Hur ärvs rufism?
Om en silverkatt med rufism, paras med en silverkatt utan rufism, hur många procent av ungarna får rufism? Själv gissar jag på 50/50. Skulle vara intressant att veta.
Man säger väl att det här med rufism styrs av polygener. 
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
#1 Du får gärna förklara vad polygener är.
Susanna
Här kan du läsa om polygener!
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Om jag har läst rätt så kan man "utrota" rufism på silverkatter genom att inte avla på silver med rufism, eller?

#4 Då ska du ha "rena" silverkatter i många generationer.. ;O)
Det är en massa olika teorier runt rufism och silver, en del hävdar att man absolut inte får para in varma färger med silver, för då blir kattungarna rufistiska, andra hävdar att det inte alls har med den varma färgen att göra utan att rufism är ngt helt annat.. Jag vet en utländsk uppfödare som har experimenterat en hel del med silverkatter i många herrans år, och hon hävdar att den varma tonen i bruntabbyfärgen inte är detsamma som rufism, dvs att man kan para en varmt bruntabby med en silverkatt likväl som en kall, det gör ingen skillnad på antalet rufistiska kattungar.. Men jag vet inte.. Helt klart är att det är komplicerat.. ;o) Solljus och foder påverkar kattens päls, så att man kan få bruna toner i silvret, det är i a f helt klart, så allt rufistiskt är inte genetiskt.. ;o)
mvh Malin
#3 Tack!
Susanna