Stor och tung?
Brukar inte norska skogskatter vara stora och tunga? Där jag bor finns en näpen liten dam som drar lite (minimalt) över 2,5 kg och hon har ändå nästan fri tillgång till både torrt och blött foder.
Hon är en liten diva men ändå.
Dessutom så hörs det pipande ljud när hon andas och jag har funderat på om hon kan ha någon form av andningsproblem. Ägarna vet inte och tycks inte bry sig nämnvärt så därför tänkte jag fråga lite allmänt om pipande i lungor och snarkande katter, någon som har några ideer om vad det kan vara?
Hur gammal är lilltjejen? Är hon kattunge eller fullvuxen?
Susanna
Hon är tre år…så hon borde vara vuxen, men hon är mycket liten och kattungelik…
Om hon är en äkta skogis så är hon väldigt liten. Min kastrerade hona väger 5 kg och min fertila (och hyfsat normalstora hona) vägde 3,9 kg innan hon blev dräktig, drygt ett år gammal. Jag hoppas att hon kommer att väga mer om två år.
Det där med andningen kan inte jag svara på, tyvärr.
Susanna
jag skulle uppsöka en veterinär om jag vore som du..
låter som om hon antingen har typ astma, eller något annat liknande..

Om man tittar noga på bilden, ser man ingen lycklig katt
hon ser inte frisk ut, även om det är en bild, kanske skulle man nappa kissen, och göra henne glad
OM hon har pipljud, så borde man uppsöka veterinären snarast, så hon kan få hjälp, det kan räcka med Kortizon, om dom har tur. Det är extremt jobbigt att ha blåsljud eller sk flåsljud, dom blir mer anfådda och trötta då inte lungor kan arbeta som dom ska, hoppas du kan hjälpa kissen. Går katten ute vind för våg? eller bor du på landet?
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Om man vet vem uppfödaren är så kanske man kan ta kontakt med henne/honom för dom kanska kan lägga lite press på ägaren att ta honan till veterinären. För jag tror oxå att hon behöver komma dit, skulle tippa på att pipljudet hänger ihop med att hon fortfarande är så liten och inte har växt som hon ska. //Kaisa

Ja oj hon är liten. Undrar bara varför du inte har varit till veterinär med henne när du märkt att det piper när hon andas? Då får du förhoppningsvis veta vad det beror på och få hjälp +du slipper fundera och vara orolig..

Oj..det var inte mycket i vår senaste kull vägde alla över 2.5 kilo när dom var 19-20 veckor..dom borde varit till Veterinären med henne för länge sen..försök se till att dom åker dit..
//Stefan
Det är inte min katt utan en väns… och sen så anser ägarna att det inte är ett problem. Hon låter som en asmatiker med pipljud och snarkar mycket tungt och jag har själv funderat på vad det kan vara.
Att övertala dem att något kan vara fel på deras älskling tror jag blir svårt men jag kan alltid försöka.

Är det en renrasig norsk skogkatt eller är det en långhårig huskatt? lite nyfiken bara hur hon kan vara så liten.
Låter väldigt illa med pipljud, hon är nog inte speciellt frisk alls. :/
Dom borde kontakta veterinären om hon har sådan pipjud.
Det kan vara kronisk herpes virus eller mask i lungorna om hon inte har fått behandling för detta??.
Om dom inte går till veterinären så är det ju djurplågeri om dom vet om detta.
Hon borde äta kittens torrfòder. Våtfòder borde hon "inte" äta då kroppen inte håller så lenge på näringen som med torrfòdret 
Dom borde också kastrera hon. Då brukar dom också legga på sig i vikt på kort tid.
Pipljud kan också förekomma om hon har hjärt/lungrelaterade problem, tex läckande hjärtklaffar (då menar jag inte HCM, vilket det också skulle kunna vara).
Hjärt/lungproblem ger ofta vätska i lungorna. Veterinären kan lyssna, men en ultraljud och röntgenundersökning visar om så är fallet. Hennes vikt ger mig en hint om att det kan vara hjärtproblem… kroppen förbrukar ca 50% mer energi än hos en normal katt. Det blir inte mycket att växa på. Hon kan gå upp delvis i vikt om man ger kraftfoder av typen Royal Canines Intestinal. Det är lättsmält och brukar ges efter operationer o dyl. Intestinal finns inte i alla zoo-affärer, men veterinärerna brukar ha det. Mycket poppis här hemma…*s*.
Håller tummarna för tjejen!
Jo, en sak till… Hjärt/lungproblem kan medicineras så att hon kan bli pigg och blir av med ev vatten i lungorna osv.
Har hon hjärtproblem kommer veterinären troligen inte att kastrera henne pga risken med komplikationer när man söver katten.
/Heli o Henrik

Hej!
Vill bara berätta att det inte alltid är så att skogisar är stora o tunga och att det inte alltid behöver betyda hälsoproblem (även om jag i just det här fallet tycker att man definitivt borde uppsöka veterinär). Jag har en liten hona som var fertil och vägde 2,6 kg vid 2,5 års ålder och hon var o är en synnerligen pigg och fräsch individ.. Jag har också på utställningar träffat på flertalet små honor, så att alla skogisar är stora är definitivt en myt.. De SKA vara stora, men det är inte särskilt ovanligt att få upp honor för bedömning som väger runt 3 kg heller.. Mina två kastrathonor är modell mindre och väger idag 3,5 kg och 4 kg och ingen av dem är mager, lite fett är det under magen minsann..
Personligen var jag av åsikten att jag ville ha större avelshonor, så de blev kastrater bl a av den anledningen.
mvh Malin
#10 Hennes mamma var skogis om jag inte mins fel… men som sagt det är inte min katt så jag är inte helt hundra på hennes ursprung.
#11 Hon har varit kastrerad länge, då hon är en ute katt. Äter både torr- och blött foder, beroende på vad hon själv vill ha.
#14 Jag kan inte påstå att den här damen har några större mängder fett på sig…hon har snarare gett mig bilden av att inte vilja äta… hon äter kanske en dl och då nästan bara kladdet från det blöta fodret och lämnar köttet. Det är inte utan att man börjar fundera…
Försöker igen.
#10 Hennes mamma var skogis om jag inte mins fel… men som sagt det är inte min katt så jag är inte helt hundra på hennes ursprung.
#11 Hon har varit kastrerad länge, då hon är en ute katt. Äter både torr- och blött foder, beroende på vad hon själv vill ha.
#14 Jag kan inte påstå att den här damen har några större mängder fett på sig…hon har snarare gett mig bilden av att inte vilja äta… hon äter kanske en dl och då nästan bara kladdet från det blöta fodret och lämnar köttet. Det är inte utan att man börjar fundera…
Tjoho, det blev bra! :)
Varför blir mina inlägg som det i # 15? Någon som vet?
Ja det är ju klart men det är ägaren som bestämmer vad katten ska äta eller inte? Hon ska ju äta mat som är bra för hennes vikt så att hon har möjlighet att legga på sig 
#18 Jag kan ju säga det till henne men jag tvekar på att jag får annat än en "är-du-dum-i-huvudet-blick" tillbaka