Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 1654 ggr
Pulcherimas
0

Tidig kastrering??

Har fått tag på den här länken och känner mig rätt frustrerad…..vad ska man egentligen tycka??? Har aldrig förr hört att det skulle finnas fördelar för katten att bli kastrerad/steriliserad så tidigt som 13-16 veckors ålder. Åtminstone på en kattungetjej är det ju ändå ett väldigt stort ingrepp…med narkos och allt. Sedan vet jag väl inte om jag tycker alla argument håller så där 100%. Men jag blir rätt förvirrad måste jag erkänna!Fundersam Någon med erfarenhet???

/Monica

Pulcherimas
0
Pulcherimas
0

Här kommer en länk till (som jag försökt traggla mig igenom…)

Labolina_73
0

Jaaa du Monica.. Fot i munnnen

Jag vet inte,, det finns nog både för och nackdelar till detta.. Men jag tror kanske inte att det är aktuellt i vår ras iaf, då det redan nu kan vara svårt att sälja våra kattungar.

Det kan ju ha med att göra att det finns så många blandraser med skogis i oxå iofs.. Jag vet inte,, supersvårt ju. Men frågan är,, skulle vi få dom sålda alls om vi gjorde så?

knepigt.

/Linda

Pulcherimas
0

Nej, det kan du ha rätt i. Men jag ställer mig nog mest frågande till att göra de här ingreppen så tidigt, inte att jag skulle välja det till mina egna små. Jag tycker inte det finns någon direkt anledning till det (utom då kanske för att motverka blandaveln, då….) Kan det verkligen vara så att ingenting hämmas, t.ex tillväxten???

/Monica

Sandra76
0

När jag skulle kastrera min första hankatt frågade jag hur gammal katten skulle vara. Min var runt 1 år, men den vaterinären sa att det kunde man göra redan vid 3 månaders ålder.

Jag tycker att det låter tidigt.

Jag kan köpa det om det inte påverkar katten och man gör det i ett syfte som att inte oönskad förökning ska ske, men jag är inte ett dugg insatt i om katten påverkas.

Visst, de som tar hand om hittekatter och ska placera ut kattungar har ju redan gjort sitt för att förhindra fler oönskade katter.

Svår fråga….finns det ingen veterinär på forumet??

Seerath
0

Jag har läst nånstas att i vissa länder är det standard att kastrera sällskapskatter innan leverans. Minns tyvärr inte var jag läste det.

Bengan.
0

#6 I USA är det tydligen vanligt att man kastrerar vid 6-8 veckors ålder. Jag tycker det är helt vansinnigt.

Mvh Bengan

West
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jeg kastrera mine killinger inden de flytter hjemmefra, ved ca. 14ugers aldren, eller når de vejer over 1,5kg.

Mine årsager er at jeg ikke ønsker at nogen af mine killinger skulle komme i hænderne på BYB'ere, eller at der bliver lavet flere killinger uden stambog end der er i forvejen.

Samt at vis man kastrera en killingen kommer de sig meget hurtiger end en voksen kat (over 1 år).

Billede er af Arnstein, som blev født d. 01-06-2006, som blev kastrera da han var 14 uger, på billeder er han lige blevet 11mdr.

Som I kan se påvirker det slet ikke størrelsen, at de bliver tidlig kastrerad. Det har helt og holdne med generne at gøre.

Bengan.
0

Klart det påverkar, allt annat vore omöjligt. Hade jag blivit av med nötterna innan puberteten så hade jag nog både låtit och sett annorlunda ut, samt varit mindre skäggig. Könshormonerna betyder ju ganska mycket för utvecklingen hos alla däggdjur. Om nu katterna skulle vara ett undantag så blir jag verkligen förvånad.

Nä jag tror inte på detta och kommer aldrig att göra det, sedan kan man motivera det med BYB breeders hur mycket som helst. Jag skulle aldrig köpa en katt som blivit kastrerad vid 14 veckors ålder, än mindre ha något med uppfödare att göra som sysslar med sådant. Nu får jag nog däng här på forumet, men det får jag ta, blir dcetta vanligt inom kattvärlden så vill jag nog inte vara med. Jag har min övertygelse i denna fråga, och kommer inte att ändra mig vad ni än skriver Cool.

