Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 335 ggr
Malin1
0

Kattlådor

Min frågor är..

Hur ofta bör man slänga lådorna och köpa nya?
Hur ofta gör ni det?

Vad har ni för sand? Vilken tycker ni fungerar bäst?
Hur ofta slänger ni sanden , rengör & häller i helt ny sand?

Ha en skön helg!:)

/Malin

Sagolika
0

Hej Malin :)

Jag tror lådorna bör slängas om de blivit mycket repiga i botten samt om man haft någon smittosam sjukdom i katteriet. Kanske de får bytas efter något år el. vid behov då de blivit för repiga?

Jag tycker att en kombination av Vitakraft Kompakt Ultra (en rosa kartong för ca 65 kr) samt EverClean med Cederträ blivit min nya favorit. Hårda klumpar och doftar fantastiskt, döljer kisslukten perfekt. Utblandningen med Vitakraft gör att det blir billigare än att bara använda Everclean. Jag tar bort kissklumpar och lortarna ca 2 ggr per dag. Ungefär 1 gång per vecka tömmer jag och skurar samt häller tillbaka den rensade grusblandningen och fyller på med lite mer sand. Jag behöver inte slänga allt, för jag har tre lådor till 2 katter och ett tjockt lager med sand och det håller sig fräscht. Skulle jag nån gång behöva byta all grus, så tar det nog ett par månader åtminstone. Så jag är mkt. nöjd! :)

Labolina_73
0

Jag slänger mina lådor och köper nya när jag inte tycker att jag får dom rena längre, när det är mycket repor eller dyl.

Sanden jag använder just nu är calle cat, en sand jag köpte på utställning och som jag tycker är superbra. Jag tömmer lådorna 1-2 ggr / dag och tömmer hela lådan och lägger i ny sand minst 1 gång / vecka beroende på.. men i genomsnitt så blir det så.

Jag har provat många olika sandtyper och jag tycker nog att den sanden jag har nu är jämförbar med ever clean.

Jag köper 4 säckar med hemkörning till dörren för 450:- och jag häller i en säng i lådan ca 1 gång / vecka.  Dvs 450:- / månad för sand.

Det tycker jag är bra iaf. :-)

//Linda

Silverfarans
0

Här köper jag Euroshooper 19.90kr/5kg/vecka = c:a 80kr i månaden. Tycker jag är bra!

Billig o jag byter i lådorna 1g i veckan.

Jag har haft samma lådor länge nu men det kanske är dax o byta dem o köpa nya Fundersam

HeHeHu
0

Vi använder kristaller till våra katter. En påse per katt och månad står det på förpackningen för 98kr, men tror vi byter oftare än så. Luktfritt fram tills det är dags att byta ut allt, man plockar upp korvarna och kisset sugs upp av kristallerna. Inte så bra för kattungar som kan vilja tugga i sig men funkar utmärkt för vuxna katter! Funderar dock på att byta eftersom hunden i familjen får för sig att tugga kristaller också, inte så bra…

marinis
0

Jag har PeeWee!
jag blev så trött på alla kattsand som de släpade med sig ut i lägenheten. PeeWee luktar hur gott som helst. "skog"
Har inte riktigt koll på hur mycket det kostar per månad. Men jag köpte en säck på 9 kg i April för 100 kr, och har forfarande mycket kvar. Men jag förstås bara en katt för tillfället.
Mockar 2 gånger om dan på bajs, och kisset som ramlar ner 1 gång i veckan.

/marina