Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1234 ggr
RosaGraddnos
0

grönögd

Hej!

Jag har sett en så vacker skogkatt med gröna ögon! Fundering, finns det någon som avlar på grönögda skogkatter, det avlas väl inte på färg på samma sätt som i andra raser? Vet någon något om den genetiken?

Det skulle vara så häftigt att få tag på en silver(spottad) kisse med gröna ögon, men vet inte hur man ska lyckas riktigt :-) Har sett i andra trådar att det finns fler som är kräsna, och lite kräsen får man väl vara även om såklart fler dimensioner som t.ex temperemant är minst lika viktigt, att katten har föräldrar som är trevliga familjekatter osv.

/Anna

fiskerjentas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mener du noe slikt  Skrattande

Ganske mange silverkatter har grønne øyne

Du får se rund på planlagte kattunger, og se om foreldrene har grønne øyne

Seerath
0

Jag håller med om att en silverspotted med gröna ögon är riktigt läckert. :)

Som #1 säger så är det bara att leta efter planerade kullar efter grönögda föräldrar. Då är det ganska troligt att ungarna också blir grönögda. Du kan dock inte riktigt lita bara på bilder då en del foton ger ögonen fel färg, har upptäckt det rätt ofta på mina katter. :/

Tänk på att just gröna ögon tar väldigt lång tid att utvecklas så bli inte besviken ifall ögonen inte blir så gröna som föräldrarnas först. Hos mina katter har den gröna färgen blivit bättre och bättre fram till ungefär 1,5 års ålder.

fiskerjentas
0

Denne snygge hanen , har just blitt pappa til 5 kattunger….og der har mamma katten også grønne øyne

http://home.no.net/maritaos/kittens.htm

Frostvikarna
0

Den här tjejen har riktigt mossgröna ögon! Planer finns på en kull efter henne till hösten, vem som blir pappa är inte riktigt klart än…

//Gisela

RosaGraddnos
0

Hej! Tack för svar!

#1 o #3, otroligt vackra katter!! Jag såg en liknande live och fastnade så för intensiteten i blicken, det var den första silverspottade skogkatten jag såg, helt underbar!. Skulle dock gärna hitta kattunge på lite närmare håll, så jag ska hålla utkik!!

#2 Ja, ögonfärgen är svår átt fånga på bild tycker jag! Har experimenterat mycket med ljuset, men är ingen mästare på det direkt :-) Ska hålla utkik efter kullar med grönögda förä'ldrar då:-)

#4 Hon är jättefin! Får följa den kullen :-)

Seerath
0

#5 I vilket område söker du katt?

lillalotta
0

Håller med om att grönögda är något extra. Vimmerskogen har fina grönögda katter med silver. Tror alla i kullen är sålda// Lotta

lillalotta
0

Fel  - en kille kvar - silver + grönögda föräldrar

fiskerjentas
0

Jeg elsker grønnøyde selv. Men det ble kanskje litt langt. Kullet er langt vest i NorgeKyss

Men jeg tenkte jeg ville berätte , for noen reiser jo helt fra Austalia hit til Norge Cool

Men vi her i skandinavia , har jo mange fler muligheter, heldigvis.

Den sølvspottede honan på første bildet er mitt avkomme, og hun er faster(tante) til hanen

Men de har mange slektninger i sverige, for min  Flisa som er sikoris mamma kommer fra S*Sannafjällets i Jävsö….så du finner sikkert noe interessant i sverige også

RosaGraddnos
0

#9 Jag är förstås jättetacksam för alla tips! Jag ska väl undersöka möjligheterna lite närmare först, men annars är det väl inte omöjligt att man får åka till Norge heller Glad

Jättefina katter du visade som sagt!

#Bor själv i östergötland men kan ju tänka mig att åka en bit förstås. Upp mot Stockholmsområdet och söderut mot småland…

#7, Nu blev jag lite uppspelt! Ska genast kollaSkrattande