Mvh Bengan

TessaW
0

Jag är också tveksam till så pass tidig kastrering. Har också läst att könshormonerna spelar stor roll vid hela en katts utveckling, inte bara vad gäller reproduktionsdelen. Vad gäller återhämtningstiden är väl den ganska snabb vad gäller katter oavsett deras ålder? Är förvånad hur pass snabbt min Isabella återhämtade sig efter sin kastrering nyligen. Hon är 1,5 år gammal. En vecka efter sin kastrering smet hon ur bodyn och sprang omkring glad och lycklig och har inte haft några återhämtningsproblem.

Mulan
0

Hej!

I vår förra kull blev killarna könsmogna redan runt 4,5 månaders ålder o terroriserade familjens två huskatter.. Jag rekommenderade ägarna att vänta tills killarna var 6 månader innan de kastrerade. Det tycker jag är en lagom gräns. Personligen kan jag väl tycka att eftersom kattungarna får en del stress mm i form av vaccinationer o chipmärkning plus att de ska flytta hemifrån så kan det vara rätt lagom att de får ett par månaders lugnt o ro i nya hemmet innan de kastreras. För mig känns det otänkbart att kastrera en kattunge vid 12-14 veckors ålder, men alla har vi olika åsikter.. Jag har hittills inte hittat något argument som får mig att vilja kastrera kattungar innan 6 månaders ålder. Enda argumentet tycks vara att man inte vill att kattungarna ska gå vidare i avel och för mig är det så att om jag inte kan lita på en köpare så väljer jag hellre att inte sälja till den personen…

En fråga bara, vad är BYB breeders?? Generad Jag är rätt korkad med en del förkortningar… Generad

mvh Malin

Bengan.
0

Backyard breeders (bakgårdsuppfödare), alltså såna som parar raskatt med huskatt och liknande. eller parar rasrena katter, men inte registrerar ungarna. Så har jag uppfattat det i alla fall.

Mvh Bengan

Mylingens
0

#11 Jag håller med dej fullständigt Malin, kan inte heller hitta något bra argument till varför man ska kastrera en kattunge innan 6 månader. Och precis som du skriver så om man inte litar på sin kattungeköpare så säljer man inte heller till dom anser jag.

Själv får jag rysningar bara av att tänka på att göra ett så pass stort ingrepp under narkos på en liten kattungehona när dom endast är 12-14 veckor gamla. Nä…då behåller jag hellre själv kattungarna tills rätt hem dyker upp, ett hem där jag känner att jag kan lita på de nya ägarna och vet att de har samma sunda inställning som jag till kattavel. //Kaisa

West
0

Til 9-10 og 13. Den hold I har havde jeg skam også for nogle år siden, tro ikke andet ;0)

Men efter at havde set hvordan en andens opdrætters killinger komme sig efter en kastreration, efter dette var jeg overbevist.

Når jeg skal kastrera mine killinger, bliver det altid samme dag som de få den anden vacc. samt deres chips, imens de er under nakose.

Mine killinger kommer normalt til dyrlægen kl.9 om formiddagen, hvor de bliver undersøgt, derefter få de nakosen. Imens de sover få de deres vacc. og chips. ca. ved 11tiden, alt efter hvormange de er, er de klar til at komme hjem igen. kl. 13 begynder de at gå rundt, og ved 16tiden leger de som om det er en normalt dag.

Ja, der kan opstå problemmer, men det kan der bestemt også hos voksen katte, ikke. Og min holdning er at de problemmer skal heller ske hos mig, end hos en killingkøber.

bibbi50
0

Hej!

Jag läser inläggen och begrundar.Varför ska man kastrera en frisk kattunge??

Är det för att man är rädd att den som köper den ska konkurera med uppfödning eller?

Om det skulle vara något fel på kattungen kan det kanske vara befogat men annars tycker jag att det låter oseriöst o osmakligt.Håller fullständigt med dig Bengan.Skulle aldrig rekomendera någon att köpa från en sån uppfödare.

Detta är min egen syn på det hela och det är upp till var och en att tycka som dom vill.

//Inger

Fairyhearts
0

Håller absolut med  #9, 11 och 15. VARFÖR , finner i dagsläget ingen som helst anledning som försvarar ett sådant ingrepp på en kattunge.

