vilket foder använder du?
Nu har jag fått griller i huvudet.Använde Hills indoor blandat med Hills mot hårbollar förrut.Min kisse som är 2 1/2 var så fin och blank i pälsen då.men hon har problem med hårrbollar så jag bytte till Ryoal Canin entense hairboll blandat med RC fit&beauty..Hon är inte så fin och blank i pälsen längre och senaste 2 ggr jag kammade henne såg jag att hon fått mjäll. Ska prova att bada henne ikväll med ett milt shampoo för att se om det blir bättre annars undrar jag om det kan vara fodret.. Vilket foder använder du till kissarna?? Funderar på att gå tillbaka till Hills..

Jag använder Orijen!

Orijen och hills oral care som jag blandar i en stor tunna.

Samma som ovan här, Orijen o Hills Oral Care.
För några år sen hade jag Royal till katterna o de var inte helt perfekta i pälsen. Fällde en del o hade periodvis mjäll.

Vi har precis bytt från RC till Hills och James W och både vi och katterna är nöjda över byttet.
Jag har oxo en blandning av Orijen och Hills Oral Care numera, och det fungerar bra.
Jag använder James W. hemma hos mig, och vet att även mor gör så.

Här används Royal canin,,,, men har tänkt pröva Hills, ska visst vara bra.
Har också upplevt att katterna här hemma har fått sämre pälskondition, jag har använt Royal sensible i tio- femton år, säkert, och de har alltid varit så fina i pälsen. Men nu, ett år, kanske så tycker jag att pälsarna blivit sämre, lite skiviga och fäller mer, och inte lika kanon i hullet heller. Detta utan att de varit sjuka eller så. Det är något som inte är sig likt i fodret, så nu kommer jag nog att pröva mig fram till något annat, men än vet jag inte vad.
Vi använder Nutro choice torrfoder.

Jag använder RC Hair & Skin, mina katter har kanon fina pälsar. Använde tidigare Hill's, men min ena hona tål inte Hill's torrfoder, magen pajar ihop totalt. Kanske beror på att Hill's mat är lite fetare, jag vet inte riktigt.
Har lärt mig att för att katten ska kunna tillgodogöra sig all näring i torrfodret så krävs det att de också dricker ordentligt med vatten. Att ha vatten utplacerat på flera ställen i hemmet är ett bra sätt att få katterna att dricka mer.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Hej!
Vi använder James W här hemma.
//Maja.J

Oki tack för alla tips.är ju en hel djungel det här med foder nuförtiden.Sen kan det ju vara svårt att hitta ett foder som passar alla mina 3 kissar.och snart har jag kanske en till:) Det får nog bli Hills kattungefoder till den,som jag får blanda med nått som passar dom andra.Tror jag byter tillbaks till Hills till dom andra med.Typiskt att jag köpte en 10 kilos säck med RC för ett tag sen.Men får väl dryga ut med det andra..
Har hört att 30% av proteinet i ett foder går till pälsen. Själv använder jag Hills, tycker att pälsen blir bättre.

RC Exigent får mina här hemma och jag tycker de är fina i päls men tyvärr har jag inte så många år att jämföra med.. skulle vara roligt att testa nått annat en period och se om de blir nån skillnad.. dock gillar jag RC och mina bebisar äter RC Persian kitten och de är alla i fint hull och de älskar de

Jag jab verkligen rekomendera orijen fast jag har kört kvalitetsfoder innan(euk) så märker jag skillnad i pälsens kvälite.. super nöjd!

Jag använde det nya RC Hair & Skin o de har blivit riktigt mulliga o fina med det fodret o fin päls mm.

Jag använder Nutro Choice eftersom det är katternas favorit och de har mått ganska bra på det. Men eftersom jag tycker det är viktigt att de får bästa möjliga foder, så håller jag på att skola om dem till att äta mer BARF. Eftersom de är lite envisa och det är farligt för en katt att inte äta (dvs. jag vågar inte köra metoden: du får inget annat så till sist äter du väl), så misstänker jag att jag inte kan ta bort torrfodret helt. Åtminstone inte i början. Orijen tycker jag verkar bäst utav torrfodren i sin sammansättning, så därför kommer de gradvis att få byta till det i stället för Nutro. Skulle det leda till en försämring av deras hälsa byter jag dock tillbaka igen.
Jag använder Orijen till mina katter och även hunden.Ett suveränt foder och alla djuren älskar det.
Hade tidigare RC,det var väl ok MEn jag ser skillnaden nu vad gäller pälskvalite tex.

Jag använder RC, men har dom sista veckorna även provat Orijen. Men jag är inte lika nöjd som många andra:(
Katterna var överförtjusta den första dagen men nu har det lagt sig. Maten står mest orörd i skålen. Har även ett par känsliga katter, och deras magar pajade direkt utav Orijen. Känner mig lite besviken eftersom det är såå många som är supernöjda med fodret. /Sylvia

Jag serverar främst Hills natures best tonfisk till min herre här hemma. Han får även någon gång i bland lite annan mat vid en skål på sidan av för ombyte.
Senast provade jag Orijen, men det åt han inte alls…
Jag ger mina Hills adult kyckling eller tonfisk, o Hills hairball control, som jag varierar med oral care som är bra för katternas tänder. Idag var det dags för lördagsgodis kokt torsk MUMS.

Jag ger mina RC och så ger jag dom B-vitamin och dom är jättefina i pälsen, förrut gav jag dom Proplan och det gillade dom skarpt men det är lite svårt att få tag på där jag bor./Marina

Glömde fråga om det är någon annan som provat Proplan?/Marina

Jag använder RC Maine coon då min ena katt bara gillar torrfoder med större bitar. Vi har inte hittat något annat är lite större i formaen. Fick ett tips om att RC oral har lite större bitar så jag ska prova det nu. Mina katter gillar definitivt inte Orien, de har knappt rört maten. Om någon vet något mer foder med stora bitar kan gärna informera mig om detta. På sista tiden har jag sett att Smeagol fått lite sämre päls men jag vet inte om det har med fodret att göra.
Jo, jag har kört proplan, men det var ett par år sedan.
De gillade det och fina i pälsen och bra hull med.
Men svårt att köpa storpack..ofta slut här i zooaffären, så jag har inte köpt det på ett bra tag.

Torsk är något mina katter älskar men bara vissa märken duger. Själklart de dyraste
Jag ger dem torsk en gång om dagen ungefär.

Jag andvänder RC, och ibland Specific, men vad är orijen?
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Jag använder pro plan tycker det är jättebra och katterna älskar det men det är svårt att få tag på.
#28 Det är samma här. Jag köpte en lite billigare sorts torsk en gång och den luktade dom bara på. Kräsna kan dom vara kisarna, men sen gick matte o köpte den dyraste såklart. Vad gör man inte för dessa adelskatterna?, som min mamma brukar kalla mina skogisar.

#17 Måste få säga att nu är en säck (RC Hair and skin) på 10kg snart slut på 4 katter ÅH de har fått "otroliga pälsar" längre o tjockare på en månad hmhm ser en stor skillnad på dem nu när jag bytt från RC Fit o till Hair and skin.
Rekomenderar detta foder varmt o jag ska i alla fall fortsätta med det!!!

#26 Jag använde Maine Coon förut men de fick så dåliga pälsar av det. Fodret är ju nämligen balanserat för Maine Coonens mjuka och silkiga päls och inte alls för våra sträva skogispälsar. Så bytte jag till Hair & Skin och skall jag gå över och prova Orijen.