Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 2195 ggr
RosaGraddnos
0

ögonen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med anknytning till en annan tråd passar mina funderingar om skogkattens blick ganska bra:

Hur ska skogkattens ögon se ut? Lätt snedställda ögon är vad jag läst, men jag tycker mig se stora variationer på detta hos olika uppfödare. Vissa katter har mycket sneda och vissa katter har mer raka ögon.

En rastypisk skogkatt, hur ska ögonformen se ut helt enkelt ?

/Anna

Mylingens
0

Dom ska vara stora och ovala, öppna och lätt snedställda. De ska oxå ha ett allert uttryck och alla färger är tillåtna. Så säger rasstandarden ungefär… //Kaisa

En bild på vår S*Mylingens Winema som jag tycker har bra ögon, men just här på bilden kniper hon något i ljuset, de är mer öppna i vanlig fall.

Frostvikarna
0

Vår S*Pole Positions har på alla utställningar vi varit på fått mycket beröm för sina ögon…

ronjo
0

Vår IP/CH S*Krusmons Gorgo Tondo och hans, i mitt tycke, vackra ögon.Glad

Fridalas
0

Förutom att "Skogisen" ska ha ett "allert" uttryck så tycker jag att den ska se lite "farlig" ut ..
Våran "Smilla" (CH S*White Pearl Eleonora) får alltid beröm för sina ögon.
…. ett exempel ….

Fridalas
0

Här ser hon lite snällare ut Glad

Men jag tycker att hennes ögon, till form, placering och uttryck är riktigt bra enligt standarden …

skogisen
0

En av våra Hanar som alltid får fina utlåtande om sina ögon

"killing look" CH S*Kaup Home Cat's Tiger

Sissi
0

Håller med alla i de tidigare inläggen men framför allt så ska de se grymma ut tycker jag.

Här kommer en bild på min kastrat hane Tryffel som dessutom har en otroligt fin grön färg på sina ögon.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Sissi
0

Hans son Japp har också enligt min smak väldigt vackra ögon.

Margona
0

Amadeus har vackra ögon enligt mig och några andra.

Bladdermaja
0

Jag är partisk, men jag älskar "Gunwalds" ögon….!!!!

Margona
0

Här är en bild där man ser hans ögon bättre.

[diana]
0

Jag tycker min Chad har vackra ögon.

RosaGraddnos
0

Oj, så många snygga ögon som fanns här nu!

Jag tycker jag ser en viss röd tråd i vilka ögon som anses snygga på skogkatten nu!

Seerath
0

Är är mitt bidrag till snygga ögon. Aningens djupa men väldigt fina annars.

bibbi50
0

skickar en bild på Kirres ögon.

han har bättre kajal runt ögonen än jag i alla fallSkrattande

//Inger

silverwolf
0

våran Mist tycker jag iallafall ar snygga ögon

ienan
0

kitty har vackra ögon…

Sandra76
0

Lägger en bild på Bella, som tyvärr inte är den bästa- men typ bästa bilden jag har.

Bella har fått bra kritik på sina ögon på utställningar. Vackra, exellenta, fin form… men på en utställning fick hon något dominanta.

Och själv tycker jag faktiskt att hon har fin form, MEN något dominanta…så här visar jag en katt men något dominanta ögon så kanske ni kan se skillnaden?…trots dålig bild..(mobil)

Theernligans
0

Hej ! Här kommer en bild på Alma / Adelaide

hon får också alltid super kommentar på hennes look / ögon på utställning  !!!

Hälsning Gunilla

Mylingens
0

Hon är en väldigt vacker katt, er Adelaide! Det är inte bara ögonen som är super på henne, hon har de flesta goda egenskaper man kan tänka sej på en katt.  //Kaisa

Theernligans
0

Hej Kaisa !!  Vad glada vi blir ,

vi bugar och tackar likaså Alma Skrattande

RosaGraddnos
0

Så otroligt trevligt att få se denna kavalkad av vackra ögon och även kunna jämföra skillnag i färg, eller nyans av grönt, gult osv!

Dessutom ser man att ögonen harmonierar med pälsfärgen på ett fint sätt, med eller utan kajal osv, vilket gör att de blir mer eller mindre framträdande. Jag tycker mig ha fått en liten "blick" för hur formen och lutningen ska vara men även att ögonen ska vara ganska stora, men ge ett "intelligent" intryck (om man jämför med vissa andra kattraser som kan ge ett mer barnsigt intryck osv)

Som sagt, vilka otroligt fina katter ni har!

