Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 631 ggr
LittleL
0

Problem vid kastrering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått problem med Märtha efter hennes kastrering. Så nu undrar jag om någon har liknande erfarenheter?

Hon kastrerades för 6 veckor sedan och började därefter löpa. P-piller funkade inte utan hon höglöpte ändå. Efter 3 veckor blev hon skendräktig, och någon vecka senare var hon svullen av all mjölk. Igår var vi hos veterinären eftersom hon hade flytningar. Tydligen har hon infektion i slidan. Äter antibiotika och en annan medicin som ska häva skendräktigheten.

Finns det någon som har erfarenhet av detta? /Sylvia

Malin1
0

är du säker på att hon är kastrerad???

så de inte bara steriliserade henne??
dvs kniper av äggledarna…

då fortsätter de att löpa…. :S

Seerath
0

När man kastrerar honkatter måste man vara noga med att få med allt för om nåt är kvar kan det leda till att hon löper ändå. Tyvärr är det risk att dom måste öppna upp igen och försöka rensa. :(

kerstin2181
0

Ja, tyvärr kan det vara en del som får sk rester kvar, att veterinären missat en del, men en del honor kan det ta lite tid för, att sluta löpa efter en kastrering, alla hormoner måste ju lugna sig, och en del går det snabbt för, en del, väldigt lång tid, och vissa slutar aldrig med löpbeteende. Jag skulle själv försöka stå ut en tid, och se om det lugnar sig, för det är ju ett ganska stort ingrepp, att öppna upp dom igen. Det är inte många veterinärer som gör en sterilisering längre, vi har en 11 åring som är okastrerad på vårt katthem här, och vi rådgjorde med våra 2 veterinärer, som tycker hon är för gammal för en kastrering, och jag frågade om vi kunde sterilisera henne istället, och veterinären svarade, att det är en för gammal metod, omordern så att säga

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Krokus
0

Vi hade samma problem med vår Sally….Hon fick livmodersinflammation när hennes första kull var 1 vecka…de akutopererade bor livmodern.

Det var inga större problem direkt efter operationen..hon var väl upptagen med sina 5 bäbar:), men efter ett tag började hon att löpa, på en skala 1-10 och innan hon kastererades så låg hon på 10……nu låg hon på 20 och innan vi fattade vad som hände..hon var ju kastererad !!!???

Iaf så gick vi till veterinären och gav henne en p-spruta och det lugnade ner henne, och efter det har vi gett henne ett p-piller ibland.

Efterhand så har hon blivit mer och mer som en kasterarad hona skal vara..och nu är hon ganska "normal" och det är 2 år sedan hon blev kastererad.

Yvonne

LittleL
0

Tack för era svar!! Hon är kastrerad och inte steriliserad. Hennes flytningar är borta nu men hon löper värre än någonsin:(( Väldigt påfrestande faktiskt. Känner mig orolig hela tiden trots att hon verkar må hur bra som helst. Vill ju helst inte att hon ska behöva gå igenom en operation till, men om det inte ger med sig så är det nog tvunget.

Är mycket besviken på min veterinär i allt detta. Han sa vid det senaste besöket att om hon ska utredas mer eller opereras igen så måste jag betala det. Tycker att det borde ingå i eftervården, trots allt är det ju han som utförde den misslyckade kastreringen på henne. Och om dom öppnar henne igen och där inte finns rester kvar så måste jag betala för ännu en kastrering. Och frågan är hur JAG ska kunna veta om det fanns något kvar eller ej? /Sylvia

Malin1
0

#5: genom ett ul kanske?