Han äter inte?
Vi har en liten kattunge hemma som just nu är ungefär 11 veckor gammal. Han heter Aska, och är ensamkattunge. Han har alltså bara sin mamma. Vad jag vet så ska kattungar äta kattmat vid 4 - 5 veckors ålder? Han har inte börjat äta kattmat än! Han äter allt vad vi äter, kan till och börja äta våra nudlar om vi ger honom. Han dricker fortfarande mjölk från sin mamma. Han har ju ingen konkurans om mjölken där, så det är ju lite lathet från honom. Hans mamma har börjat att "putta ifrån" honom litegranna, men låter honom dricka fortfarande ;) Vi har ställt fram massa torrfoder till honom, men han äter inget! Inte ens dom här små minsta foderbitarna duger. Han ska flytta hemifrån på lördag förmodligen. Kan man "skicka iväg" honom trots att han inte börjat äta kattmat (Vi/dom ska endast köra med torrfoder, ej burkmat) Då kanske han blir "tvungen" att äta? Är detta vanligt beteende?
Tacksam för alla svar :) Skickar med en bild på busungen också.
Judith
Jag personligen skulle inte vilja att en kattunge som knappt äter skulle flytta. Visst kan de bli som du skriver, att han blir tvungen att äta då, men de är inte så nyttigt för en kattunge att vara utan mat om han skulle vägra någon dag innan han ger vika.
Ni får helt enkelt locka honom att börja äta annat än från mammakatt. Koka torsk tex. Testa med mat som luktar lite extra som kan fresta. Sedan kan man blanda det han börjar äta med babycat tex. Blötmat/burkmat kan ju vara ett sätt att locka honom till att smaka.
Han har ju uppenbarligen aptit då han äter er mat.
Lycka till med honom.

Jag skulle inte heller släppa iväg en kattunge som inte äter själv.Varför inte testa blötmat,kött etc. så ni får igång honom?
Lycka Till!

Behåll honom tills ni får igång matvanorna. Ta ett bra kittenfoder, gärna uppblött, och stoppa en bit i taget i munnen, och hoppas han får smak på det, men ge inte upp. Hos många, så är ju torrfodret, huvudmaten, och blötmaten som lite godis, för ger jag mina blötmat(vissa av dom) så får dom diareer
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Jag tror nog din kattunge har blivit mycket bortskämd om du låter den äta det samma som ni.
Låt er inte luras men ge han torrfòder som du köper på klinik eller djuraffär.
Om han inte vill äta, så ta bort maten några timmar och sett den fram igjen. Men inte låta han äta det ni äter.
Ingen blötmat men du kan dusja lite vatten på torrfòdret istället, men det måste inte bli för blött. 
Vilken märke torrfòder ger du??

Jag hade en ensam kattunge i min kull som inte heller ville äta så jag gav honom en blandning av royals babycat och modersmjölkersättning, det var först då han började bli lite intresserad av mat.
Lycka till

Jag fick handmata min kattunge Tiffany mycket i början. Hon fick Nutro Choice Kitten torrfoder. Man får försiktigt stoppa in en matbit i taget i munnen och göra om det flera gånger om de spottar ut. Man måste vara mjuk på hand och uppmuntrande i sitt beteende. Då får de smak för det och lär sig att äta även torrfoder själva. Det funkade jättebra på min katt. Nutro Choice är dessutom mycket smakligare än exempelvis Royals kittenfoder. Det har alla mina katter tyckt. Tiff vill inte ha burkmat, men torrfoder, köttfärs, kokt kyckling, tonfisk m.m. äter hon med god aptit. Handmatandet lade grunden till att hon även som fertil äter mycket bra och hon är nu en stor hona på nära 6 kg.
Så ge inte upp även om det verkar hopplöst. De lär sig bra med den här metoden.
Vilken fin katt! Hoppas det löser sig med ätandet snart.