Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett07-beteendefrågor
Läst 989 ggr
[michaelalundgren]
0

Hon river på tapeterna...!!

Vad gör man..?

Våran vackra DÖVA avkomma har olater som att riva på tapeterna, nog för att hon kan vara uttråkad, men hon har mängder med leksaker. En husse och matte som leker med henne och nu även en rastgård att vistas i.

Husse och matte befinner sig mitt i en flytt, dvs matte och katterna flyttade i lördags ner från Umeå, och nu bor dom hos föräldrarna till husse i stockholm i en väntan på att få flytta in i deras egna lägenhet.

Problemet har inte uppstått nu i flytten, utan hon har förstört ganska mycket tapeter i Umeå redan så dom blivit ersättningsskylldiga. Men det är inte så roligt att ha en sådan katt "inboende" hos någon, och inte heller i deras nya lägenhet som kommer vara nytapetserad och nymålad.

Så vad kan man göra för att få henne att sluta?

Anneli_G
0

Hmm… jobbigt läge där… kanske fungerar fyspray och att hela tiden flytta henne till klöspelare när man ser henne vid väggen så hon lär om sitt beteende…

rulda
0

det finns klöspelare som man kan sätta upp i hörn för att skydda väggarna…

VillHaStorKatt
0

När hon är igång och klöser ska du ta en ihoprullad tidning och slå med bredvid katten. Gör detta så fort hon klöser på tapeterna så kommer hon snart sluta. Dessutom måste du förstås ha klöspelare, gärna mer än en. (Hoppas tidningsmetoden kan hjälpa trots hon är döv.)

[michaelalundgren]
0

Klös pelare finns det FLERA stycken.. Och hon använder dom, bara inte lika mycket som väggarna..

LottaC
0

Jag tror någon form av doft eftersom hon är döv…sprit blandad med citron essens…Spriten gör att det inte blir fläckar ,det dunstar snabbt.Jag har använt denna metoden på våra "pojkar " om de har fått för sig att markera..Srayar på de ställen de har markerat

Citron är ju för oss också en trevlig doft..Glad

Majamaloss
0

Jag tror personligen inte att det har något med hennes hörsel att göra men det är alltid bra att ge så mycket info som möjligt om individen när man vill prata beteende.

Vad är det för slags tapet/underlag? Papper, plast, kanske väv?

Hon har gjort så här även tidigare, det ger åtminstone mej en tanke om att hon gillar plana, vertikala ytor…Hmm, såna där kartongklösgrejor då? Fast å andra sidan så kan jag också tänka att man inte ska uppmuntra att gå på väggar, och det blir ju knepigt om man sätter nåt på väggen…
en sån där feromondoft avgivare i väggkontakten kanske? Ett intensivt vaktande med en sprayflaska tillhands?
Fast då skulle jag inte visa att jag sprutar vatten, utan s a s "skjuta från höften" utan att stirra för mycket på katten. Meningen är att katten ska koppla obehaget - klös på vägg = otäck vattenstråle, inte otäck människa….
På seminariet i Uppsala förra hösten var det någon av föreläsarna, jag minns inte vem, som pratade om den taktila återkopplingen i trampdynorna och om att förändra den vid oönskade beteenden. Personen föreslog att fästa upp prasslig aluminiumfolie, fast det är klart, det kan ju bli en aaaaning knepigt om man ska tapetsera med det Skrattande

// Maja

Majamaloss
0

#5, vi satt nog och skrev samtidigt om än på varsin hörna Flört

Det var hur som helst ett bra tips, detta med dofter i sammanhanget dövhet.
Går ju att köra betingning så mycket lättare om man då istället aktiverar ett annat sinne!

// Maja

Poimandres
0

Kattmynta på klöspelarna gör dem mer intressanta

Seerath
0

Jag har hört talas om att en del har satt fast en matta på väggen och låtit katten klösa på det. Tydligen väldigt populärt.

Ninnis
0

tack för många bra tips! Har också kissar som använder fel saker att kloa på! (fast de har klösträn!)

carina
0

hej jag har en hane  som hoppar upp på väggarna  sen har han fort för sig  hoppar han upp på byron i halle  klöser på hallspelgen sen jammar  det händer varge kväll sen på morgon  men bara jag går upp så är det bra   jag vet vad det är för dum heter han för sig

kerstin2181
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det man ska passa sig för, det är att ha klöspelaren mot en vägg, då river dom mer än gärna på tapeten, här hänger dom över soffan, och jagar den som är under, och får konstigt nog med sig en tapetbit i klonSkrikandes

Denna donna, har förstört hela nytapetserade vardagsrummetGråter min lilla Eliza har aldrig gjort så

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus