Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1125 ggr
alpblomman
0

inavelsgrad

Hej!

Jag undrar lite angående inavelsgrad. Finns det en övre gräns på hur hög inavelsgraden får vara som högst? Alltså hur många procent?

Labolina_73
0

Hej,, Nu har jag frågat.

6,25%  är kusinparning. För egen del är det för högt men,, alla är vi olika.

alpblomman
0

Tack för svaret. Kusinparning tycker jag också låter lite för besläktat. Om det ligger på 5,5% så är det ganska högt då eller?

Seerath
0

5,5% på vilket antal generationer?

alpblomman
0

Ja det är ju en bra fråga. Jag kanske gjorde helt fel i pawpeds. Jag la in föräldrarna på två olika katter, fyra olika katter alltså.

alpblomman
0

Fyra generationer, tror jag det är.

Seerath
0

Är rätt mycket faktiskt, inte ofta man ser det. Har man en katt med så hög inavelsgrad och ska avla på den så rekommenderar jag att man avlar med en partner som är väldigt obesläktad. Dvs avlar ut stamtavlan.

alpblomman
0

Min katt har inte sådan avelsgrad. Jag gjorde testparning på pawpeds, antar att de hanarna som det blev så hög procent med inte är aktuella för henne. Är 3,37% bra?

alpblomman
0

Kollade just min egen kisse. På henne blev det 3,91. Är det högt?

Labolina_73
0

Jag brukar kolla 9 gen vissa tycker inte att det är nödvändigt men jag gör det iaf. :-)

Mina kattungar jag har nu,, är det på 9 generationer 1,42% i inavelsgrad och i totalen dvs Inbreeding är det 3,15% i inavelsgrad.

Man brukar väl säga att det ska vara 6,25 som max i totalen tror jag väl va? Om jag inte tar helt misste..

Men min parning är tydligen väldigt bra har jag fått höra från olika håll. Så jag litar på dom..  Kyss

//Linda

Kronängens
0

Jag tycker att man ska sträva efter att det ska vara 0% inavelsgrad på fem generationer. Norsk skogkatt har en så bred avelsbas att detta går alldeles utmärkt. Sedan är ju kusinparning tillåtet, men det är ju en annan sak.

Sissi
0

Man kan ha en inavelsgrad som är högre än 6-10%, men då krävs det att man vet vad man håller på med. Dvs vilka katter man dubblar och ej. Men självklart ska man försöka hålla inavelsgraden så låg som möjligt!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Majamaloss
0

Här är lite att läsa från Per-Erik Sundgrens hemsida, han nämner en del om hundavel men det är samma som för kattavel:

http://www.genetica.se/manuskript/Inavel.pdf

Här är Per-Eriks sida med fler intressant att läsa i ämnet:

http://www.genetica.se/

// Maja

Malin1
0

#0: är det enbart på inbreeding eller är det complete siffran?

Jag kollar oftast på complete siffran (när jag då kikar på matings i pawpeds - eftersom inbreeding siffran i.o.f brukar vara 0%.. den kan gå upp till 1, nånting vid 9gen)…

Det är intressant detta då det är olika rön från olika personer.

Men vanlig inbreeding ska för mig ligga på under 0,… ;)

Ju mindre desto bättre (oftast..)

/Malin