Vanvårdsfall av Skogisar i Skåne
Det ligger nu Nödrop på facebook om omplacering av 50 Norsk Skogkatt som ska ha blivit omhändertagna i ett vanvårdsfall i Skåne.
Mkt diskussioner om de är renrasiga, om de har stamtavla.
Där finns både vuxna och ungar.
Finns det någon som vet vad detta rör sig om?
Samt var katterna är tagna ifrån?
Var katterna kommer ifrån?
Katterna går åt fort.
Borde inte dessa katter legat under omplacering på deras Rassida?
(vet inte hur man hittar den)
Ingen som känner till detta?
Jag såg det med. Hoppas att katterna inte skeppas till vem som helst hur som helst. Undra vad det är för människa som man ska se upp för.
Tycker verkligen att de borde kolla upp på rassidorna först.
I vissa inlägg om katterna verkar det som att folk är intresserade av att få en billig raskatt.
Borde inte katterna kollas upp först om de är chippade, om stamtavla finns och om det finns uppfödare/säljare som skulle vilja köpa tillbaka en ev. såld katt?
Samt att det läggs avelsförbud på dem??
Detta är katter som enligt Nödropet haft det svårt och vad de behöver är ju massa kärlek och trygghet.
Skrämmande trådar på Facebook och alla som skricker: jag vill ha. Katterna annonseras ut som Skogskatter fast det finns nog en del blandisar också.
Utrea av raskatter borde inte gå till så.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tror inte någon av dom har stamtavla. Kanske någon har det men de flesta är långhåriga huskatter. Tror det skriver Norsk SkogSkatt för att bli av med dom snabbare.
Står i tråden att det finns stamtavlor.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

ja men har 50 st katter som är vanvårdade stamtavlor och vet dom vilket katt som har vilken stamtavla? Tror inte det.
Borde ju gå att kolla genom chippet. Jag bryr mig inte men tycker det är konstigt att "raskatter" reas ut och ingen uppfödare reagerar. Tycker vi har redan tillräkligt med blandisar och vill inte att fler skaffar billiga okastrerade raskatter.
Att rea ut raskatter på en FB-sajt ser inte särskild seriös ut.

#9 Tror att jag (som många andra) uppfödare är skeptiska mot alla skogSkatter som finns ute. Många av dem har inte ens skogkattblod i sig utan fina huskatter. Tror inte många av katterna har stamtavla utan att de flesta är huskatter där ägaren har tappat kontrollen och katterna har parats utan någon kontroll. Tycker det är tråkigt att förening själva verkar inte ha mer respekt för raskatter utan vill finna hem till dem och att annonsera dem som raskatter är tacksamt.
#9 Hm, vaddå "raskatter reas ut"? 50 vanvårdade katter behöver nya ägare så snabbt som möjligt och då är det väl bara katternas smala lycka att de råkar ha ett utseende som tilltalar många. Om det är en raskattuppfödning som gått åt pipsvängen (med förmodad inavel) eller inte tycker jag egentligen inte spelar någon roll, även om man kan misstänka detta.
Kolla chipmärkning bör man naturligtvis göra, men om ägaren inte visar upp stamtavlor där chipnumret finns med är det i princip omöjligt att få fram de ursprungliga uppfödarna. Dessutom har nog de flesta uppfödare svårt att plötsligt ta tillbaka vuxna katter de en gång sålt som kattungar, men de skulle säkert glädjas åt att det finns många andra som är villiga att öppna sitt hem för dessa stackars katter och deras avkommor.
Sajtvärd Katter iFokus
Det är mkt frågor i tråden och även Skogisuppfödare har skrivit i den nu. Men inget intresse för att svara.
Många vill veta var katterna kommer ifrån.
Själv tycker jag det är bedrövligt att de ska adopteras ut som Skogkatter.
Varför inte bara som katter som pga misär blivit omhändertagna ( av VEM )
och att de behöver nya kärleksfulla hem.
Folk ska inte lockas att ta en av dem för att få en billig raskatt!
Och ett rasnamn ska inte användas för att locka folk. Det duger alldeles utmärkt med att de är huskatter!
Sen tycker jag också att deras eventuella stamtavlor inte ska lämnas ut, och att det ska bli avelsförbud på dem.
Det ska tydligen vara i Kristianstdstrakten.
Nån som vet?
Jag har läst på Facebook och tycker att det är helt bedrövligt hur folk ansätter Upphittadedjur som försöker hitta nya hem till de omhändertagna katterna. Det handlar alltså om ett vanvårdsärende och av förklarliga skäl kan man inte gå ut med vem det är som har fråntagits katterna. Av förklarliga skäl vill inte heller den som fråntagits katterna samarbeta genom att tala om från vilka uppfödare katterna en gång har köpts eller visa upp eventuella stamtavlor. Personen ifråga är antagligen oerhört upprörd över hela situationen och har alltså inte lämnat ifrån sig katterna frivilligt.
50 (!) katter behöver nya hem, och det snabbt!
Angående ursprungliga uppfödare kan jag tycka att det även är uppfödares ansvar att hålla lite koll på hur sålda avkommor har det i sina hem genom att höra av sig då och då. Ifall man tycker att man fortfarande har ett visst ansvar för kattens väl alltså. Angående just dessa katters väl så både har de, och har haft det dåligt, men många arbetar nu aktivt med att de ska få det bra. Ge dem en eloge för detta istället för att komma med elakheter!
Sajtvärd Katter iFokus