/Marie

Labolina_73
0

Jag var och vaccinerade mina bebisar för första gången idag, och tog då upp frågan med vetten,

Hennes svar var, det finns inget bevis på att det ska vara skadligt för katten, det har gjorts i många många år i usa tex. men däremot så sluts inte tillväxtzoonerna om man kastrerar innan könsmognad, detta innefattar då oxå om man kastrerar vid 6 månader om inte katter blivit könsmogen.

Men frågan är varför, gör man det? Vill man "skyddda" sin egen avel och inte sprida linjerna vidare? Olagligt.

Gör man det enkom för att skriva endast säljes till sällskap inte gäller, då köpt vara är min vara. dvs jag bestämmer.

Enligt vett måste man para även dom som inte är bäst i kullen utan även dom som kanske inte "håller" måttet. Huvudsaken är att katten är FRISK och har bra temprament.

Hon gav ett exempel, om man bara avlar på dom allra snyggaste katterna kommer dom snart att dö ut då det inte finns nån bred avelsbas.
En avelshane som var superkänd och använd av många då han var superbra typad etc etc, hans bror var inte alls lika snygg.. Men hans bror gav bättre avkomma.

Med detta menade hon givetvis att man inte ska stirra sej blind. Alla friska katter med bra temprament är bra avelskatter om man parar med motsatt kön som kompletterar

Hellre många avelskatter och få kullar än tvert om.

Kram Linda

kerstin2181
0

Vissa Spynxuppfödare kastreras sina ungar innan leverans, för att det inte ska bli för många av dom, man får väl inte sätta avelsförbud hur som helst enl Sverak, och då gör man på detta sätt, så sa min kompis, ägare av en Spynx

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Labolina_73
0

Mmm det är sant men enligt vet är det olagligt oxå , och dom om någon måste väl bredda avelsbasen anser jag.

Garpe
0

Har begrundat inläggen ovan och vet inte riktigt vad jag tycker för att vara ärlig. Vid första tanken känns det naturligtvis främmande även om jag vet att det är mycket vanligt i USA, Australien och Nya Zeeland tex.

Jag tror precis som #14 beskriver inte att en kattunge far mer illa än en äldre junior av själva ingreppet om det görs så som hon beskriver. Däremot vet vi kanske för lite om ev hormoniell påverkan. Jag har själv kastrerat en hane vid 6,5 mån pga av att han var equivocal för hcm och på honom syns ingen skillnad i storlek, möjligne stannande han lite i psykisk utveckling och är lite barnsligare till sättet än de andra. Men säker jag naturligtvis inte vara, han kanske hade blivit så ändå. Det jag fastnar för är dock kopplingen till en annan tråd, nämligen den om billiga katter. Detta hade inte hänt om katter sålda till sällskap är kastrerade från scratch… Och att inte slja till såna.. jovisst, men när köparna låter perfekta innan och man har jättebra kontakt innan försäljningen och allt sedan ändras?? Jag vet fler än jag som råkat ut för sånt… själv åkte jag 120 mil enkel resa för att köpa tillbaka en hane som råkat ut för precis samma sak som i "billiga katter"…

Bengan.
0

#20, jag tycker inte det argumentet håller. Majoriteten av de raskatter som säljs hamnar hos köpare som vet vad de pysslar med. Antingen har man dem som älskade sällskpsdjur, eller också hamnar de hos seriösa uppfödare som avlar vidare på katterna.

Sen finns det en grupp som ägnar sig åt bakgårdsavel, Tyvärr tror jag inte att man kommer åt den ändå. Visst kastrerar man 100% av alla kattungar som föds, men det är väl knappast möjligt.

Det finns även en lite grupp köpare som missköter sin katt, trots att de betalt mycket pengar för den, men i det läget så spelar ju fertiliteten ingen roll.

Kort sagt köpare som missbrukar "förtroendet" att få köpa en levande varelse kommer nog alltid att finnas. Man får nog leta andra vägar att komma åt dem än att kastrera kattungar.

Mvh Bengan

Garpe
0

#21 Jag säger  varken bä eller bu i den här frågan eftersom jag vet för lite. Men bara för att en kattunge är liten och söt och väcker vårt skyddsbehov behöver det inte betyda att den skulle fara mer illa än en äldre katt, det var min poäng. Jag skulle vilja veta mera vad veterinärerna säger och vilka erfarenheter som finns från de länder där det här faktiskt praktiseras.

