Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 08-skogkattens-hälsa
Läst 2018 ggr
Anna-j
0

Kastrering av honkatt

Hej!

Jag har nyligen kastrerat min honkatt. Nu har hon en bula stor som en knytnäve ungefär på såret. Enligt min veterinär är risken stor att det blir en bula. Jag funderar bara på om den är för stor för att vara normal? Någon som har erfarenhet av detta? Hon sa bara att vi ska komma förbi om den blir hård eller ömmar. Ömmar gör den inte iaf. Men självklart finns det ett visst motstånd i den när den vuxit sig så stor..

Seerath
0

Har du tagit stygnen ännu?

Min honas sår var svullet och såg lite fult ut fram till jag tog stygnen, dagen efter var svullnaden borta och ärret såg jättefint ut. 

Ser såret torrt ut? om det varar måste du in igen.

Ixatrixa
0

En knytnäve låter ju lite stort…du har ingen jourtelefonnr med någon vetrinär som du kan ringa och fråga?

Kastrerade nyss en hona och min vetrinär sa precis samma sak att det kan svullna upp men att man inte skall vara orolig….men hur mycket det kunde svullna är ju en ganska intressant och relevant fråga.

Hur mår honan…är hon pigg och glad och äter som vanligt?

West
0

Jeg har oplevede det en gang, da dyrlægen havde brugt selv opløslig tråd (mine få nu frem over kun tråd som skal fjernes). bulen blev på størrelse med en golf kulge, og var meget hård at mærkes på.

Så længe den ikke er varm, øm og rød, så skal man ikke være nervøs, men bare holde øje med den dagligt.

Held og lykke med hende.

Anna-j
0

Stygnen är såna som lossnar av sig själv efter några veckor. Såret är torrt och ser helt ok ut. Hon har fått ha tratten på sig några extra dagar också.. Hon är pigg och glad och äter och dricker som vanligt. Inga problem alls! Så det kanske inte är något att oroa sig för då.. tack för era svar!

Theernligans
0

Hej ! Har haft samma sak med en av våra katter ,

vi fick reda på att det är kroppen som reagerar på dom  inre stygnen , vi t.om åkte upp akut och fråga om denna knuta ,

då såret var rent och fint och läkte fint  för övrigt

då vi kastrerat katter innan men EJ haft detta tidigare ,

men vår var inte så stor som  du beskriver din .

den försvann efter stygn tagningen , hos oss

Hälsningar Gunilla

kerstin2181
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En honkastrering är ett ganska stort ingrepp, och vi brukar beskriva svullnaden med, att en liten apk limpa får dom på magen. Uppstår en infektion, så brukar det kunna sippra ut lite var, och då bör man kontakta vet, för pencelin

MVH, en som leker veterinärassistent på fritiden/kör många hemlösa katter för kastrering

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Anna-j
0

Skönt att höra att vår lilla tjej inte verkar ha en "konstig" eller ovanlig bula. Nu har sårskorpan lossnat och det har läkt ihop fint. Skönt! Bara att vänta ut svullnaden då…