Det står att dom är renrasiga men hon vägrar att lämna ut stamtavlorna.
Jag vet att dom flesta är renrasiga hon har en hane från mig som hon tagit från en uppfödning som har slutat . Men det är nog många med inavel för alla katter gick inne och det är inga kastrater.
Känns skönt att åtminstone några uppfödare vill ha tillbaka sina katter och är bekymrade.
Och jag hoppas att det inte blir en massa nya blandisar utan att katterna blir kastrerade innan flytten precis som alla katthemskatter skulle bli men här känns det mindre seriöst.
De som adopterar dessa katterna får ingen stamtavla, och katterna är inte heller chippade eller reggade.

är de kastrerade då?
Knappast

#19 Skulle ju vara en fördel, annars är det en billig "skogis" som kan få söta Norska Skogskattungar -_-
Nej. Inga katter är kastrerade!! Och de lämnas tydligen ut så för folk har börjat hämta dem. Inte roligt med tanke på ev inavel och genetiska sjukdomar!
Nu när vi kan konstatera att det är vackra Huskatter får vi hoppas att det är ansvarsfulla personer som adopterar dem så deras ungar inte hamnar i annonser på Blocket!!
Om katten är chippad så finns detta nummer registrerat och då ska man väl kunna få en ny stamtavla från SVERAK eller?? Katterna är från en uppfödare som varit i hetluften tidigare och varit ifrågasatt av vetrinär, men inget har gjorts på länge. Jag vet vem denna uppfödaren är, vill man ha reda på vem det är så får man maila mig. Jag var du som inte lyssnade på varningarna jag fick ang personen, men jag är gald att katterna är där ifrån, synd bara att det tagit så förbannat lång tid….

Inte bara genetiska sjukdomar som jag är orolig för, vi har ju en del som sprids mellan djuren. Och skulle jag ta hand om en katt därifrån så skulle jag absolut kolla upp så många sjukdomar som går. Och jag tror knappast att de unga katterna och ungarna har stamtavlor.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Nä det vet jag att de inte har, för hon hade en kull som hon inte reggade heller. där hon bara lovade att ta tag i SVERAK men inget hände, detta var redan 2005 2006 och redan då hade Länsstyrelsen varit där och kontrollerat och inget gjordes!! Förstår inte varför ingen lyssnade innan, jag vet att hon blivit anmäld många gånger tidigare, men alltid lyckats komma undan….
har oxå efterlyst att man kollar efter chip i just detta fallet,med den infon jag ser här har jag en stark aning om vilken uppfödare det gäller och jag har iaf inte sålt till denne( tack gode gud).. 
S*Winsnes Wilda
Nu är sidan som länken länkar till borta =/ Snacka om att inte inse hur bra verktyg facebook är som verktyg att kommunicera med, istället väljer de att tjata om telefon.Snacka om att skjuta sig i foten.
Vad är länken till organisationen?
/Fridaybrew
Om det kan glädja någon benämner man nu de vanvårdade och omhändertagna skogisarna som "katter (långhåriga)".
Sajtvärd Katter iFokus
#27 tycker det är bra att de gjorde den lilla ändringen =)
Sen finner jag det lustigt att de är så teknikfientliga att de inte ens vill ha diskussioner eller kommentarer på fb alls i princip. Fast iofs positiva inlägg är ju ok. men inte komma med frågor inte.
De som pysslar med sånt här lär ha gått igenom hela processen en o två gånger om man säger så *s* . Därför bör det inte vara allt för svårt för dom att klistra med en liten FAQ på de vanligast förekommande frågorna. Eller uppdatera dom frågorna och svaren i kommentarerna så slipper man forcera fram det.
Men hur som haver bra att de tog bort pirat-rasen i sin beskrivning.
/Fridaybrew
Hej!
Om det är den personen som jag kom och tänka på , så funderar jag på vart 2 av dom katter som jag har sålt till denna person har tagit vägen ..Hmm