Bengan.
0

#22 Det finns en mängd fakta på nätet om att det är totalt oskadligt att kastrera så små kattungar som 6 veckor. Men eftersom det mesta kommer från USA, där man även tycker att det är OK att ta bort klorna på katterna så ger inte jag mycket för den. Tyvärr så finns det väldigt lite om eventuella biverkningar med tidig kastrering, men det forskas väl mer på att finna ut hur oskadligt det är med tidig kastrering. Som man frågar får man svar, känns det som.

Men jag hittade faktiskt en länk om biverkningar av tidig kastrering. Rolf H och jag var väldigt osams om detta precis när NFO i fokus startade, (Vi förde dock debatten via PM, men det var hårda ord). Tyvärr har jag haft bort länken, men ska försöka finna den igen.

Mvh Bengan

Be27
0

I Danmark är det nästan omöjligt att köpa en okastrerad raskattunge och "lyckas" det äntligen följer där en avtal med om att katten skal kastreras (avtalet där är giltigt).

Önskar du att bli uppfödare är det mycket svårt att få köpa en raskatt till avel. Där krävs ofta att du har varit mycket runt på utställningar och kommer att känna en uppfödare personligen (så har jag i alla fall uppfattat det). Jag undrar därför om ni ofta får förfrågningar från intresserade från Danmark för att eras betingelser inte är så "strikta" som där?

skaujentas
0

Hei!

Jeg er enig med mange av de ovenforsående. Jeg ønsker å komme emed et poeng. Om en voksen katt akstreres og FÅR problemer enten under operasjonen eller får en postoperativ infeksojn eller komplikasjoner så har en voksen katt MYE bedre sjanser for å komme fra det uten varig men, mens en kattunge stiller svært dårlig. En kattunges immunforsvar er knapt ferdiguktviklet ved 3 måneders alderen og er sårbar for infeksjon og den har også svært lite blodvolum og tåler derfor et blodtap svært dårlig. Dette er absolutt noe å tenke på!!!

Julie

Eine
0

Hej. Jag hör hemma på Cornish rex i Focus men vill gärna göra ett inlägg här. Ett brännande ämne på många saiter. Jag är för tidig kastrering. Av den enkla anledningen att honor som kastreras före puberteten, löper oerhört mycket mindre risk att drabbas av juvertumörer. Susan Little gav mig siffran 91%. Hon har lång erfarenhet och har forskat i många år om detta, samt föreläser för andra veterinärer!Så ska/kommer inte heller alla katter att gå i avel, och det gör inte alla hundar eller hästar eller illrar heller!Mycket positivt för djuren som får ett betydligt stressfriare liv än vad avelsdjuren har.

Det finns inte heller några undersökningar som visar att det är bättre att kastrera efter 6 månader. Visa mig en endaste en!Och finns det ingen forskning bara en massa tyck från många, så är det oerhört tunt att komma med ….

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Eine
0

PS. Det är inte olagligt att kastrera tidigt som någon skrev..DS

Bengan.
0

#26 Dåligt argument

Mvh Bengan

Labolina_73
0

#27 Det var jag som skrev att det var olagligt,, men jag skrev inte att det är olagligt att kastrera utan anledningen vissa gör det av, bland annat för att "skydda" sina linjer. ocg för att det inte ska bli för många.. Det är olagligt att göra detta av den anledningen,, inte kastreringen som sådan är inte olaglig.

Såklart ska djur som inte ska gå i avel kastreras, men till vilken nytta måste det göras innan leverans? Varför inte vid könsmogen ålder. Varför inte låta köparen ta det beslutet om när det är. Bara köparen ser ju när han /hon är könsmogen och då enligt mej redo för kastrering.

Varför göra detta på en bebis? TILL VILKEN NYTTA??

/Linda

Sandra76
0

Jag skulle inte, med den lilla kunskap jag har inte kastrera en kattunge, om det inte skulle finnas medicinska skäl.

Men tycker inte att #26 gav ett dåligt argument.

Bengan.
0

#30, Jo argumentet är dåligt av den anledningen att du uppnår samma effekt angående juvercancer om du kastrerar en hona efter könsmognaden och inte använder P-piller. Dessutom skrev 26 "Innan puberteten", vilket i sig kan vara långt efter 6 månaders ålder.

