Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 1267 ggr
Ixatrixa
0

Livmodersinflammation?

Sitter här och är orolig för en av mina honor…har fått vetrinärtid till henne imorgon…hon blev hängig och nu känns det som det är väldigt många timmar tills kl 8 imorgonbitti.

Har inte varit med om detta själv tidigare så har ni några goda råd mitt i natten så är de välkomna.

Hur betedde sig era honor ni som har varit med om detta?

SussieBuzzie
0

Hur beter hon sig? Kommer det blod där bak på henne? Om jag var du skulle jag försöka tvätta rent det och sen skulle jag kolla till henne lite då och då under natten. Annars brukar honor som har livmoderinflammation inte vara så livliga, utan går och lägger sig på en enskild plats, då de naturligtvis har ont.  Är du säker på att det är livmoderinflammation eller misstänker du det? Det kan ju vara något helt annat, om hon nu är hängig menar jag.

Lycka till med din hona!

//Sussie

kerstin2181
0

Håller alla tummarna inatt, och hoppas inte det är en livmoderinfektion

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Ixatrixa
0

Jag är givetvis inte säker…men jag tittade där bak och det såg ut som det var lite var i pälsen runt om så vi har tvättat rent lite och ställt fram en skål med vatten.

Hon ligger och sover nu på en tjock handuk på golvet…men jag tror inte matte kan sova…är det inte konstigt att det alltid händer när det minst passar…

Tita
0

När en hona som jag hade fick livmoderinflamation märktes det inget på henne alls först förutom att hunden var som galen i henne och gärna vill på henne i bak och tvätta.

Slö var hon aldrig men började tvätta sig ovanligt mycket och när jag satt i telefonen med min vet, så hoppade hon ner från bordet till en stol och i samma veva kom en gråaktig sörja ur henne så det blev akut i väg till vetrinären.

Men hon var aldrig slö eller så att man märkte något för övrigt på henne.Hon fick medecin och blev helt återställt efter den pärsen.

manlyckans
0

Om det är en hona som är viktig för dig i aveln (och självklart inte gått för långt) så kan du be att dom behandlar henne med den nya metoden; då blir dom oftast helt återställda.

TessaW
0

#5 Vad är den nya metoden? (nyfiken)

Majamaloss
0

Min hona betedde sej inte avvikande eller som om hon var sjuk men det hade med största säkerhet med att göra att hon löpte samtidigt.
Tvättade sej mycket, ja, men det brukade hon göra vid löp så inget anmärkningsvärt där.
Jag upptäckte det genom att det stänkte när hon hoppade ner från ett bord, en gråbrun vätska som luktade lite.

Hon kom till veterinär samma dag, den veterinären gav henne antibiotika för att hon inte skulle vara så påverkad av inflammationen vid operationen.
Tre dygn åt hon antibiotika, sen kastrerades hon, fick antibiotika ytterligare 10 dagar.

Vet sa att vi haft tur att katten hade en öppen pyometra, hade den varit stängd och det inte hade märkts nåt så hade det kunnar läcka ut i buken istället, då har man tur om man hinner till veterinär.

Veterinären konstaterade att hon var väldigt ful och ärrig i sina äggstockar och livmoder.
Hon hade inte haft nån inflammation tidigare och inte heller några ungar.

Jag är också väldigt intresserad av den nya metoden att behandla detta!

// Maja

ps Jag valde helt bort att ens försöka behandla henne för att sen ta en kull men det är ett annat ämne.

Ixatrixa
0

Har fått en pencilinkur och jag hoppas hon piggar på sig här nu.

Hon skall kastreras senare ändå…hon är 5 år och det blev så mycket strul med den senaste och enda kullen att jag tycker det är bättre om hon blir en glad kastrat.

Sandra76
0

Min syster hade en huskatthona som var runt 9-10 år och hon fick livmodersinflammation.

Det märktes heller inget på henne.

Hon var alltid lugn,ingen direkt buskisse.

Vi märkte lite bruna flytningar på en stol hon legat på,och min syster ringde veterinären.

Dock trodde ingen att det var panik utan fick tid följande dag, då hon åt, kelade,,,var som vanligt

De kollade och hon fick medicin,men veterinären var lite skeptiskt.

Hon fick åka tillbaka efter ett par dagar och det fanns inget att göra.

Veterinären sa att det kunde vara lurigt med livmodersinflammation. En del katter visar inte att de har ont,och blöder knappt heller…

Elinor
0

Jag har behandlat med den "nya" metoden.
Det är Alizin som veterinären sprutar dag:1+2+8.
Jag vet om 5 katter som är behandlade och det både
med stängd och öppen inflammation.Samtliga har blivit helt återställda.

manlyckans
0

#6 Ser att Elinor hann före mig att svara på din fråga Skrattande 

Metoden med prostaglandinbehandling i kombination med galastop och alizine är ganska vanlig på hundar. Enligt "min" veterinär är det inte så många som använder sig av den på katt pga att det kan förekomma biverkningar som flämtningar, illamående o kräkningar samt ökad salivavsöndring. Prostaglandin är hormoner som man ger katten som injektioner i nacken och dessa ska göra så att livmodern drar ihop sig och gör sig av med varet och bakterierna.

Jag har själv fått en av mina honor behandlade med denna metod och hon blev helt återställd.

#10 Efter vad jag fick lära mig måste det vara en öppen inflammation, annars kan ju inte varet rinna ut?

Silverfarans
0

Min hona fick variga flytningar efter sin kull för c:a ett år sedan. Åh hon fick ett pencellin i 10 dagar o peppar peppar ta i trä hon är frisk ännu.Skrattande

Majamaloss
0

Ok, det var inte nytt för mej, jag hörde om en katt som behandlades med detta för pyometra för ca tre år sen.
Tack ändå!

Det finns mycket forskning om pyometra och behandling på hundsidan, det är på tiden att vi får det även på katt tycker jag.

// Maja