HJÄLP MIG!
Jag vet inte vad jag ska göra.
en av mina kompisar ska köpa en av mina kattungar. det är så här att jag gav henne ett sista datum då han ska vara betald. va snäll nog att ge henne 4 veckor på att betala. det är ju trots allt min kompis. nu är det så att hon säger att hon inte kan betala tills den sista juli så nu har hon flyttat fram betalningen till den sista augusti. och jag är jätte arg för nu har hon ju brutit mot kontraktet.
vad ska jag göra? vad har jag för rättigheter?
Kan jag behålla katten och sälja den till någon annan trots hon bokat?
MVH Sanna
Hej Sanna,
Har du fått någon handpenning på kattungen? Bor kattungen fortfarande hos dig? Jag hade i alla fall föreberett kompisen på att jag hade ev sålt kattungen till en annan godkänd köpare som visat intresse och kunnat betala. Har hon inte pengarna kanske hon ska vänta på nästa kull istället?
Antar att hon betalat en bokningsavgift eller handpenning? Vill eller kan hon inte betala resterande vid bestämt datum så lär det väl nästan räknas som att hon har ångrat sig. Beror ju lite på vad som står i kontraktet, många har ju principen att handpenningen inte betalas tillbaka om köparen skulle ångra sig. Om du gett henne avbetalning vore det ju en annan sak men som jag förstår det så har du bara gett henne ett sista datum. Om jag var du skulle jag nog säga till henne att om jag inte får betalt så säljer jag kattungen till någon annan. Kan ju vara svårt att sälja en äldre kattunge om hon försöker att skjuta upp betalningen ytterligare och då råkar ju du illa ut.

jag fick en handpenning på 300kr. jag ville egentligen ha 500 men hon hade inte mera sa hon. några dagar senare gör hon en tatuering och åker och shoppar.
jag känner att jag inte litar på henne.
jo jag funderar på att säga till henne att hon kan spara pengar sen när hon har kan hon köpa från vår nästa kull men det e så svårt att säga i och med hon är min kompis.

#2 ja precis jag sa till henne att hon har sista juli på sig men då har hon helt plöstligt skjutit fram det till den 31 augusti.
alltså jag hade kunnat tänka mig avbetalning men då skulle hon inte sagt att hon ska betala 31 juli.
utan då kunde vi kommit överens om avbetalning innan kontraktet skrev. det är ju det att hon ändrar sig hela tiden som stör mig. och katten blir ju allt svårare att få såld ju äldre den blir. hmm
Det är inte du som sviker din kompis, snarare tvärtom. Många inom uppfödarsvängen som är bekanta eller nära vänner och köper katter/hundar av varandra, inte kan man göra som man vill bara för det och strunta i att följa kontrakt. Låter oansvarigt att hellre betala för en shoppingrunda och tatuering än katten.
Vill du vara snäll så ge henne en ny chans på nästa kull, men var noga med att berätta vad som gäller.
Lycka till!
Även om det är kompisar som gör affärer så måste man ha moral, speciellt då kanske. kommer man överens om betalningsdatum så följer man det, thats it. Annars är man väl ingen vidare kompis.
Mvh Bengan
Sälj katten till någon annan, annars så kanske du står där sedan med en halvstor katt som du inte får såld.

Jag håller absolut med #5
Det är inte du som sviker,det är kompisen.
Kan man inte betala för sin katt,är man nog inte värd att ha en heller,hur mycket kompis man än är.
Stå på dig du,sälj kissen till någon annan.
Lycka Till.
///Anki S*Järvaskogen's

Det kan vara knepigt ibland med kompisar, avbetalningar mm. Skulle jag vara i dina kläder så skulle jag sälja katten till någon annan. Som jag föstår av inlägget så verkar hon ha helt andra prioriteringar än att hålla sig till avtalet.
Jag tror faktist att risken är stor att du snart sitter kvar med en kattunge som mycket äldre än 12-14 veckor. Eller en annan (skrek) version, du får tillbaka kattungen efter mycket tjat och ni blir ovänner, inte kul!
LYCKA TILL!

Jag har precis gjort lika dant som dig men! sålt till släkting till sambon (syster)!!
Men de fick ju tyvärr med kattungen när de betalade första avbetalningen. Det fattas nu 740kr tills han är fullbetald o de hämtade han i september! Åh fy*** f***n va jag TJATAT om dessa pengar!
Om att jag ska hämta tillbaka han mm MEN icke att de håller va de lovat! De skulle betala typ 500kr i månaden MEN icke
.
De fick han t om billigare 3000kr JA!! Åh va fick jag för det

Varför ska inte samma regler gälla för kompisar som det gör för utomstående kattungeköpare? Jag vet att kompisar är kompisar, men när det gäller katten är de en köpare. Varför kan inte handpenningen på 1000 kr gälla alla som vill köpa katt?
Man säljer ju ändå en kattunge och raskatter kostar ju en del. Har man inte råd ska man nog tänka om några gånger innan man bestämmer sig.
Säg till din kompis att hon har haft sin chans, och att hon inte har fullföljt kontraktet. Du har redan varit tillräckligt snäll tycker jag!
Det finns säkert andra köpare som är villiga att betala hela summan på en gång.
LYCKA TILL!

Håller med #11… har hon inte råd att köpa katten har hon inte råd att hålla den heller… hur kan du då lita på att hon tex. vaccinerar den som hon ska om hon inte har några pengar??!!
Hitta en lämpligare köpare du så kan du ju alltid ge henne en ny chans om hon har fått bätter ekonomi till din nästa kull tex.

Tack alla för bra råd =)
Nu ska jag fundera =)

Tycker synd om dig det är inte roligt att se hur ens vänner kan bete sig. Men jag hade inte sålt katten till henne . Hon får ju visa ett större intresse än att lägga pengarna på en tatuering, Istället för att prioritera kattungen. vad händer om katten blir sjuk sammtidigt som hon vill ha ytterligare en tatuering? Ska katten dö då eller? Ne låt henne se att du menar allvar då tror jag att hon handlar på ett annat sätt nästa kull. Det är ju ett hedersuppdrag att få köpa en katt. Och det är ju det hon måste fatta.
LYCKA TILL
/Theresa

Jag kan bara hålla med övriga som tyckt till i denna tråden. Jag hade sagt till henne att hon missat sin chans att köpa kattungen nu. Hon har ju redan brutit mot avtalet. Om hon blir sur och ni blir ovänner så är det lika bra det. Då har du iaf kattungen kvar. Säljer du finns risken att ni ändå blir ovänner till slut. För t ex hur sur blir du på henne om hon kommer i slutet på augusti och säger att hon ångrat sig? Kanske har du nekat andra seriösa köpare pga henne? Nej, ta smällen nu och ta befälet själv! /Sylvia