Sedan om man i prementivt syfte ska plocka bort organ för att förhindra framtida sjukdomar hos djuret, var slutar vi då?

Vi har kastrerat våra tre kastrater efter könsmognad och det har fungerat utmärkt. Jag tror man får hålla isär debatten om tidig kastrering med debatten om att ej aveldjur bör kastreras vilket jag håller med om till 100%, men inte som ungar.

Mvh Bengan

Bengan.
0
Eine
0

Hade jag blivit av med nötterna innan puberteten så hade jag nog både låtit och sett annorlunda ut, samt varit mindre skäggig. Könshormonerna betyder ju ganska mycket för utvecklingen hos alla däggdjur. Om nu katterna skulle vara ett undantag så blir jag verkligen förvånad.

du uppnår samma effekt angående juvercancer om du kastrerar en hona efter könsmognaden och inte använder P-piller. Dessutom skrev 26 "Innan puberteten", vilket i sig kan vara långt efter 6 månaders ålder.

Bengan är detta dina argument??Och så tycker du att mitt argument som de facto bygger forskningsresultat gjort på tusentals katter är dåligt? Kan du ge mig en länk eller någon forskningsrapport som stöder dina *argument*så läser jag gärna!

mvh

Bengan.
0

#33 Jag tycker att ditt argument med att ta bort organ i prementivt syfte för att förhindra framtida sjukdomar är dåligt, uselt och ogenomförbart, helt klart.

När det gäller påverkan på människan vid kastrering innan puberteten så är det noga dokumenterat. Du vet det fanns nåopt förr som kallades kastratsångare, sånt är numera förbjudet sedan 1800 talet. Så den beskrivning hur jag skulle ha varit om jag blivit av med nötterna är nog korrekt. Detta är dock inget argument, det har du fått om bakfoten.

Att katten som det enda däggdjur inte skulle påverkas av kastrering innan könsmognaden tror jag inte på. Den forskning som sker i USA känns mest som att man gör för att skapa argument för tidig kastrerimg, som man frågar får man svar.

Men vi inför kastrering vid 6 veckors ålder, nästa steg är decloing. Allt som tas fram i USA måste ju vara bra, eller hur?. Insider kanske inte hade så fel om kattvärlden ändå.

Mvh Bengan

Eine
0

det är alltså bara *tyck* från din sida inget vetenskapligt underbyggt? Visst vi får alla ha våra åsikter, fast jag tycker att i en diskussion om för-och nackdelar ska man kunna bygga under lite mer kanske..Kastrering i Preventivt syfte för att slippa juvertumörer, det tycker jag fortvarande är ett oslagbart argument. Nötter hit eller nötter dit, är en bagatell i smmanhanget.Och vi pratar verkligen inte om människor eller bebisdjur. En katt som löper vid 4 månader är inte en baby!Inte heller en hanne som gjort en hona dräktig vid samma ålder.

mvh

Bengan.
0

Jag har hela tiden pratat kastrering av kattungar, alltså upp till tre månader, den tid som de är hos uppfödaren. Jo jag tar mig friheten att tycka, passar det inte så är det ditt problem. Ni kanske inte tycker på rexsidorna.

Vilken skillnad blir det om man kastrarar en hona vid 3 månaders ålder eller efter första löpet (inga P-piller) när det gäller juvertumör?? Du borde ju kunna svara på det som har ledande och opartisk forskning bakom dina inlägg.

Mvh Bengan

Sandra76
0

Som jag skrev så har jag inga kunskaper om detta, men att bara skriva att det är ett dåligt argument utan att argumentera emot säger mig ingenting och då kallar inte jag det dåligt argument.

Hade du Bengan skrivit ett argument emot i din kommentar om dåligt argument så hade jag förstått bättre :)

Men nu gör jag det.

Hur som helst, jag kommer inte att kastrera kattunge såvida det inte skulle vara medicinskt(fast jag vet inte vad det skulle vara just nu)

Bengan.
0

#38, Ja var nog otydlig, men jag skrev inlägget på jobbet när jag borde gjort annat därför blev det kort. Ber om ursäkt för detta.

Mvh Bengan

Sandra76
0

Ingen fara, vet själv hur det är. Sitter med en 10 månader bebis i famnen ibland…så man uttrycker sig lite konstigt ibland…