Tinis
0

IC S*Celadon's Cassiopeia Schedir (dotter till #6 Tiger ovan) får alltid fantastiska omdömen om sina ögon. Ingen av mina katter  kan (än så länge) blänga som hon.Flört

rockringen
0

#19  MUMS, FULL POTT FÖR MIG Kyss

Teres
0

Vanessa har  fina look tycker jag. Men endå en kvinnlig sådan.

Sissi
0

#24 Håller med….vilken otroligt vacker look hon har Adelaide (#19)

Humletassens
0

Dom här ögonen gillar jag skarpt..S*Humletassens Bombalurina…men jag är partisk Flört

skaujentas
0

Hei!

Jeg pleier å se slik på øynene. de skal være ovale i formen og det betyr at overlinjen og underlinjen på øynene skal svinge i en jevn bue fra indre øyekrok til ytre øyekrok og ikke ha noen rette/tunge partier som enkelte avler frem fordi de da ofte ser mer sinte ut. Men jeg tolker som allert blikk som et åpent våkent blikk med litt villskap i. Alert på engelsk er det blikket et dyr har når det jakter så se for deg katten din når den er på musejakt det intenst åpne og våkne blikket som gjør seg klar til angrep.

Når det gjelder vinkelen øynene sskal sitte med står det i standarden lett skråstilte. Om du trekker en linje fra indre øyekrok til ytreøyekrok bør den omtrent følge hodets/trekantens ytterlinje og vinkel. Dermed får du en harmoni med trekanten. Skjønner du hva jeg mener?

Julie

TessaW
0

#28 så linjerna ska vara parallella då antar jag? (ang sista stycket i din beskrivning)

skaujentas
0

Ja du kan si det slik, at sidelinjer og øyets linje skal være paralelle, men husk at trekanten som ferdig er bred og likesidet trekant og man må ta hensyn til kattens utvikling. Ungdyr er gjerne smalere og har lengre sidelinjer en bredde og så skråstilte skal ikke øynene være.HemlisHer er S*Restless Lynx som jeg syns har perfekte øyne.

Julie

minefix
0

vad gillar ni de här ögonen då??

UncutDiamond
0

CoolFlörtHildurs ögon är så vackra och grymma. Det är Lynx som är pappa det tycker jag synsGlad

Kronängens
0

#31 Jättefina!

RosaGraddnos
0

Intressant, att lutningen ska följa huvudets trekant, en bra riktlinje som ger harmoni tycker jag det verkar som när jag tittat på lite bilder.

Alioshas
0

#28: Jag reagerade på din beskrivning och kan inte alls hålla med om att det stämmer. Följer linjen mellan yttre och inre vrå huvudets linje paralellt blir de alldeles för snedställda. För att det ska stämma måste katten ha ett för brett huvud, och i och med det en för kort triangel. Jag har tagit bilden från örontråden jag startade och modifierat den för att tydligt visa vad som händer om linjerna är parallella.

rockringen
0

#35 Jag håller med Aliosha här. Jag tolkar lätt sneställda precis som katten i #19. Hon är inte tunn i huvudet, hon har fått en fin bredd och ändå följer inte ögat huvudets linje paralellt. För mig har hon de perfekt sneställda ögonen, för att inte tala om resten av katten :) Jag tycker hon är extremt rastypisk i sin trekant, öronplacering och ögonform. Hon är värd att titta på många gånger.

Restless
0

Håller med #35 och #36 här. Helt parallella går inte att få till om det ska se harmoniskt ut, men jag förstår vad du menar Julie :)

Behöver väl inte tillägga att jag är svag för alla tre i #19, #30, #32 ;)

RosaGraddnos
0

# 35 Så tydligt man se vinkeln när man ser den svart på vitt, tackar!

Jag är ju själv bara nyfiken nybörjare (inte uppfödare) så jag suger åt mig all information bara av intresse. Håller för övrigt med om att #19 är otroligt vacker!

Restless
0

För att återkomma…

Stämmer det bättre att ögats lutning "bör vara" parallell med linjen mellan bortre nosänden till örats nedre fäste?

Theernligans
0

Hej !

