner som du aldrig kommer använda osv.
Om man ska vara realistisk så finns det bara två märken…Canon o Nikon, visst kan dom andra vara minst lika bra..MEN ska du hitta begagnade objektiv så är det Nikon och Canon som gäller.
Detta är en modern skröna som inte har ett dugg med verkligheten att göra (Bullshit skulle Clintan ha sagt). När det gäller Pentax så funkar alla deras AF objektiv på de nya digitalkamerorna. Således är det inga problem med att hitta optik, både ny och beganad.
Till Sonys kameror kan du använda konica-minolta optiken, det är samma grejor. Sony tog över Konica-Minoltas tillverkning när den lades ner av K-M för ett år sedan.
Väljer man däremot att köpa Nikon D40 så får man problem med att välja optik. D40:n har till skillnad från D50 ingen autofokusmotor i kamerahuset. Enda sättet att få fungerande autofokus på denna modell är att använda Nikons originaloptik. Du kan alltså inte köpa Tamron, Tokina eller något annat märke. Det är naturligtvis inget fel på Nikons originaobjektiv, men de är rätt så dyra, så vill man ha lite fler "gluggar" så kostar det en slant. Jag skulle aldrig satsa på en D40 av just den anledningen, då dkulle jag hellre leta efter en D50 som tyvärr är på utgående, eller en D80.
Mvh Bengan

Köpte en Nikon D70 så snart de började säljas och är helnöjd. Den är enkel att använda med automatinställningar av alla de slag och funkar bra även när man börjar pilla på alla inställningar och använder manuella objektiv. Det blev Nikon eftersom jag redan hade en manuell äldre F3:a med tre bra objektiv. Det går alldeles utmärkt att använda manuella objektiv också, även om det kräver att man tar lite testbilder och är redo att ändra slutartiden om ljuset förändras samt att man får själv ställa fokus på önskat ställe. Resultatet blir så mkt bättre att det
är värt det :)
Fördel med digital systemkamera jämfört med kompaktkamera är att även ovana fotografer kan lyckas få skarpa, fina bilder och tidsnog växer man in i den och lär sig funktioner etc och då slipper man byta ut den mot en som känns mer avancerad. Visst finns inställningar av diverse slag på vanliga kameror också, men vem orkar gå in i diverse menyer etc när katten står i perfekta fotoposen?!
Viktigare än vad märket heter, tycker jag att känslan att hålla i den är. Gillar menysystemet etc på Nikon och den ligger bra i handen. Å andra sidan har jag inte kollat in konkurrenterna ;)

Tack för alla svar!
Satt hela dagen igår framför datorn och kollade och letade all information som man kunde komma åt.
Fastnat för en nikon D40. Verkar vara ett bra pris för en bra kamera. Ska ner till fotoaffärena idag och klämma och känna.
/Marina
Bengan…har du kollat på blocket av vad det finns mest av…Pentax/Minolta eller Canon/Nikon…om inte så gör det så inser du snart att det bara finns 2 märken med god tillgång av begagnat.
Men visst om man letar så kanske man hittar till dom mer "udda" märkena.
Sen vet jag inte om jag hade själv rekomenderat D40, tycker den är dyr om man gemför D50/D70 sen är det ett litet prishopp till D80.
Visst får man fler Mpix om man väljer D40 mot D50 men som sagt man missar alla fina tillbehör som inte funkar till D40.

Numer behöver man inte välja kameran med flest megapixlar… Kvaliteteten räcker gott och väl till rejäla förstoringar med alla systemkameror. Tänk hellre lite mer på att bilderna ska sparas på media och även om minne anses billigt så är det rätt mkt minne som krävs efter några år även om man rensar…
Är inte insatt i skillnaderna på de olika modellerna, men som #10 skriver så är det bättre om det finns större tillgång till tillbehör om intresset ökar med åren.
#10 Det finns betydligt bättre ställen att leta beggad kamerautrustning än Blocket. Jag anser för övrigt att Pentax inte är ett udda märke när det gäller kameror.
När det gäller pixlar så räcker D50:s 6 mpixlar gott och väl. Jag tog fram en förstoring på 40 x 50 cm ganska nyligen och den blev kanonbra.
Mvh Bengan