Överkänslig mot fästinghalsband!
Jaha så var det problemet löst..tror jag.
Bella har kliat sig vid/runt öronen och hals.
Trodde först det kunde vara öronskabb eller nåt.
Men öronen var rena.
Jag ringde veterinär för att rådfråga, men de var inte lätta att få tag på där ett tag.
Fick medicin utskriven för klåda.
Det var precis som hon började med medicinen som klådan började ordentligt.
Så det blev krage för att hindra mer kliande.
Efter mer rådfrågning med veterinär så kom vi fram till att det var fästinghalsbandet.
Bella är troligen överkänslig mot sånt.
Så efter lite kala fläckar vid öron och hals, så börjar kragen komma tillbaka.
Bella har haft fästinghalsband då vi har en rastgård och de får gå ute i koppel/lina.
Nån mer som har katt överkänslig mot fästingmedel?
Men heerree guud,, hur dum får man vara, ååj,, inte alls så smartt att användas detta
Vaddå dum?
På zoo och veterinärstationen så rekommenderar de fästingmedel till katter som vistas ute.
Jag tog inte det receptbelagda utan köpte de med örter i hos veterinären som även har foder och annat.
Här har vi massor med fästingar…
Känner till både hundar och katter som är överkänsliga…

Jag har inte själv använt det, men hört flera som fått håravfall, klåda och missfärgad päls av fästigmedel, även halsband.

Vår hund har fästinghalsband och det fungerar alldeles utmärkt. Använt det två somrar innan. Vet flera som också använder det på hund, (katt vet jag ingen), så jag tycker det är värt att testa bara man är uppmärksam på ev biverkningar.
Men det kan finnas hundar o katter som inte tål det utan tappar päls mm.
Det är ju inget vidare om djuren får sjukdomar av fästingar heller…
1# Tror du man tillverkar och säljer sådant här för man vill vara dum och elak mot djur…eller vad menar du med dum?
/Marie
Jo, min ene katt tålte absolutt ikke slikt grønt festningshalsbånd…usj…
Det er vist ikke alltid urter og naturmidler er det "snilleste" å gi katten

Vet inte någon som varit känslig mot halsbanden men däremot har jag varit tvungen att avliva en hund en gång troligen pga fästingmedlet Frontline. Hon fick hemska varande sår över hela kroppen. /Sylvia
(Jag tror att "tuppen" är ett troll?? Bry er inte om sådana kommentarer.)

menvar det ett från veterinären med gifter eller var det ett sådant som man säljer i fackhandeln?
Jag har haft många kunder nu som har varit in och sagt att deras djur har haft alergiska reaktioner av det giftiga halsbandet men att örthalsbanden funkar bra, sen har du ju hop of som man kan blanda i blötmaten som e ett hopkok av olika vitlökssorter med lever smak och sen har vi fått in en ny spray som heter fästingspray inget som ngn har testat ännu. Hos oss är man mest nöjd med hop of som man även kan kombinera med halsband om man vill.
Vi har haft Frontline andra år och allt har varit bra.
Men i år när jag skulle köpa ville jag ha ett milt då en av katterna skulle ha kattungar. (Hexa fick inget halsband -hon har inte varit ute nåt).
Då Bella och Hexa umgås en del så ville jag inte ha nåt starkt.
Då rekommenderade veterinären ett örthalsband. Jag köpte det där- tyvärr kommer jag inte ihåg vad det hette.Men det fanns en förpackning till hund och en till katt.
Men det skulle inte vara giftigt.
Jag tror att samma sälj på zoo.
Det där hop of lät ju spännande:)