Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 1316 ggr
Idihs
0

Behöver verkligen hjälp!

har en honkatt av ras bondkatt, hon har varit världens bästa katt fram tills ett par veckor sen. Hon har börjat göra nr 2 precis utanför lådan. Tömmer lådan varje dag och tvättar ur den när det börjar lukta trots att sanden är ren. Det har alltid gått bra och hon har aldrig gjort utanför innan. Sedan har hon ökat mycket i vikt under en kort tid. Annars är hon precis som vanligt inga tecken på sjukdom enligt veterinären. Börjar bli väldigt tröttsamt att behöva plocka upp efter henne precis utanför lådan. Har även provat med att sätta ut fler lådor men dem går hon inte på. Vet inte vad jag ska göra :/ därför ber jag er om tips. Mvh.

LaSadie
0

Har du andra katter? Har det skett någon slags förändring hemma som kan ha gjort att hon stressar upp sig? (och den vanliga frågan, är hon kastrerad?)

Idihs
0

Ja jag har en annan katt som bott hos oss i två år utan problem. Ja hon är kastrerad, hon blir fem år nu i vår och som sagt aldrig haft dessa bekymmerna innan. Och inte har det hänt någon förändring i hemmet heller så därför blir jag väldigt förtvivlad då jag kollat upp alla tänkbara anledningar till varför hon börjat med detta :/ En annan sak där emot är att hon vill inte vara ute lika ofta längre.

LaSadie
0

Ibland kan minsta förändring göra att deras beteende förändras (feng shui katter Tungan ute) Har ni kollat munnen med? Vår äldsta katt hade FORL, även om det inte gjorde att hon uträttade sina behov utanför lådan så var det nog den mest griniga katten ever, men katter visar missnöja annorlunda

Torplyktans
0

Kan det har flyttat in en ny grannkatt som hon är osams med / rädd för utomhus (om hon är utekatt)?

Har du kollad tassarna / trampdynorna vi hade en katt som hade skadad (öppet sår) i trampdynan en gång och då gjorde kattsanden ont.

www.torplyktan.se

LaSadie
0

Såg ett inlägg av dig på ett annat forum… kan det bero på det kanske? Man vet inte alltid hur katter tänker ;)

Idihs
0

#5 : Med att jag är gravid? Hmm känns konstigt eller? Som du sa så vet man aldrig aldrig hur dem tänker. Men nu när du säger kan det kanske vara på grund utav det.

LaSadie
0

#6 Ja precis, visst kan det vara konstigt. Men om det började bara sådär för ett par veckor sedan och inget annat har ändrats i erat liv så kan det vara en möjlig orsak.

Labolina_73
0

och du har inte bytt sand eller?

ta fram 2 lådor till och låt dom stå…. bara låt dom vara,, kanske hon behöver tid att välja sej vid att hon kan gå på flera lådor.

Alternativt,, du skrev att hon blivit stor på sista tiden,, kan lådan vara för liten? kanske för låg?

//L

ellen1960
0

Jeg ville tatt henne med til veterinær, det kan være hennes måte å fotelle at hun er syk på

Idihs
0

#9 ringde och rådfrågade veterinären och ville att dem skulle titta på henne men veterinären tyckte inte det då hon ansåg att kattan inte behövde :( men är orolig, dock har hon varit väldigt duktig senaste och sagt till så vi har kunnat släppa ut henne.

Humletassens
0

HAr du en öppen låda eller en med tak? Har haft katter som gräver i lådan o så sätter dom sig vid kanten o då hamnar det utanför. Så på med lock ett tag så byter dom plats.