Nu är hon hemma lilla Saffran!
Så var den stora dagen kommen och lilla Saffran har flyttat hem till oss. Vår nya lilla familjemedlem fann sig väl tillrätta. Lite mammig och pappig så klart, men tuff och självsäker.
Första två dagarna flöt på otroligt bra, lite för bra för att vara sant visade det sig senare då lillen fick diarré. Nu äter hon kokt fisk och ris och mamma och pappa hoppas så klart att hon ska stabilisera sig snart, man blir ju orolig för de små.
Ni som tagit hem kattungar, har ni klarat er eller har era små blivit dåliga i magen också?
(jag har så klart kontaktat både vet. och uppfödare.)
Vore intressant att höra hur det "brukar" vara för er andra.
/Saffrans nya mamma

Hej!
När vi hämtat hem våra kattern, då även Saffrans syster Cayenne, så har allt gått bara bra.
Se till att ni ger Saffran samma foder som hon är van att få sen innan hon flyttade från Emelie, Perser Kitten.
Hoppas hon piggnar till snart!
Kramar Sanna å Cayenne

Kattungar kan bli dåliga i magen efter att de har flyttat, det är en stor omställning för dem och det finns andra bakterier i det nya hemmet än vad det fanns i fördelse hemmet. Jag önskar er all lycka till med Saffran. Och Grattis=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
var noga med att se till så att knyttet får ordentligt med vätska!
de blir enormt lätt uttorkade, särskilt kattungar av diarré..
Grattis till henne!:)

Låt det inte gå för många dagar med diaree, dom blir mycket lätt uttorkade. När fick hon sista vaccinet? dom kan bli dåliga av det, och omställningen
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Saffran flytta 6dagar efter sista vaccinationen så de kan knappast vara de.. de är troligen stressen av en flytt som skapat de hela tyvärr men vi har pratat och även veterinär så håller jag tummarna de ger sig
ps: canikur e kanon för kattungar med dålig mage!! finns att köpa hos vet. för ca 50kr.. :) ds

Tack för svaren!
Jag håller ordentlig koll på att hon inte visar några tecken på uttorkning. Har tyvärr vissa erfarenheter av dåliga magar innan så det är inte första katten med dålig mage jag tar hand om. Men då var det bondkatter som left i mycket undermålig miljö (minst sagt).
Vi har nu på veterinärens inrådan blandat i lite verum hälsofil för bakteriernas skull i hennes mat och faktiskt så igår kväll så var hon bättre (ordentligt lös, men ändå bättre.) så det går åt rätt håll i alla fall.
Var hos veterinären igår och fick med specialdiet foder för missar med dålig mage också.
Bra att veta att det finns canicur att ta till med om det inte blir ännu bättre innom någon dag till.!!!
Saffran är en riktig busunge full av fart och lek, ingen skulle kunna tro att hon är risig i magen om dom träffade henne. Så hennes allmäntillstånd verkar då inte påveras av magen just nu vilket känns skönt i alla fall.

Jag vill bara tillägga att Saffran inte varit lös i magen här innan flytt eller i uppväxten och att hon är lös nu efter flytt är inte helt ovanligt.. Jag är inte ett dugg orolig att de löser sig.. båda pappa och mamma har mycket bra magar så de ligger ju inte i släkten.. jag tror inte du behöver oroa dig och jag tror inte de har nått med uppväxten att göra.. Håller tummarna för er men de går ju åt rätt håll..

#8 Jag råkade ut för samma sak i julas när vår Flinta-kull flyttade. Av 4 kattungar som alla var friska när de åkte så var där en tjej som i det nya hemmet fick diarré. De fick kämpa lite och vi hade kontakt hela tiden och sakta men säkert fick hon rätt på magen och har inte sen dess haft några problem med den igen. Även om de fortsätter med samma mat i det nya hemmet så är det en stor omställning med stress till följd när de flyttar,så på en del säger magen ifrån. //Kaisa
Grattis till din nya vackra tjej!
Har du ingen bild, så vi får se hur STOR hon blivit?
// Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Saffran precis innan flytt.. ja hon kan ju ite växt så mycket då de inte änns är en vecka sen hehe
Ååååh, hon är så fin!!!

Här tillsammans med halvsystern Anemone
Fasiken vad lika de är, trots att de inte har samma mamma.

Ja visst är dom lika.. alla fick ju vitt på samma ställen med.. fast de är lite olika i huvud och så men annars är de skrämmande lika.. Dock kommer väl tyvärr aldrig Anemone ställas ut om jag inte lurar tanten på riktiga äventyr hehe

Ett tips är att du blandar kokt ris i blötfoder.Fick det tipset när min älsta kisse var risig i magen då hon var 6mån. Riset ska tydligen lägga sig som en skyddande hinna i tarmarna. Funkade för min kisse så jag tycker det kan vara värt att prova..lycka till med lill kissen

#16; Kokt ris får hon (står i första inlägget jag gjorde), riset ska enligt förpackning koka ca10 min men jag kokar det med fisk och ordentligt med vatten i minst 20 minuter så det ska dra åt sig MYCKET vatten.
Ja, hon har så klart inte vuxit så mycket heller. Mer än i charm och personlighet där hon verkligen växer för var gång man ser henne *love*