Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett06-mat-leksaker
Läst 3763 ggr
exemerikas
0

Gödning av katt?

Undrar om någon har tips om hur man kan "göda" upp en smal kisse. Vår hane Cherokee är som en tarm då han springer som en tok här hemma samt ständigt är på jakt efter damer och då kan de ju bli lite tunna.

Han får RC Outdoor som alltid står framme vilket han äter med god aptit och även burkmat 1 ggr/dag. Nötfärs gillar han inte speciellt men älskar kokt skinka. Har prövat diverse "pastor" men det avskyr han.

Det är ju inte kul att ställa ut honom så mager så det hade varit roligt att få ta del av lite tips och trix ang. detta.

Marika

Margareta
0

Jag har två slanka honor varav en förhoppningsvis är dräktig och vill gärna ha tips. Mina har fri tillgång till "det mesta" men är svårtrugade. De får även vitaminer varje dag.

• RC ett par sorter (inkl BabyCat)
  • Eukanuba Adult
  • Hills Adult
  • Mjau - burkamat (kolhydratfri)
  • en massa provsmak från vår mat

Numer pensionär i Nynäshamn

Zarkeshas
0

Testa att ge honom grishjärta! Mina föredrar dock lammhjärta och äter det med god aptit, men jag ger även grishjärta och kycklinghjärta. Kycklingvingar är också mums.

FLORENCE
0

Hej'

När jag har dräktiga honor eller diande honor.

Så får de Hill's A/D på burk.

Det var min vetrinär som rekommenderade detta.

Dels älskar katterna de o där blir bra med mjölk

så man behöver ej vara orolig för att kattungarna får sitt.

Sen tar det ej så hårt på honorna när de diar de små.

mvh florence

Mulan
0

Hej!

Mina katter älskar strimlad lövbiff.. Mumsigt värre. Kokt kycklingfilé brukar också slinka ner liksom KMR modersmjölksersättning (som jag ger till digivande honor). Ett bra tips är att ge lite nutri-cal (vitaminpasta), då brukar matlusten öka. Jag brukar också ge lite Hills a/d men bara när honorna fått bebisar eller om de gått ner oerhört mkt. A/d är kraftigt och katterna kan bli lösa i magen av det också. Jag brukar också ge Specifics mjukfoder för dräktiga o digivande, näringsrikt och bra mjukfoder som alla mina missar älsar. Vanligt mjukfoder har ju ofta inte så bra näringsinnehåll som specialfoder.

Margareta
0

Ingen av mina katter gillar kött oavsett det är rått eller tillagat. Har testat det mesta i den vägen.

Mindfields
0

Kastratkillen här är inte direkt kräsen.. kycklinghjärta o lever, lamm, färs, påläggsskinka, äggula, lax.. det mesta går ner.

Inte direkt undernärd heller.. *fniss*

WesthKiowas
0

Jag har samma problem med min hane, han springer av sig… Men så länge jag ser att han mår bra i övrigt så ger jag inte något extra för att han ska lägga på sig. Är faktiskt rädd för att han då ska bli "bortskämd" med något som han tycker är kanongott för att rata den andra maten helt sen.

Man får nog inse att det finns en hel del hanar som inte kan ställas som feritla för att de är för tunna.

Och är katterna så tunna att man börjar bli orolig så tycker jag man ska kastrera.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

exemerikas
0

Har prövat grishjärta oxå men katterna tittar först ner på tallriken och sen på mig som om jag inte vore riktigt klok - "du menar väl inte att vi skall äta det där"Skrikandes Jag tror nog som du Westh Kiowas att så länge katten mår bra för övrigt så får man nog acceptera att fertila hanen är lite tunn och skranig. Och skulle jag misstänka att han blir alltför stressad av sin jakt på damer så skulle jag kastrera honom! Certen får väl komma senare!

Frostnattens
0

Hej,
Med tanke på linjerna bakom din katt så är det en "slank familj" bakom. Har levt med dessa katter i 15 år och ingenting hjälpte i foderväg. Provade allt nutrical, köttfärs, hjärta, kattungefoder mm.

De bara är så att vissa individer är slanka som fertila hankatter…. och som du säger mår han inte dåligt eller är allt för stressad av honorna så får man leva med detta.

Har du haft dina honor löpande runt honom?

/Maud

Margareta
0

Sen den här tråden startade har mina katter fått en matskål (torrfoder) även på balkongen och jag tror faktiskt det gått åt lite mer mat sen dess.
De ligger gärna där ute och när maten finns nära äter de lite ibland.

Ixatrixa
0

Jag tycker det är ganska intressant detta då jag haft en hane som var väldigt tunn som fertil….han var dock tung ändå, ganska kul att se domarnas förvånade ansikten när de skulle hålla min lilla sparv.

Han blev sedan lite kraftigare när han blev kastrat men var fortfarande modellen "Brad Pitt" *skratt* dvs väldigt muskulös och inte ett uns gram fett på sin kropp. Nu vid den härliga åldern av 6 år blommar han som kastrat men har dock fått lite gubbmage.