Tusen TACK ALLA  som tycker vår Adelaide är vacker Kyss 

inkl Restless  , du har ju en bit av Adelaide  Skrattande  då Mamma är Restless Delight

kan bara säga hon är världens goaste katt både på utställning och hemma

super temperament , vi är såååå STOLTA att vi är ägaren till Adelaide och  vi  brukar kallar henne vild och vacker Skrattande

Hälsningar Gunilla & Adelaide / Alma

skaujentas
0

Tja Aliosha jeg er delvis enig i din korrigereing av meg:-)) Jeg skrev en kan ikke se på unge dyr fordi deres sidelinjer er ofte brattere enn voksne katter. En må ta hensyn til deres utvikling. men det har kanskje noe med hvordan en ser en trekant på? Og så skriver jeg omtrent ikke helt. Jeg er enig at om den følger helt nøyaktig vil den fort bli for skråstilt. Og dyptliggende øyne er ikke pent og forhindrer at den får et åpent blikk. En eldre katt vil ha en bredere og ferdig utviklet trekant og mer likesidet en en ung katt på 1 år som trenger lengder for å kunne bredde seg på.

Jeg ville trodd du mente motsatt at om øynene var så skråstilte som trekanten ville det bli for mye? Eller misforstod jeg deg?

Legger ved et bilde av Lynx 12 uker gammel og noe jeg syns er perfekte øyne.

Jule

skaujentas
0

#39 du har kanskje et poeng der Ulrica. Hav mener du Aliosha?

Julie

Restless
0

#42 Jag satt med en linjal framför bilder på datorn och ögonen verkar oftast ligga strax över den linjen jag skrev om igår - även på Lynx ;) De två linjerna i din bild är inte helt parallella.

Alioshas
0

#42: Standarden säger "lätt snedställda" så det stämmer att din beskrivning ger på tok för snedställda ögon.

#43: Jag har funderat fram och tillbaka, mätt med en linjal jag med och måste säga att du troligtvis har hittat en kanonbeskrivning på hur ett par bra ögon rent proportions och linjemässigt ska sitta! Dock kräver det att öronen sitter på rätt ställe och gör dom inte det så gäller det att ha ett så pass bra tränat öga att man kan se var de skulle ha suttit. Jag ska utvärdera extra noggrant nästa gång jag bedömer skogisar… Jättekul det här! :-)

Teres
0

Adam har väldigt snygg look tycker jag. sen att han har lite andra bister de vet jag om.

Vore kul och höra vad ni andra tycker om hans ögon?

skaujentas
0

#44 nei det er jo det som er så kult at disse trådene får en til å reflektere og tenke seg om. Hva menes det egentlig med det som står i standarden?

Jeg går rett som det er for tiden og tar en ekstra titt på mine katter. Tro hva de mener om meg som går og drar og titter, styker dem over hodene og drar i ørene. De tror vel jeg er blitt sprø….HemlisMen de finner seg i det HE HE

Julie

Silverfarans
0

Jag gillar min Anborns ögon.

Margona
0

Här en bild på smeagols vackra gröna ögon.

UllisN
0

Här har vi S*Tante Bluhmes Zico. som jag tycker har
härliga ögon

Margona
0

#49 vilken fin färg katten har på sina ögon. Glad

Froydis
0

lærerik denne tråden her…  den beskrivelsen #39 har funnet ser ut til å passe perfekt…

Snusan
0

Intresssant tråd det här med ögonen på en skogis . Lägger in en bild på vår pojke som vi tycker har bra ögon och även domarna har tyckt att han har en bra ögonform .

MVH/Suzan

Rapooms
0

Här är s*rapooms Hannes  d 03 24, född 2006-06-08 .Cool

Ja tycker hans ögon är jättefina. Ja hela han är super härlig.Han är oxå tillgänglig för utlåning som avelshane! om någon är intresserad.

mvh micke

kerstin2181
0

Micke, när blir hemsidan klar? kompisen vill nog kika in på den svart vite hanenRäcka ut tungan

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

kerstin2181
0

Min katt visar sällan upp sina ögon på utställning, och man får en negativ bedömmning, trött står det,

men han är ju ljuskänsligCool

Tog ett tag innan jag fattade det

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

RosaGraddnos
0

Hej!

Mycket intressanta bilder och beskrivningar har kommit fram. Jag är jätteglad att få ta del av denna diskussion!

Jag fundrar vidare på vilka ögonfärger som finns representerade hos skogkatten?

/anna

Margona
0

Min smeagol blundar alltid när man ska ta bilder på honom. Däremot på utställningar gör han tvärtom och spärrar upp sina ögon vilket domarna någon gång kommenterat.

solfager
0

Skicker ett ögon exempel jag med, denna katt brukar få välldigt bra bedömning på ögon och look. Han har även blivit jämnförd med härjande vikingars look.