Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 775 ggr
Margona
0

Varför

Jag undrar lite varför det nästan alltid är honan som besöker hanen när det ska träffas angående avel?

Seerath
0

Hm, oftast antar jag att det har att göra med att hankattägaren inte är så sugen på att fara iväg på en resa med katten. Sen kan deet ha att göra med att hanen bara parar i trygg situation eller liknande.

Jag ser det som en blandning av ovan. Dessutom är det kostnader med att resa och jag ser det faktiskt inte som hankattsägarens problem.

manlyckans
0

Det är väl oxå vanligt att hanen börjar markera revir när man flyttar på honom till ett nytt ställe och sen finns väl risken att han fortsätter efter att ha kommit hem igen…

Margona
0

Tack för era svar! Jag undrar därför jag har lämnat mina hanar till honorna när det har varit dags för dem att träffa tjejer. Ingen av dem har haft något problem gällande att markera revir det har ingen av dem gjort varken hos honan eller vid hemkomsten. Men det är väll olika för alla hanar, har det att göra med temperamentet hos hanen?

bibbi50
0

Jag har en bekant som berättade vad som hände en hane i en av hennes kullar.

Ägaren till hanen åkte och lämnade honom hos honan.

Efter en vecka hämtade dom hem honom och allt var frid o fröjd ,tills det kom fram att honkattägaren i det närmaste bedrivit bordellverksamhet med den stackars hanen.Det blev visst flera kullar därLedsen

så det kan vara en anledning till att hanen stannar hemma.

//Inger

Burken
0

JAG har ALLTID fått lära mig av min mentor Stina Eneback (Enebackens) att främsta anledningen till att honan åker till hanen är att en icke fullt löpande hona kan sarga, skada och tom slå ihjäl en hane som beträder HENNES REVIR!/Häxan

marinis
0

Och sen är det rättså skönt att veta att hanen inte parar andra honor. Som kanske finns i det katteriet som man lämnar hanen hos. Inte så kul om det blir fler kattungar med andra honor. Man vet ju aldrig!

Labolina_73
0

Vad menar du med hankattsägarens problem? Eller att hankattsägaren inte vill åka iväg på resa med katten? :-(
Jag hoppas inte att det handlar om det, faktiskt.. För det tycker jag låter himla illa.

Ska det inte ligga i bådas intresse vid en parning?

Jag förstår det Ann skriver om att hanen ev kan börja kissa revir och sedan fortsätta och jag trodde faktiskt att det var därför som honan åker till hanen. Kan ha fel i det men jag hoppas iag inte att det handlar om det #1 skrev..

/LindaFundersam

Draken_old
0

Främsta anledningen är som #5 BURKEN skrev.

Att en hona har mycke starkare revir hävdelse en vad en hane har mot en löpande hona. Det är därför säkrare för både honan och hanen att parningen ske på hanens revir.
Dessutom är det lättare för honan att släppa till om hon känner en ordentligt "odör" av hankatt doft.
Naturligtvis finns det undantag där det funkar ändå.
/Kattis

Margona
0

Det är ju inte trevligt när det uppstår sådana problem som ni berättar om. Däremot vill jag inte tro att det är vanligt att ägaren till honan är så oärlig att de använder hanen till fler honor än som är avtalat dock trist då det händer.

#5 Det låter otäckt men om ägaren till honan är vettig och har bra koll på katterna antar jag att de särar på dem om de börjar slåss.

Kan tillägga att ingen av mina killar har någonsin markerat inne varken hemma eller borta. Jag tar ofta med mig katterna när jag åker bort på besök och det har aldrig hänt att de kissat inne.

Jag har inga dåliga erfarenheter med att lämna mina killar till hemma hos honan. Båda gångerna har katterna blivit ordentligt och bra omhändertagna och de uppfödarna litar jag på till hundra procent. Jag skulle dock aldrig lämna någon av mina katter till någon jag inte litar på oberoende om det gäller avel eller något annat.

#7 Håller med dig om att det borde ligga i bådas intresse. För mig var det bara ett nöje att åka till Norge med min kille och det var mera praktiskt då jag kunde ta flyget.

Sandra76
0

Jag själv hade en hona som var väldigt svag i löpet, så då fick hanen komma hem till oss och det funkade jättebra.

Men man måste känna sina katter väl innan man skickar dem tycker jag.

Inte trevligt med bordellverksamhet, men det kan ju likagärna finnas 2 avelshanar i hanens hem så vem vet där;)

Det är nog hur katterna är och hur man kommer överens:)

Seerath
0

#7 Vad jag menade var att det inte känns som hankattägarens jobb att fixa och betala resa för hanen för att besöka honan. Sen av någon anledning har jag väldigt svårt att släppa iväg hanen nånstans medan jag kan tänka mig att släppa iväg en hona men det är inget jag kan förklara. :)

Tassemarkens
0

Margona …

Jag har lånat hem hanar för att para mina flickor och det har aldrig varit några problem. Ibland har det dessutom varit kastreringshotade grabbar som har markerat sitt revir hemma hos sig. De har varit överlyckliga att få träffa en flicka som älskar dem … detta har gjort att de kommit av sig i sitt revirtänkande och ägnat sig till att njuta av livet istället.
Jag känner mina flickor och vet hur de reagerar och skulle aldrig i mitt liv utsätta en hane för något om jag absolut inte litade på dem till 100%. Dessutom väljer jag hanar som är harmoniska och vars ägare är uppriktiga och som jag kan ha gott samarbete med.
Vem som står för kostnaden tycker jag att det är upp till hon- & hankattsägaren att förhandla privat. I mina fall har jag som honkattsägare stått för hankattens resa … och dessutom som extr BONUS har hankatten kunnat hållats fertil i flera månader efter ett lyckat besök … utan att markera i eget hem!!!!

Detta är mina erfarenheter av att låna hem hankatt … och det har bara varit positivt.

Ylva & Tassemarkens flickor

Margona
0

#12 Ja min erfarenhet av att lämna mina killar till honan är också bara positiva. Men det beror nog på vad som passar bäst för alla inblandade parter.

Burken
0

Till #12 och #13,visst har även jag lånat ut mina hanar, både Christianias Marcus och Colloseums Ivan var hos Stina på parning, men då var jag ny i gemet och Stina den erfarna! Jag skulle visst kunna tänka mig att låna ut min hane till en rutinerad uppfödare som ser signalerna!/Häxan