Jag håller med om det som nämts tidigare att det är så individuellt hur en katt ser ut och de flesta grabbar blir inte så vackra av att tråna efter damer sen finns det ju de som det knappt märks på.

Domarna skall väl också ta med detta i sin bedömmning när de dömmer fertila hanar?

Jag har verkligen alla storlekar och tjocklekar här hemma.

exemerikas
0

Skrattar gott Ixa trixa! Brad Pitt var en precis beskrivning. Lång, muskulös och fettfriGlad. Jag har oxå fått reaktionen på utställlning "men oj så tung, det ser han inte ut för"!

Intressant Maud Olsen att höra att han tillhör en "slank familj". Det gör mig mindre orolig för honom. Som sagt, så länge han mår bra och äter som han skall så får han vara fertil.

Ericats
0

Hej

För oss så vände viktkurvan när vi börade med Hill´s natures Best…

**Vi har aldrig haft problem med vikten..men vikten blev bättre sen vi börjat med de fodret….
Min avelshona bara älskar det….

Tyckte pälsen blev bättre sen vi började komplitera med Hill´s natures Best också….

Lycka till !!
S*Ericat´s
www.ericats.com**

LittleL
0

Jag har en hona som är av den slanka modellen. Hon är liten till växten också men att växa sakta verkar hon ha ärvt, så det är jag inte så orolig för. Men hon skulle behöva ett par hekto till på kroppen. Hon är även VÄLDIGT aktiv. Men när man frågar folk vad dom rekommenderar så får man rådet att ge ett foder med mer fett i. Och om man har flera katter så är det svårt att ge ett speciellt foder till en av dom. Det innebär ju att hon måste vara särad ifrån dom andra, för jag har ett par som direkt blir lösa i magen om fetthalten i fodret ökar. Så finns det någon som har något bra tips att ge till någon i min situation?? Har även provat med Gimpetpasta men tycker inte att det har någon effekt. /Sylvia

eccentrics
0

testa orijen, ett superfoder med mkt proteiner. 70% kött och inget spanmål kan inte bli mkt bättre..

SillyZones
0

kokt torsk, eller annan vit fisk. Hur konstigt det än låter..Skrattande

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Margona
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ger mina kokt torsk men inte går Smeagol upp i vikt han är smal hur man än försöker göda honom. Jag kanske ska tillägga att han är kastrat. Han väger inte så lite och har grov benstomme men är ändå smal.

Carrocs
0

Min kastrat Cornell är nu snart 16 månader och han har inte gått upp ett gram på 4 månader! Han är såå smal och lätt, man känner ryggradskotorna på honom under pälsen.

Hur sjutton ska jag göra för att få honom att gå upp i vikt, så att han åtminstone inte ser så tunn ut?

Han äter Orijen och JW, men bara precis så mycket att han håller vikten, inte mer. Dessutom är han extremt kräsen och vill bara äta detta, varken andra foder, blötmat eller mat typ BARF går INTE!
Ger honom Gimpet vitaminpasta oxo men det hjälper inte.

Kan nämna att han är aktiv och ute mycket på dagarna, och pälsen ser tät och fin ut.

Malin1
0

#18: p

rovat med typ större foderkulor eller alt. mindre?

kanske RC Outdoor skulle funka?

man ska inte kunna känna ryggraden sååå lätt..

provat att ge honom kokt kyckling? kokt torsk? nötfärs?
utan tillsatser :)

våran kastratbengal gick ner sig massor efter kastreringen och det har tagit oss lååång tid att få upp honom i mer normalvikt..
han äter inte heller gärna torrfoder- bara om nöden kräver det..

så vi ger honom kokt kyckling (utan ben), kokt torsk (utan ben), nötfärs, lammfärs (rå ibland kokt av bägge).. laktosfri vispgrädde.. blötfoder från hills och iams.. :)

han har ökat med över 1kg av denna kosten..
på sidan om får han även vitabee och jästex.. :)

SillyZones
0

Kanske sätta ut matskålar på fler ställen i huset? Jag har märkt att vår lilltjej, som behöver äta upp sig, har reagerat positivt på det. Vår andra hona har ju kull nu, och har ett mindre smörgåsbord serverat inne hos sig i kattungerumet. Då är lilltjejen där och knaprar i sig hon med! (nyhetens behag?) Hon har i alla fall gått upp 250 g på två och en halv vecka. :-)

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Margareta
0

#20 Jag gjorde likadant när min ena hona diade och det gynnade vår andra honas aptit…

Sagolika
0

Min fertila hona Tiffy äter t.o.m. när hon höglöper, det lilla matvraket! :) Hon väger nästan 6 kg. Så jag lär nog få se upp med henne som kastrat så att hon inte blir för tjock. Hon äter Nutro Choice, blandfärs, fläskfärs, kokt el. grillad kyckling och så älskar hon Vitabe-vitaminer. Men hon vägrar absolut att äta burkmat, inte ens de finaste sorterna.

Kanske kan din hane äta Nutro Choice Kitten. Det är lite fetare och mkt. smakligt verkar det som.