Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 651 ggr
ienan
0

Vikt...

Hur mycket väger era skogisar och hur mycket mat får de varje dag?

Har en ganska smal herre och en mullig dam här hemma, vad gör jag för fel? Han får fortfarande kattungemat (Hiils) han är 10 månader, och hon får Lightfoder (Hills). De får två ggr/dag och han får mer i sin skål än hon, ändå så ökar hon i vikt… Båda väger strax över 5 kg.

Vad är "normalt" för en skogkatt att väga?

//Catrin

Seerath
0

är dom kastrater? hur gamla?

ienan
0

Båda är kastrater, honan är snart två år och hanen är 10 månader.

Seerath
0

jag skulle anta att hanen växer fortfarande och därför gör av med mycket eneri. Varför ger du inte mer mat till hanen och mindre till honan om du tycker dom är ojämna i vikten?

Jag kör med fri mängd torrfoder till alla mina katter så har inte så jättebra koll på andra sätt. :/

ienan
0

Försöker att trycka i honom, men han har inte så bra aptit. Hade också torrfoder framme förut, men veterinären rådde mig att utfodra dem två ggr/dag i stället då honan inte kan sluta äta.

Seerath
0

HAr du testat erbjuda blötfoder?

ienan
0

De älskar det! men det blir ju orättvist ifall han får äta mycket av det och inte hon, därför får de bara det någon gång i veckan. Finns väl inte lightblötfoder?

Seerath
0

Då finns det inte så mycket kvar att göra. :/ 

Jag har fått höra att man kan banta en katt med hjälp av endast blötmat. Tyvärr vet jag inte detaljerna kring det.

Mindfields
0

#6 Om jag inte minns fel så ska det finnas Lightfoder från Hills som är blötfoder, jag är dock inte helt säker. Kika i foderbutiken.

ienan
0

Tack för tipsen! Ska höra efter blötfoder i butiken…

rockringen
0

Jag hade slutat med kattungematen på unghanen, enligt hunduppfödare så blir valpar som äter valpfoder bara långa och slyngliga och växer för fort. Det är bättre de växer långsamt och jämnt …

ienan
0

Kan nog stämma. Han är väldigt lång och smal.

Draken_old
0

#10 Något liknade har jag hört både av uppfödare och veterinärer. Dvs att det är inte bra att göda dom så de växer för fort. De som inte blir stora och slyngliga kan bli feta och det påverkar bla. lederna. Dessutom är vuxenfoder av kvalitet, fullt tillräckligt
/Kattis

Sandra76
0

Mina katter äter RC outdoor då mina 2 honor gärna kunde väga lite mer.

Det är något fetare än de flesta ,men inte fetast-om ni förstår mig;)

Dessutom en hane på 7 månader med kraftig benstomme så han behöver lite mer i maten , dock inte kattungemat

Han har bara bott här i 2 veckor så det är svårt att säga.

Sedan får mina katter lite mer blötfoder på sommaren då de fåri sig lite mer vätska- tycker jag:)

eccentrics
0

Måste bara säga, jag har gått många kurser i foderlära och det är tyvärr ett vanligt fel som uppfödarna säger att man ska köra vuxenmat på valpar, där jag jobbar har jag ett bra exempel på det där en goldenvalps som uppfödaren hade sagt till valpägarna att gå på vuxen mat för han sköt i höjden och dom var tvungna att kapa benen på hunden för att den växte för snabbt och inte hängde med med muskler osv. Sen ett annat bra exempel från kennelvärlden.

En rottisuppfödare som prompt körde på vuxenfoder till sina valpar en av valpköparna sa att han ville att "hans" valp skulle äta valpmaten och att han kunde köpa den själv till hunden. sagt och gjort en av valparna fick valpfoder och resten gick på vuxenfoder. Ett år senare var det dags för den vanliga årsträffen för valpuppfödare. Han som gett valpfoder till sin valp hade en (som en rottis ska se ut kraftig och robust medans dom som följde uppfödarens råd och kört med vuxenfoder hade rottisar som såg ut som dobbermans, långa och gängliga. ett bra exempel.

men dock efter kastrering så blir dom ju vuxna efter 48 börjar ämnesomsättningen att förändras så efter kastrering kan jag rekomendera att man går över på vuxenfoder.

SChamuels
0

Fri tillgång till foder.

Tror det är svårt att ha olika foder när man har mer än en katt.

Jag har kört fodret Orijen ett tag och är mäkta nöjd.

Flera av mina tjejer väger nu 4 kg,Lina väger över 4. Faktiskt bara Aiko som väger mindre än de andre men hon har alltid varit en liten dam men oj så charmig.

Hanen är snart uppe i 8kg.Dem har tyngd alla men är inte feta.

Rekommenderar dig Orijen till båda dina katter.

Lycka till.