utställningar Finland
hej!
funderar lite på att fara till Finland ist för Norge på utställning till hösten.. mycke pga att Lo blir åksjuk och skulle inte uppskatta en resa till norge..
jag tar tacksamt emot all info jag kan få om utställningar och hotell, och hur gör man på färjan med katt?? :/ kostar det extra? har era katter funnit sig i detta med att åka färja? vad bör man tänka på etc etc..
tacksam för all hjälp jag kan få !!
mvh/ida

även, vart hittar jag finska utställningsinbjudningar? där datum, plats etc står..
hej skickade över en lista på lite utställningar i år! så hoppas de är va du söker.
http://www.fifeweb.org/wp/shows/shows.asp
Mvh micke /s*rapooms
http://www.kissaliitto.fi/nayttelyt.phpOnly a few invitations in english so far, but maybe more will come. I have travelled with my cats many times from Helsinki to Tallinn and the cats haven't really minded at all. Sometime we have paid around 13euros / cat for the trip, sometimes nothing. I think that it's cheaper when you travel from Sweden, but I might be wrong..
My swedish is so poor that I have to write in english, sorry :) But I can at least try to answer your questions. You can find my e-mail address from my homepage: www.norleon.net

Om man ställer ut i Finland eller Danmark så måste man väl rabiesvaccinera först?
Vad är det för regler som gäller vid denna vaccinering/omvaccinering efter nåt år eller?
kattpass? när /var/hur man skaffar sånt
//Inger

Vi har precis rabiesvaccinerat våra katter eftersom vi funderar på att åka till finland under nästa år. Kattpasset skriver veterinären när du vaccinerar och kostar ca 200 kr/ pass hos vår vet. Vad det gäller omvaccinering så sa vår vet att vaccinationen gäller i tre år enligt EU-regler, men att vissa länder har valt att vara hårdare och kräva omvaccinering varje år. Hur det är i Finland vet jag inte ännu.
Man vaccinerar en gång, sedan en omvaccination efter en månad. Sedan måste man testa efter 120 dagar om vaccinet har tagit innan man får åka till Finland och tillbaka. Vi sålde kattungar till Finland men då räckte det att de var vaccinerade en gång för att få åka dit, det är alltså för att få komma tillbaka till sverige som reglerna är hårdare.

För att åka mellan Finland och Sverige krävs rabiesvaccinerinig. Vi vaccinerade en gång och gjorde titertest 120 dagar senare. Passet skriver veterinären ut.
Angående vaccinationerna så skall det stå i passet/vaccinationsintyget tills vilket datum de är i kraft (dock högst 2 år), om inget datum står anses vaccinet vara i kraft i 1 år.
Vi har åkt från Finland till Sverige och tillbaka på ett parningsbesök. Vi hade hytt båda vägarna (gäller att anmäla i förtid att man har katt) och Viivi mådde strålande under resan och var nöjd med tillvarot. Vi betalade 10€ för en katt och en väg. Dessutom har vi åkt Helsingfors-Tallinn en gång med Viivi, då vi inte hade hytt (såpass kort resa) men katterna fick vara i bagageutrymmet under redan eftersom det var lugnast där. Tror vi betalade 13€ enkel väg den gången för katt.
Hejsan Loas!
Vi har ställt i Finland nu 2 ggr om året sen 2004 (tror jag det var). Vi brukar fara till Åbo och ställa på Turoks utställningar. Superbra arrangemang.
Vi bokar hotell och resa t&r via viking line. Men nämn då att du har katt! Det brukar inte dra iväg så mycket på priset att boka genom viking.
Våra katter finner sig väldigt bra att åka båt. Och det är även skönt för oss som åker med dom. Slippa sitta i bilen så långa sträckor.
Hotell vi har bott på är Caribia (Spá hotell med äventyrsbad. TOPPEN!) och det andra kommer jag inte ihåg, men ska ta reda på det. Rekommenderar båda hotellen varmt!
Vi brukar göra så att vi tar båten Torsdag ef. och är då framme lördag morgon, sen har vi en hel dag att spáa eller gå på stan och göra det man nu vill göra. Sen har Turok sina utställningar i en stor mässhall, så det är alltid gott om utrymme och trevliga arrangörer!
Maila om det är något annat du undrar över!
PS. Katterna måste vara rabiesvaccinerade och ha pass!

tack för allas tips!
Michaela.. Caribia verkar underbart och det var inte så fasligt dyrt heller, nu var det även paketpris fast det behöver det ju inte vara sen när det är dags för oss att åka ;) men man kan ju hoppas.. det ingick nämligen både resa t/r och hotell med frukost! :)
men hur kommer det sig att ni åker torsdag och kommer fram lördag? och ställer ni bara en bara en dag när ni åker iväg?
mycke frågor från mig och det kommer säkert fler :) så spännande med första utlandsutställningen!
Menar såklart att vi är framme Fredag morgon! Lite virrig bara!
Vi ställer båda dagarna!
Och det har varit paketpris sedan vi åkte första gången. Så dom borde inte ta bort det.. Och ja, det är UNDERBART ;)